Advanced search
1 file | 271.15 KB Add to list

De kwaliteit van de kwaliteit van onderwijs : eenzijdige aandacht voor de eigen kant

Dylan Couck (UGent)
(2022) TH&MA (DEN HAAG). 28(1). p.48-52
Author
Organization
Abstract
Het concept onderwijskwaliteit is complex en veelzijdig. Wat kwaliteitsvol onderwijs is, hangt immers af van de invulling van het kwaliteitsbegrip van de betrokkene en de context. Heeft de kwaliteit van onderwijs betrekking op het product van het onderwijsproces zoals examen- of leerresultaten, of het onderwijsproces zelf? Heeft kwaliteit betrekking op het behalen van vooropgestelde leerdoelen of het realiseren van een zekere leerwinst? Zulke vragen behoeven uitklaring vooraleer we kunnen spreken over de onderwijskwaliteit in een welbepaalde context. Dat is des te meer het geval als we spreken over kwaliteitszorg of kwaliteitsborging. Bij gebrek aan een invulling van het begrip kwaliteit is het monitoren of verhogen van de kwaliteit een quasi-onmogelijke onderneming. We zullen geen poging ondernemen om het kwaliteitsbegrip nader in te vullen. We vertrekken daarentegen van het idee dat kwaliteit betekent dat ‘men het goede doet op de goede manier’. Wat dat is, hangt af van de specifieke onderwijscontext en het onderwijskundig project van de betrokken onderwijsinstelling. Afhankelijk van de onderbouwing van het onderwijskundig project zal het ene of het andere project kwaliteitsvoller zijn.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 271.15 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Couck, Dylan. “De Kwaliteit van de Kwaliteit van Onderwijs : Eenzijdige Aandacht Voor de Eigen Kant.” TH&MA (DEN HAAG), vol. 28, no. 1, 2022, pp. 48–52.
APA
Couck, D. (2022). De kwaliteit van de kwaliteit van onderwijs : eenzijdige aandacht voor de eigen kant. TH&MA (DEN HAAG), 28(1), 48–52.
Chicago author-date
Couck, Dylan. 2022. “De Kwaliteit van de Kwaliteit van Onderwijs : Eenzijdige Aandacht Voor de Eigen Kant.” TH&MA (DEN HAAG) 28 (1): 48–52.
Chicago author-date (all authors)
Couck, Dylan. 2022. “De Kwaliteit van de Kwaliteit van Onderwijs : Eenzijdige Aandacht Voor de Eigen Kant.” TH&MA (DEN HAAG) 28 (1): 48–52.
Vancouver
1.
Couck D. De kwaliteit van de kwaliteit van onderwijs : eenzijdige aandacht voor de eigen kant. TH&MA (DEN HAAG). 2022;28(1):48–52.
IEEE
[1]
D. Couck, “De kwaliteit van de kwaliteit van onderwijs : eenzijdige aandacht voor de eigen kant,” TH&MA (DEN HAAG), vol. 28, no. 1, pp. 48–52, 2022.
@article{8753892,
  abstract     = {{Het concept onderwijskwaliteit is complex en veelzijdig. Wat kwaliteitsvol onderwijs is, hangt immers af van de invulling van het kwaliteitsbegrip van de betrokkene en de context. Heeft de kwaliteit van onderwijs betrekking op het product van het onderwijsproces zoals examen- of leerresultaten, of het onderwijsproces zelf? Heeft kwaliteit betrekking op het behalen van vooropgestelde leerdoelen of het realiseren van een zekere leerwinst? Zulke vragen behoeven uitklaring vooraleer we kunnen spreken over de onderwijskwaliteit in een welbepaalde context. Dat is des te meer het geval als we spreken over kwaliteitszorg of kwaliteitsborging. Bij gebrek aan een invulling van het begrip kwaliteit is het monitoren of verhogen van de kwaliteit een quasi-onmogelijke onderneming. We zullen geen poging ondernemen om het kwaliteitsbegrip nader in te vullen. We vertrekken daarentegen van het idee dat kwaliteit betekent dat ‘men het goede doet op de goede manier’. Wat dat is, hangt af van de specifieke onderwijscontext en het onderwijskundig project van de betrokken onderwijsinstelling. Afhankelijk van de onderbouwing van het onderwijskundig project zal het ene of het andere project kwaliteitsvoller zijn.}},
  author       = {{Couck, Dylan}},
  isbn         = {{1380-7110}},
  journal      = {{TH&MA (DEN HAAG)}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{1}},
  pages        = {{48--52}},
  title        = {{De kwaliteit van de kwaliteit van onderwijs : eenzijdige aandacht voor de eigen kant}},
  volume       = {{28}},
  year         = {{2022}},
}