- Author
- Marieke Vanbuel (UGent) , Goedele Vandommele and Kris Van den Branden
- Organization
- Abstract
- Deze publicatie brengt verslag uit van vier jaar onderzoek naar de implementatie van talenbeleid in Vlaamse lagere en secundaire scholen dat liep binnen het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO). Het project werd uitgevoerd door medewerkers van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). Met de publicatie willen we onze inzichten delen met alle partners uit het Vlaamse onderwijsveld die op de een of andere manier betrokken zijn bij de uitwerking van een schooltalenbeleid. Drie doelstellingen stonden centraal: 1) inzicht verwerven in de diversiteit aan taalstimulerende maatregelen van scholen; 2) nagaan welke factoren de implementatie van de genomen maatregelen beïnvloeden; 3) de effecten van die maatregelen op de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen in kaart brengen. Dit rapport biedt een overzicht van het theoretisch kader, de onderzoeksopzet en de onderzoeksresultaten. Het bevat ook concrete aanbevelingen voor toekomstig onderwijsbeleid en –praktijk. Deze publicatie is een synthese van vier uitgebreidere deelrapporten (Vanbuel, Vandommele & Van den Branden, 2018; 2019; 2019; 2020).
Downloads
-
Syntheserapport SONO def september20.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 741.32 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8754742
- MLA
- Vanbuel, Marieke, et al. Helpt Talenbeleid Taalgrenzen Verleggen? Syntheserapport. Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), 2020.
- APA
- Vanbuel, M., Vandommele, G., & Van den Branden, K. (2020). Helpt talenbeleid taalgrenzen verleggen? Syntheserapport. Gent: Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO).
- Chicago author-date
- Vanbuel, Marieke, Goedele Vandommele, and Kris Van den Branden. 2020. “Helpt Talenbeleid Taalgrenzen Verleggen? Syntheserapport.” Gent: Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO).
- Chicago author-date (all authors)
- Vanbuel, Marieke, Goedele Vandommele, and Kris Van den Branden. 2020. “Helpt Talenbeleid Taalgrenzen Verleggen? Syntheserapport.” Gent: Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO).
- Vancouver
- 1.Vanbuel M, Vandommele G, Van den Branden K. Helpt talenbeleid taalgrenzen verleggen? Syntheserapport. Gent: Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO); 2020.
- IEEE
- [1]M. Vanbuel, G. Vandommele, and K. Van den Branden, “Helpt talenbeleid taalgrenzen verleggen? Syntheserapport.” Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), Gent, 2020.
@misc{8754742, abstract = {{Deze publicatie brengt verslag uit van vier jaar onderzoek naar de implementatie van talenbeleid in Vlaamse lagere en secundaire scholen dat liep binnen het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO). Het project werd uitgevoerd door medewerkers van het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). Met de publicatie willen we onze inzichten delen met alle partners uit het Vlaamse onderwijsveld die op de een of andere manier betrokken zijn bij de uitwerking van een schooltalenbeleid. Drie doelstellingen stonden centraal: 1) inzicht verwerven in de diversiteit aan taalstimulerende maatregelen van scholen; 2) nagaan welke factoren de implementatie van de genomen maatregelen beïnvloeden; 3) de effecten van die maatregelen op de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen in kaart brengen. Dit rapport biedt een overzicht van het theoretisch kader, de onderzoeksopzet en de onderzoeksresultaten. Het bevat ook concrete aanbevelingen voor toekomstig onderwijsbeleid en –praktijk. Deze publicatie is een synthese van vier uitgebreidere deelrapporten (Vanbuel, Vandommele & Van den Branden, 2018; 2019; 2019; 2020).}}, author = {{Vanbuel, Marieke and Vandommele, Goedele and Van den Branden, Kris}}, language = {{dut}}, pages = {{53}}, publisher = {{Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO)}}, title = {{Helpt talenbeleid taalgrenzen verleggen? Syntheserapport.}}, year = {{2020}}, }