Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour

M Lesaffre (2005)
abstract
Interactieve systemen, die automatische toegang tot muzikale informatie mogelijk maken, intrigeren zowat iedereen die in muziek geïnteresseerd is. Het probleem waar allen mee geconfronteerd worden is de moeilijke toegankelijkheid ervan. Binnen de onderzoeksgemeenschap die zich concentreert op de ontwikkeling van nieuwe methoden om informatie over muziek op te zoeken (Music Information Retrieval) wordt er veel aandacht besteed aan de op inhoud gebaseerde extractie van muziek. Dergelijk onderzoek is gericht op technieken die informatie onttrekken aan het geluidsignaal zelf. Hoewel de benadering van muziek als akoestisch fenomeen belangrijke perspectieven biedt is er tot op heden geen heldere connectie tussen de akoestische, perceptuele en cognitieve kenmerken van het geluid. In het proefschrift worden de resultaten beschreven van een muziekwetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in het perspectief van gebruiksvriendelijke ‘Music Information Retrieval’-toepassingen. Doel van deze studie is bij te dragen tot de opheffing van het gebrek aan overeenstemming tussen de automatische descriptie van muziek en de manier waarop mensen muziek ervaren en interpreteren. Het onderzoek evolueert doorheen een theoretische, empirische en praktische context. De theoretische benadering omvat de definiëring van een conceptueel kader gebaseerd op methodologische beschouwingen betreffende manuele annotatie van muziek. Het is de eerste studie binnen het onderzoeksdomein die een conceptueel kader naar voor brengt dat de integratie ondersteunt van resultaten van verschillende onderzoeksgemeenschappen. Daarbij wordt rekening gehouden met de wederzijdse relaties tussen muziek als akoestisch én als expressief fenomeen. Er wordt een nieuwe methodologie voor manuele annotatie voorgesteld en getest. De resultaten tonen aan dat manuele annotatie een belangrijke schakel is voor de ontwikkeling en verfijning van algoritmes voor ‘Music Information Retrieval’-systemen. Het empirisch onderzoek omvat twee studies die uitzonderlijk zijn qua opzet en schaal. De eerste studie richt zich naar spontaan gedrag van de muziekliefhebber: enerzijds bij het zoeken naar muziek en anderzijds bij de vocale imitatie van muziek. Het tweede onderzoek resulteert in de definitie van het globale profiel van de potentiële gebruiker van interactieve systemen alsook van de manier waarop deze gebruiker muzikale kwaliteiten beschrijft. Ten slotte worden er drie praktische toepassingen voorgesteld die op basis van het theoretische kader en de empirische onderzoeksresultaten tot stand gekomen zijn: een voorbeeld van een gebruikersomgeving, een geannoteerde gegevensbank beschikbaar voor verder onderzoek, en een prototype van een systeem dat muziek aanbeveelt op basis van emotie, klank en beweging. In dit proefschrift wordt aangetoond dat onderzoek naar de muzikale achtergrond van gebruikers, hun interesses en hun perceptie van muziek belangrijk potentieel heeft voor de ontwikkeling van volledig geïntegreerde ‘Music Information Retrieval’-systemen. Er wordt aangetoond dat door het inschatten van de interpretatieve consequenties van descriptie van muziek door gebruikers, een analytische benadering ontwikkeld kan worden die focust op de wisselwerking tussen de muziekliefhebber en muziek als fysisch object. Het conceptueel kader dat wordt voorgesteld vormt de basis voor de ontwikkeling van een taxonomisch systeem dat toelaat semantische concepten te linken aan de muzikale inhoud.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
promoter
M Leman
organization
year
type
dissertation
DOI
1854/3823
UGent publication?
yes
classification
D1
id
470088
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-470088
alternative location
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/951/522/RUG01-000951522_2010_0001_AC.pdf
date created
2006-01-04 09:16:42
date last changed
2009-01-27 13:53:08
@phdthesis{470088,
  abstract     = {Interactieve systemen, die automatische toegang tot muzikale informatie mogelijk maken, intrigeren zowat iedereen die in muziek ge{\"i}nteresseerd is. Het probleem waar allen mee geconfronteerd worden is de moeilijke toegankelijkheid ervan. Binnen de onderzoeksgemeenschap die zich concentreert op de ontwikkeling van nieuwe methoden om informatie over muziek op te zoeken (Music Information Retrieval) wordt er veel aandacht besteed aan de op inhoud gebaseerde extractie van muziek. Dergelijk onderzoek is gericht op technieken die informatie onttrekken aan het geluidsignaal zelf. Hoewel de benadering van muziek als akoestisch fenomeen belangrijke perspectieven biedt is er tot op heden geen heldere connectie tussen de akoestische, perceptuele en cognitieve kenmerken van het geluid. In het proefschrift worden de resultaten beschreven van een muziekwetenschappelijk onderzoek uitgevoerd in het perspectief van gebruiksvriendelijke {\textquoteleft}Music Information Retrieval{\textquoteright}-toepassingen. Doel van deze studie is bij te dragen tot de opheffing van het gebrek aan overeenstemming tussen de automatische descriptie van muziek en de manier waarop mensen muziek ervaren en interpreteren. Het onderzoek evolueert doorheen een theoretische, empirische en praktische context. De theoretische benadering omvat de defini{\"e}ring van een conceptueel kader gebaseerd op methodologische beschouwingen betreffende manuele annotatie van muziek. Het is de eerste studie binnen het onderzoeksdomein die een conceptueel kader naar voor brengt dat de integratie ondersteunt van resultaten van verschillende onderzoeksgemeenschappen. Daarbij wordt rekening gehouden met de wederzijdse relaties tussen muziek als akoestisch {\'e}n als expressief fenomeen. Er wordt een nieuwe methodologie voor manuele annotatie voorgesteld en getest. De resultaten tonen aan dat manuele annotatie een belangrijke schakel is voor de ontwikkeling en verfijning van algoritmes voor {\textquoteleft}Music Information Retrieval{\textquoteright}-systemen. Het empirisch onderzoek omvat twee studies die uitzonderlijk zijn qua opzet en schaal. De eerste studie richt zich naar spontaan gedrag van de muziekliefhebber: enerzijds bij het zoeken naar muziek en anderzijds bij de vocale imitatie van muziek. Het tweede onderzoek resulteert in de definitie van het globale profiel van de potenti{\"e}le gebruiker van interactieve systemen alsook van de manier waarop deze gebruiker muzikale kwaliteiten beschrijft. Ten slotte worden er drie praktische toepassingen voorgesteld die op basis van het theoretische kader en de empirische onderzoeksresultaten tot stand gekomen zijn: een voorbeeld van een gebruikersomgeving, een geannoteerde gegevensbank beschikbaar voor verder onderzoek, en een prototype van een systeem dat muziek aanbeveelt op basis van emotie, klank en beweging. In dit proefschrift wordt aangetoond dat onderzoek naar de muzikale achtergrond van gebruikers, hun interesses en hun perceptie van muziek belangrijk potentieel heeft voor de ontwikkeling van volledig ge{\"i}ntegreerde {\textquoteleft}Music Information Retrieval{\textquoteright}-systemen. Er wordt aangetoond dat door het inschatten van de interpretatieve consequenties van descriptie van muziek door gebruikers, een analytische benadering ontwikkeld kan worden die focust op de wisselwerking tussen de muziekliefhebber en muziek als fysisch object. Het conceptueel kader dat wordt voorgesteld vormt de basis voor de ontwikkeling van een taxonomisch systeem dat toelaat semantische concepten te linken aan de muzikale inhoud.},
  author       = {Lesaffre, M},
  school       = {Ghent University},
  title        = {Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour},
  url          = {http://dx.doi.org/1854/3823},
  year         = {2005},
}

Chicago
Lesaffre, M. 2005. “Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour.”
APA
Lesaffre, M. (2005). Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour.
Vancouver
1.
Lesaffre M. Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour. 2005.
MLA
Lesaffre, M. “Music Information Retrieval. Conceptual Framework, Annotation and User Behaviour.” 2005 : n. pag. Print.