Advanced search
1 file | 10.45 MB Add to list

Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd werken met ouderen

(2022)
Editor
Marianne van Iersel, Martin Smalbrugge, Marjolein van de Pol, (UGent) and Marcel Olde Rikkert
Organization
Abstract
Na vijf jaar is dit veelgebruikte Leerboek geriatrie herzien: bestaande hoofdstukken zijn up-to-date gemaakt en nieuwe (online) hoofdstukken over complexe besluitvorming, interprofessioneel leren, preventieve geneeskunde en COVID-19 bij ouderen zijn toegevoegd. Hiermee past het boek goed in dit tijdperk van veel aandacht bij arts en maatschappij voor samen beslissen, interprofessioneel werken en persoonsgerichte zorg. Het sluit ook aan bij de onderwijsdoelen over ouderenzorg in het raamplan artsopleiding 2020. Ook in deze vierde druk beginnen we met een sectie over veroudering en de geriatrische werkwijze met in de twee secties daarna aandacht voor specifieke geriatrische syndromen en ouderenpsychiatrie. Per hoofdstuk komen de belangrijkste aspecten aan bod, die uniek zijn voor de geriatrische patiënt en passen bij de probleemgeoriënteerde geneeskunde met ouderen. Binnen de geriatrie staat het samen met patiënt en eventuele mantelzorger bepalen en prioriteren van behandeldoelen centraal, wat zowel de geriatrische werkwijze richting geeft, als de meerwaarde daarvan bepaalt. Interdisciplinair werken omvat deze werkwijze beter dan ‘multidisciplinair’ en interdisciplinair werken en leren wordt landelijk sterk gestimuleerd. Daarom gebruiken we deze termen in dit boek, ondanks dat ‘interdisciplinair’ nog niet overal in de praktijk in gebruik is. Het beoogde kennisniveau is dat van de basisarts, maar omdat het boek vraaggestuurd is, wordt rekening gehouden met enige variatie in het kennisniveau en de interesse van de student. Voor zowel de student geneeskunde, physician assistant en verpleegkundig specialist als voor de geriater in spé biedt het boek een schat aan nuttige en prikkelende kennis. De hiervoor noodzakelijke variatie in de stof maakt dat ook beginnende artsen in opleiding tot geriater, internist, huisarts of specialist ouderengeneeskunde het boek goed kunnen gebruiken. Het is een leerboek voor Nederlandse en Vlaamse studenten, wat zich weerspiegelt in de selectie van auteurs en redacteuren uit beide windstreken. Graag bedanken wij de collega-auteurs en studenten die enthousiast hebben meegewerkt aan de eerste drie drukken van het boek en verwelkomen we de nieuwe auteurs. Rest ons alleen de gebruiker heel veel succes en studieplezier te wensen. Suggesties voortkomend uit jullie praktijkervaring ontvangen we graag en kunnen direct via de link in de digitale leeromgeving naar ons worden opgestuurd
Keywords
leerboek, geriatrie, probleemgeoriënteerd werken

Downloads

  • Leerboek Geriatrie 4e druk Cor 7 finaal.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 10.45 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
van Iersel, Marianne, et al., editors. Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd Werken Met Ouderen. De Tijdstroom uitgeverij, 2022.
APA
van Iersel, M., Smalbrugge, M., van de Pol, M., Petrovic, M., & Olde Rikkert, M. (Eds.). (2022). Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd werken met ouderen. Utrecht: De Tijdstroom uitgeverij.
Chicago author-date
Iersel, Marianne van, Martin Smalbrugge, Marjolein van de Pol, Mirko Petrovic, and Marcel Olde Rikkert, eds. 2022. “Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd Werken Met Ouderen.” Utrecht: De Tijdstroom uitgeverij.
Chicago author-date (all authors)
van Iersel, Marianne, Martin Smalbrugge, Marjolein van de Pol, Mirko Petrovic, and Marcel Olde Rikkert, eds. 2022. “Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd Werken Met Ouderen.” Utrecht: De Tijdstroom uitgeverij.
Vancouver
1.
van Iersel M, Smalbrugge M, van de Pol M, Petrovic M, Olde Rikkert M, editors. Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd werken met ouderen. Utrecht: De Tijdstroom uitgeverij; 2022.
IEEE
[1]
M. van Iersel, M. Smalbrugge, M. van de Pol, M. Petrovic, and M. Olde Rikkert, Eds., “Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd werken met ouderen.” De Tijdstroom uitgeverij, Utrecht, 2022.
@book{8762773,
  abstract     = {{Na vijf jaar is dit veelgebruikte Leerboek geriatrie herzien: bestaande hoofdstukken zijn up-to-date gemaakt en 
nieuwe (online) hoofdstukken over complexe besluitvorming, interprofessioneel leren, preventieve geneeskunde en COVID-19 bij ouderen zijn toegevoegd. Hiermee past het boek goed in dit tijdperk van veel aandacht bij  arts en maatschappij voor samen beslissen, interprofessioneel werken en persoonsgerichte zorg. Het sluit ook aan bij de onderwijsdoelen over ouderenzorg in het raamplan artsopleiding 2020.
Ook in deze vierde druk beginnen we met een sectie over veroudering en de geriatrische werkwijze met in de twee secties daarna aandacht voor specifieke geriatrische syndromen en ouderenpsychiatrie. Per hoofdstuk komen de belangrijkste aspecten aan bod, die uniek zijn voor de geriatrische patiënt en passen bij de probleemgeoriënteerde geneeskunde met ouderen. Binnen de geriatrie staat het samen met patiënt en eventuele mantelzorger bepalen en prioriteren van behandeldoelen centraal, wat zowel de geriatrische werkwijze richting geeft, als de meerwaarde daarvan bepaalt. Interdisciplinair werken omvat deze werkwijze beter dan ‘multidisciplinair’ en interdisciplinair werken en leren wordt landelijk sterk gestimuleerd. Daarom gebruiken we deze termen in dit boek, ondanks dat ‘interdisciplinair’ nog niet overal in de praktijk in gebruik is.
Het beoogde kennisniveau is dat van de basisarts, maar omdat het boek vraaggestuurd is, wordt rekening gehouden met enige variatie in het kennisniveau en de interesse van de student. Voor zowel de student geneeskunde, physician assistant en verpleegkundig specialist als voor de geriater in spé biedt het boek een schat aan nuttige en prikkelende kennis. De hiervoor noodzakelijke variatie in de stof maakt dat ook beginnende artsen in opleiding tot geriater, internist, huisarts of specialist ouderengeneeskunde het boek goed kunnen gebruiken. 
Het is een leerboek voor Nederlandse en Vlaamse studenten, wat zich weerspiegelt in de selectie van auteurs en 
redacteuren uit beide windstreken. 
Graag bedanken wij de collega-auteurs en studenten die enthousiast hebben meegewerkt aan de eerste drie drukken van het boek en verwelkomen we de nieuwe auteurs.
Rest ons alleen de gebruiker heel veel succes en studieplezier te wensen. Suggesties voortkomend uit jullie praktijkervaring ontvangen we graag en kunnen direct via de link in de digitale leeromgeving naar ons worden 
opgestuurd}},
  editor       = {{van Iersel, Marianne and Smalbrugge, Martin and van de Pol, Marjolein and Petrovic, Mirko and Olde Rikkert, Marcel}},
  keywords     = {{leerboek,geriatrie,probleemgeoriënteerd werken}},
  language     = {{dut}},
  publisher    = {{De Tijdstroom uitgeverij}},
  title        = {{Leerboek Geriatrie Probleemgeoriënteerd werken met ouderen}},
  year         = {{2022}},
}