Advanced search
1 file | 260.59 KB

ICT-integratie in de lerarenopleiding: vier in balans?

Jo Tondeur (UGent) , Nicolas De Roo (UGent) , Johan van Braak (UGent) , Ruben Vanderlinde (UGent) and Jeroen Thys
Author
Organization
Abstract
Zijn onze lerarenopleidingen in staat leraren af te leveren die ICT op een adequate manier kunnen inschakelen in hun onderwijspraktijk? Dat is de initiële vraag van het onderzoek dat in deze bijdrage wordt voorgesteld. Sinds 2007 dienen leraren immers vakoverschrijdende ICT-eindtermen na te streven (in het Vlaamse basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs). Centrale gedachte bij het beleid van de overheid is ervoor te zorgen dat alle leerlingen voldoende ICT-competenties bezitten. Meer concreet stellen we ons de vraag in welke mate de condities aanwezig zijn in de Vlaamse geïntegreerde lerarenopleiding (GLO) om onze toekomstige leraren op deze taak voor te bereiden. Hiervoor maken we gebruik van het ‘Vier in Balans’ model (Stichting Kennisnet ICT op school, 2007) waarin de voornaamste condities voor ICT-integratie worden gegroepeerd: visie, kennis, attitude & vaardigheden, software/content en de infrastructuur. In deze studie bestuderen we in welke mate deze condities aanwezig zijn in de Vlaamse GLO. Op die manier trachten we, zoals de titel suggereert, na te gaan hoe ze zich tot elkaar verhouden: zijn de verschillende condities voldoende met elkaar in balans om ICTintegratie mogelijk te maken?
Keywords
ICT-coördinator, TPCK, Beleidsvoerend vermogen, departementsoofd, Lerarenopleiding, ICT-integratie, computer

Downloads

  • VELON VELOV 31 2 art2-1.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 260.59 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Tondeur, Jo, Nicolas De Roo, Johan van Braak, Ruben Vanderlinde, and Jeroen Thys. 2010. “ICT-integratie in De Lerarenopleiding: Vier in Balans?” Tijdschrift Voor Lerarenopleiders 31 (2): 11–18.
APA
Tondeur, J., De Roo, N., van Braak, J., Vanderlinde, R., & Thys, J. (2010). ICT-integratie in de lerarenopleiding: vier in balans? TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS, 31(2), 11–18.
Vancouver
1.
Tondeur J, De Roo N, van Braak J, Vanderlinde R, Thys J. ICT-integratie in de lerarenopleiding: vier in balans? TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS. 2010;31(2):11–8.
MLA
Tondeur, Jo, Nicolas De Roo, Johan van Braak, et al. “ICT-integratie in De Lerarenopleiding: Vier in Balans?” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS 31.2 (2010): 11–18. Print.
@article{946323,
  abstract     = {Zijn onze lerarenopleidingen in staat leraren af te leveren die ICT op een adequate manier kunnen inschakelen in hun onderwijspraktijk? Dat is de initi{\"e}le vraag van het onderzoek dat in deze bijdrage wordt voorgesteld. Sinds 2007 dienen leraren immers vakoverschrijdende ICT-eindtermen na te streven (in het Vlaamse basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs). Centrale gedachte bij het beleid van de overheid is ervoor te zorgen dat alle leerlingen voldoende ICT-competenties bezitten. Meer concreet stellen we ons de vraag in welke mate de condities aanwezig zijn in de Vlaamse ge{\"i}ntegreerde lerarenopleiding (GLO) om onze toekomstige leraren op deze taak voor te bereiden. Hiervoor maken we gebruik van het {\textquoteleft}Vier in Balans{\textquoteright} model (Stichting Kennisnet ICT op school, 2007) waarin de voornaamste condities voor ICT-integratie worden gegroepeerd: visie, kennis, attitude \& vaardigheden, software/content en de infrastructuur. In deze studie bestuderen we in welke mate deze condities aanwezig zijn in de Vlaamse GLO. Op die manier trachten we, zoals de titel suggereert, na te gaan hoe ze zich tot elkaar verhouden: zijn de verschillende condities voldoende met elkaar in balans om ICTintegratie mogelijk te maken?},
  author       = {Tondeur, Jo and De Roo, Nicolas and van Braak, Johan and Vanderlinde, Ruben and Thys, Jeroen},
  issn         = {1876-4622},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS},
  keyword      = {ICT-co{\"o}rdinator,TPCK,Beleidsvoerend vermogen,departementsoofd,Lerarenopleiding,ICT-integratie,computer},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {11--18},
  title        = {ICT-integratie in de lerarenopleiding: vier in balans?},
  volume       = {31},
  year         = {2010},
}