
Vertramming zonder visuele vervuiling : bovenleidingvrije trams in historische stadsdelen
- Author
- Marc Broeckaert, Dirk Claes, Johan De Mol (UGent) and Luc Desmedt
- Organization
- Abstract
- Om esthetische of politieke haalbaarheidsredenen kiezen sommige steden die een nieuw tramnet aanleggen voor een stroomtoevoer gedeeltelijk zonder bovenleiding. Diverse systemen kwamen recent op de markt, het ene bedrijfszekerder dan het andere. Het esthetisch comfort van een bovenleidingvrij systeem heeft echter een prijskaartje en maakt de exploitatie complexer. Op bestaande lijnen en in Hermelijntrams, zoals in Gent, is omvorming naar bovenleidingvrij op dit moment vaak technisch niet haalbaar. De vertrouwde, bedrijfszekere bovenleiding heeft dus ook in historische stadsweefsels nog een toekomst, zeker indien ze discreter wordt aangebracht dan nu soms het geval is.
- Trams krijgen hun stroom normaal gezien via de bovenleiding. De laatste jaren beproefden de leveranciers echter ook diverse bovenleidingvrije voedingssystemen. Die komen tegemoet aan de vraag van steden om in esthetisch gevoelige historische gebieden bovenleidingen te vermijden. In Bordeaux en Nice was dat zelfs een conditio sine qua non voor de aanleg van een tramnet. Dit artikel schetst de technische, exploitatieve en financiële implicaties van een keuze voor bovenleidingvrije trams.
- Keywords
- tram, openbaar vervoer, luchtlijnen, Bordeaux, binnenstad, Frankrijk, Nice
Downloads
-
VSP167 vertramming zonder visuele vervuiling.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 135.16 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-975546
- MLA
- Broeckaert, Marc, et al. “Vertramming Zonder Visuele Vervuiling : Bovenleidingvrije Trams in Historische Stadsdelen.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 167, 2010, pp. 3–7.
- APA
- Broeckaert, M., Claes, D., De Mol, J., & Desmedt, L. (2010). Vertramming zonder visuele vervuiling : bovenleidingvrije trams in historische stadsdelen. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 167, 3–7.
- Chicago author-date
- Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Johan De Mol, and Luc Desmedt. 2010. “Vertramming Zonder Visuele Vervuiling : Bovenleidingvrije Trams in Historische Stadsdelen.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 167: 3–7.
- Chicago author-date (all authors)
- Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Johan De Mol, and Luc Desmedt. 2010. “Vertramming Zonder Visuele Vervuiling : Bovenleidingvrije Trams in Historische Stadsdelen.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 167: 3–7.
- Vancouver
- 1.Broeckaert M, Claes D, De Mol J, Desmedt L. Vertramming zonder visuele vervuiling : bovenleidingvrije trams in historische stadsdelen. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2010;167:3–7.
- IEEE
- [1]M. Broeckaert, D. Claes, J. De Mol, and L. Desmedt, “Vertramming zonder visuele vervuiling : bovenleidingvrije trams in historische stadsdelen,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 167, pp. 3–7, 2010.
@article{975546, abstract = {{Om esthetische of politieke haalbaarheidsredenen kiezen sommige steden die een nieuw tramnet aanleggen voor een stroomtoevoer gedeeltelijk zonder bovenleiding. Diverse systemen kwamen recent op de markt, het ene bedrijfszekerder dan het andere. Het esthetisch comfort van een bovenleidingvrij systeem heeft echter een prijskaartje en maakt de exploitatie complexer. Op bestaande lijnen en in Hermelijntrams, zoals in Gent, is omvorming naar bovenleidingvrij op dit moment vaak technisch niet haalbaar. De vertrouwde, bedrijfszekere bovenleiding heeft dus ook in historische stadsweefsels nog een toekomst, zeker indien ze discreter wordt aangebracht dan nu soms het geval is.}}, author = {{Broeckaert, Marc and Claes, Dirk and De Mol, Johan and Desmedt, Luc}}, issn = {{1379-4922}}, journal = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}}, keywords = {{tram,openbaar vervoer,luchtlijnen,Bordeaux,binnenstad,Frankrijk,Nice}}, language = {{dut}}, pages = {{3--7}}, title = {{Vertramming zonder visuele vervuiling : bovenleidingvrije trams in historische stadsdelen}}, volume = {{167}}, year = {{2010}}, }