Advanced search
1 file | 723.58 KB Add to list

Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers 'Stella' en Karen Köhlers 'Miroloi'

Lore De Greve (UGent) and Gunther Martens (UGent)
Author
Organization
Project
Abstract
In deze bijdrage willen we aan de hand van twee concrete gevalstudies in de Duitstalige context - de polemieken rond Stella van Takis Wurger (2019) en Miroloi van Karen Kohier (2019) - nagaan welke rol canonisering in het debat rond lezersrecensies speelt. Net zoals professionele critici verwijzen ook 'small critics' naar referentieteksten die een 'canon' vormen. Zowel Stella als Miroloi werden afgekraakt door professionele critici, maar warm onthaald door het publiek, dat de romans vurig verdedigde op sociale media. Achter het debat gaat een institutionele strijd schuil, want in beide gevallen hebben de uitgeverijen influencers ingezet om de boeken in de markt te zetten, een voorrecht dat voordien enkel professionele critici te beurt viel. Het onderzoek naar literaire kritiek concentreert zich wel vaker op de bedreiging die de literaire 'lekenkritiek' en de online boekencultuur al dan niet zou vormen voor de autoriteitspositie van professionele critici (Dorleijn et al. 2009; Löffler 2017; Schneider 2018; Kempke et al. 2019; Chong 2020) of op het recht op consecratie van literaire teksten door traditionele gatekeepers, zoals professionele critici, academies en prijzen. In dit artikel onderzoeken we zowel kwantitatief als kwalitatief welke referenties gebruikt worden door zowel professionele als platform-driven critici en hoe deze bijdragen tot het creëren van een referentiekader waarbinnen de evaluatie van literatuur op een pregnante manier kan worden gelegitimeerd en/of ondergraven.
In this contribution, we aim to examine, based on two concrete case studies in the German-speaking context - the controversies surrounding Stella by Takis Wurger (2019) and Miroloi by Karen Kohier (2019) - the role that canonization plays in the debate around reader reviews. Similar to professional critics, 'small critics' also refer to reference texts that form a 'canon.' Both Stella and Miroloi were criticized by professional critics but warmly welcomed by the public, which ardently defended the novels on social media. Behind the debate lies an institutional struggle, as in both cases, publishers deployed influencers to market the books, a privilege that was previously reserved for professional critics. Research on literary criticism often focuses on the threat that literary 'lay criticism' and online book culture may or may not pose to the authoritative position of professional critics (Dorleijn et al. 2009; Löffler 2017; Schneider 2018; Kempke et al. 2019; Chong 2020) or on the right to consecration of literary texts by traditional gatekeepers, such as professional critics, academies, and awards. In this article, we investigate both quantitatively and qualitatively which references are used by both professional and platform-driven critics and how these contribute to creating a frame of reference within which the evaluation of literature can be legitimatized and/or undermined in a polemical manner.
Keywords
Digital Humanities, Literary Prizes, Social Media, Goodreads, Literature, layperson criticism, literary criticism, Axiology, Sociology of Taste, Canonisation, literair canon, literary canon, online reviews

Downloads

  • CLW14 Martens DeGreve.pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 723.58 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Greve, Lore, and Gunther Martens. “Namedropping En Canonconstructie in de Literatuurkritiek van Oude En Nieuwe Gatekeepers over Takis Würgers ‘Stella’ En Karen Köhlers ‘Miroloi.’” CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP, edited by Janine Hauthal and Hannah Van Hove, vol. 14, 2023, pp. 113–37.
APA
De Greve, L., & Martens, G. (2023). Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers “Stella” en Karen Köhlers “Miroloi.” CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP, 14, 113–137.
Chicago author-date
De Greve, Lore, and Gunther Martens. 2023. “Namedropping En Canonconstructie in de Literatuurkritiek van Oude En Nieuwe Gatekeepers over Takis Würgers ‘Stella’ En Karen Köhlers ‘Miroloi.’” Edited by Janine Hauthal and Hannah Van Hove. CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP 14: 113–37.
Chicago author-date (all authors)
De Greve, Lore, and Gunther Martens. 2023. “Namedropping En Canonconstructie in de Literatuurkritiek van Oude En Nieuwe Gatekeepers over Takis Würgers ‘Stella’ En Karen Köhlers ‘Miroloi.’” Ed by. Janine Hauthal and Hannah Van Hove. CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP 14: 113–137.
Vancouver
1.
De Greve L, Martens G. Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers “Stella” en Karen Köhlers “Miroloi.” Hauthal J, Van Hove H, editors. CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP. 2023;14:113–37.
IEEE
[1]
L. De Greve and G. Martens, “Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers ‘Stella’ en Karen Köhlers ‘Miroloi,’” CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP, vol. 14, pp. 113–137, 2023.
@article{8765176,
  abstract     = {{In deze bijdrage willen we aan de hand van twee concrete gevalstudies in de Duitstalige context - de polemieken rond Stella van Takis Wurger (2019) en Miroloi van Karen Kohier (2019) - nagaan welke rol canonisering in het debat rond lezersrecensies speelt. Net zoals professionele critici verwijzen ook 'small critics' naar referentieteksten die een 'canon' vormen. Zowel Stella als Miroloi werden afgekraakt door professionele critici, maar warm onthaald door het publiek, dat de romans vurig verdedigde op sociale media. Achter het debat gaat een institutionele strijd schuil, want in beide gevallen hebben de uitgeverijen influencers ingezet om de boeken in de markt te zetten, een voorrecht dat voordien enkel professionele critici te beurt viel. Het onderzoek naar literaire kritiek concentreert zich wel vaker op de bedreiging die de literaire 'lekenkritiek' en de online boekencultuur al dan niet zou vormen voor de autoriteitspositie van professionele critici (Dorleijn et al. 2009; Löffler 2017; Schneider 2018; Kempke et al. 2019; Chong 2020) of op het recht op consecratie van literaire teksten door traditionele gatekeepers, zoals professionele critici, academies en prijzen. In dit artikel onderzoeken we zowel kwantitatief als kwalitatief welke referenties gebruikt worden door zowel professionele als platform-driven critici en hoe deze bijdragen tot het creëren van een referentiekader waarbinnen de evaluatie van literatuur op een pregnante manier kan worden gelegitimeerd en/of ondergraven.}},
  author       = {{De Greve, Lore and Martens, Gunther}},
  editor       = {{Hauthal, Janine and Van Hove, Hannah}},
  isbn         = {{9789401497077}},
  issn         = {{2294-1193}},
  journal      = {{CAHIER VOOR LITERATUURWETENSCHAP}},
  keywords     = {{Digital Humanities,Literary Prizes,Social Media,Goodreads,Literature,layperson criticism,literary criticism,Axiology,Sociology of Taste,Canonisation,literair canon,literary canon,online reviews}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{113--137}},
  title        = {{Namedropping en canonconstructie in de literatuurkritiek van oude en nieuwe gatekeepers over Takis Würgers 'Stella' en Karen Köhlers 'Miroloi'}},
  volume       = {{14}},
  year         = {{2023}},
}