Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Sense of belonging in het secundair onderwijs: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in Vlaanderen

Saskia Aerts UGent, Mieke Van Houtte UGent, Alexis Dewaele UGent, Nele Cox UGent and Johny Vincke UGent (2010) Dag van de sociologie (DVDS - 2010), Abstracts.
abstract
Voor dit onderzoek werd nagegaan of de “sense of belonging” op school of schoolbetrokkenheid van homoseksuele, lesbische of biseksuele (holebi) leerlingen verschilt van die van heteroleerlingen. Hierbij werd vertrokken vanuit de “Person-Environment Misfit”-theorie (Edwards, Caplan, & Van Harrison, 1998). Deze theorie stelt dat er zich een misfit kan voordoen wanneer bepaalde mensen of groepen niet passen binnen de normen of verwachtingen van hun omgeving. Scholen en andere instituten in de samenleving zijn vaak zeer heteronormatieve omgevingen (Buston & Hart, 2001; Dewaele, Vincke, Cox, & Dhaenens, 2009; Ellis & High, 2004; Fineran, 2002). Dit betekent dat heteroseksualiteit er vaak gezien wordt als de norm en andere vormen van seksuele oriëntatie worden vaak genegeerd. Holebileerlingen kunnen een misfit ervaren tussen deze heteronormatieve eisen en hun homoseksuele of biseksuele gevoelens. Voor dit onderzoek maakten we gebruik van gegevens van 1745 leerlingen, waarvan 162 holebi’s en 1517 hetero’s. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van stapsgewijze multivariate analyse waarbij “sense of belonging” als afhankelijke variabele fungeerde. De centrale determinanten van het onderzoek waren seksuele oriëntatie, onderwijstype en enkele discriminatievariabelen. Biseksuele meisjes blijken een lagere “sense of belonging” te hebben in vergelijking met heteroseksuele meisjes. Bij de jongens hebben we geen significante effecten van seksuele oriëntatie gevonden. Lesbische meisjes verschilden pas significant van heteroseksuele meisjes wanneer een maat voor de perceptie van discriminatie door leerkrachten toegevoegd werd. Gecontroleerd voor discriminatie, bleken lesbische meisjes een iets lagere “sense of belonging” te hebben. Binnen de subpopulatie van holebileerlingen, vinden we geen significant effect van seksuele oriëntatie, noch van geboortejaar, discriminatie door medeleerlingen, de mate van “outness” of de mate van acceptatie van hun coming-out door klasgenoten en leerkrachten. De enige factoren die een significant effect hadden, waren beroepsonderwijs, discriminatie door leerkrachten en de perceptie van holebivriendelijkheid van de school.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
unpublished
subject
keyword
sense of belonging, onderwijssociologie, heteronormativiteit, holebi, discriminatie, secundair onderwijs
in
Dag van de sociologie (DVDS - 2010), Abstracts
conference name
Dag van de Sociologie (DVDS - 2010)
conference location
Groningen, Nederland
conference start
2010-06-10
conference end
2010-06-10
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C3
id
978214
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-978214
date created
2010-06-14 15:14:41
date last changed
2011-07-05 10:02:11
@inproceedings{978214,
  abstract     = {Voor dit onderzoek werd nagegaan of de {\textquotedblleft}sense of belonging{\textquotedblright} op school of schoolbetrokkenheid van homoseksuele, lesbische of biseksuele (holebi) leerlingen verschilt van die van heteroleerlingen. Hierbij werd vertrokken vanuit de {\textquotedblleft}Person-Environment Misfit{\textquotedblright}-theorie (Edwards, Caplan, \& Van Harrison, 1998). Deze theorie stelt dat er zich een misfit kan voordoen wanneer bepaalde mensen of groepen niet passen binnen de normen of verwachtingen van hun omgeving. Scholen en andere instituten in de samenleving zijn vaak zeer heteronormatieve omgevingen (Buston \& Hart, 2001; Dewaele, Vincke, Cox, \& Dhaenens, 2009; Ellis \& High, 2004; Fineran, 2002). Dit betekent dat heteroseksualiteit er vaak gezien wordt als de norm en andere vormen van seksuele ori{\"e}ntatie worden vaak genegeerd. Holebileerlingen kunnen een misfit ervaren tussen deze heteronormatieve eisen en hun homoseksuele of biseksuele gevoelens. Voor dit onderzoek maakten we gebruik van gegevens van 1745 leerlingen, waarvan 162 holebi{\textquoteright}s en 1517 hetero{\textquoteright}s. De gegevens werden geanalyseerd met behulp van stapsgewijze multivariate analyse waarbij {\textquotedblleft}sense of belonging{\textquotedblright} als afhankelijke variabele fungeerde. De centrale determinanten van het onderzoek waren seksuele ori{\"e}ntatie, onderwijstype en enkele discriminatievariabelen. Biseksuele meisjes blijken een lagere {\textquotedblleft}sense of belonging{\textquotedblright} te hebben in vergelijking met heteroseksuele meisjes. Bij de jongens hebben we geen significante effecten van seksuele ori{\"e}ntatie gevonden. Lesbische meisjes verschilden pas significant van heteroseksuele meisjes wanneer een maat voor de perceptie van discriminatie door leerkrachten toegevoegd werd. Gecontroleerd voor discriminatie, bleken lesbische meisjes een iets lagere {\textquotedblleft}sense of belonging{\textquotedblright} te hebben.  Binnen de subpopulatie van holebileerlingen, vinden we geen significant effect van seksuele ori{\"e}ntatie, noch van geboortejaar, discriminatie door medeleerlingen, de mate van {\textquotedblleft}outness{\textquotedblright} of de mate van acceptatie van hun coming-out door klasgenoten en leerkrachten. De enige factoren die een significant effect hadden, waren beroepsonderwijs, discriminatie door leerkrachten en de perceptie van holebivriendelijkheid van de school.},
  author       = {Aerts, Saskia and Van Houtte, Mieke and Dewaele, Alexis and Cox, Nele and Vincke, Johny},
  booktitle    = {Dag van de sociologie (DVDS - 2010), Abstracts},
  keyword      = {sense of belonging,onderwijssociologie,heteronormativiteit,holebi,discriminatie,secundair onderwijs},
  language     = {dut},
  location     = {Groningen, Nederland},
  title        = {Sense of belonging in het secundair onderwijs: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in Vlaanderen},
  year         = {2010},
}

Chicago
Aerts, Saskia, Mieke Van Houtte, Alexis Dewaele, Nele Cox, and Johny Vincke. 2010. “Sense of Belonging in Het Secundair Onderwijs: Een Survey Bij Holebi- En Heteroleerlingen in Vlaanderen.” In Dag Van De Sociologie (DVDS - 2010), Abstracts.
APA
Aerts, S., Van Houtte, M., Dewaele, A., Cox, N., & Vincke, J. (2010). Sense of belonging in het secundair onderwijs: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in Vlaanderen. Dag van de sociologie (DVDS - 2010), Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie (DVDS - 2010).
Vancouver
1.
Aerts S, Van Houtte M, Dewaele A, Cox N, Vincke J. Sense of belonging in het secundair onderwijs: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in Vlaanderen. Dag van de sociologie (DVDS - 2010), Abstracts. 2010.
MLA
Aerts, Saskia, Mieke Van Houtte, Alexis Dewaele, et al. “Sense of Belonging in Het Secundair Onderwijs: Een Survey Bij Holebi- En Heteroleerlingen in Vlaanderen.” Dag Van De Sociologie (DVDS - 2010), Abstracts. 2010. Print.