Advanced search
2 files | 433.62 KB Add to list

Eén voor allen,...? Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit op school in het licht van de canonkwestie

Author
Organization
Abstract
Het hoofddoel van deze bijdrage ligt in het onderzoeken hoe erfgoededucatie en het omgaan met diversiteit zich tot elkaar verhouden binnen het formeel onderwijs, en welke implicaties dit kan hebben in het licht van een historische canon. Enerzijds kan erfgoededucatie plaatsvinden binnen de vensters van het top-down narratief van de Vlaamse canon. Anderzijds is er de bottom-up benadering. Hierin dient erfgoededucatie te vertrekken vanuit de contextuele omgeving waarbij ruimte is om ieders perspectief te laten participeren. Scholen en leraren(teams) zullen geprangd zitten tussen een top-down en bottom-up verhaal, en spelen bijgevolg een cruciale bemiddelende rol om beide benaderingen met elkaar in dialoog te laten treden. Bij het verkennen van de persoonlijke affectieve relatie tot het verleden zou het vertrekpunt, idealiter, bottom-up vorm moeten krijgen. Echter, het nut van erfgoed voor de klaspraktijk bleef voor leraren in het verleden vaak onbekend. Wanneer de overheid, door middel van een historische canon, erfgoed een aanzienlijke plaats wil laten innemen in het formele en non-formele onderwijslandschap, dan lijkt het evident dat scholen, leraren en erfgoededucatieve diensten in de toekomst ook didactische knowhow en tools krijgen aangereikt om hiermee aan de slag te gaan.

Downloads

  • Een voor allen... Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit in het licht van de canonkwestie versie februari 2022.pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 304.62 KB
  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 129.00 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Doorsselaere, Joris. “Eén Voor Allen,...? Omgaan Met Erfgoed En Etnische Diversiteit Op School in Het Licht van de Canonkwestie.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2021–2022, no. 3, 2022, pp. 182–92.
APA
Van Doorsselaere, J. (2022). Eén voor allen,...? Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit op school in het licht van de canonkwestie. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 2021–2022(3), 182–192.
Chicago author-date
Van Doorsselaere, Joris. 2022. “Eén Voor Allen,...? Omgaan Met Erfgoed En Etnische Diversiteit Op School in Het Licht van de Canonkwestie.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2021–2022 (3): 182–92.
Chicago author-date (all authors)
Van Doorsselaere, Joris. 2022. “Eén Voor Allen,...? Omgaan Met Erfgoed En Etnische Diversiteit Op School in Het Licht van de Canonkwestie.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2021–2022 (3): 182–192.
Vancouver
1.
Van Doorsselaere J. Eén voor allen,...? Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit op school in het licht van de canonkwestie. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2022;2021–2022(3):182–92.
IEEE
[1]
J. Van Doorsselaere, “Eén voor allen,...? Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit op school in het licht van de canonkwestie,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2021–2022, no. 3, pp. 182–192, 2022.
@article{8751710,
  abstract     = {{Het hoofddoel van deze bijdrage ligt in het onderzoeken hoe erfgoededucatie en het omgaan met diversiteit zich tot elkaar verhouden binnen het formeel onderwijs, en welke implicaties dit kan hebben in het licht van een historische canon. Enerzijds kan erfgoededucatie plaatsvinden binnen de vensters van het top-down narratief van de Vlaamse canon. Anderzijds is er de bottom-up benadering. Hierin dient erfgoededucatie te vertrekken vanuit de contextuele omgeving waarbij ruimte is om ieders perspectief te laten participeren. Scholen en leraren(teams) zullen geprangd zitten tussen een top-down en bottom-up verhaal, en spelen bijgevolg een cruciale bemiddelende rol om beide benaderingen met elkaar in dialoog te laten treden. Bij het verkennen van de persoonlijke affectieve relatie tot het verleden zou het vertrekpunt, idealiter, bottom-up vorm moeten krijgen. Echter, het nut van erfgoed voor de klaspraktijk bleef voor leraren in het verleden vaak onbekend. Wanneer de overheid, door middel van een historische canon, erfgoed een aanzienlijke plaats wil laten innemen in het formele en non-formele onderwijslandschap, dan lijkt het evident dat scholen, leraren en erfgoededucatieve diensten in de toekomst ook didactische knowhow en tools krijgen aangereikt om hiermee aan de slag te gaan.}},
  author       = {{Van Doorsselaere, Joris}},
  issn         = {{0778-0443}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{3}},
  pages        = {{182--192}},
  title        = {{Eén voor allen,...? Omgaan met erfgoed en etnische diversiteit op school in het licht van de canonkwestie}},
  volume       = {{2021-2022}},
  year         = {{2022}},
}