
Leer leerlingen strategische lezers te worden
- Author
- Amelie Rogiers (UGent) , Rielke Bogaert (UGent) , Kim Van Ammel, Emmelien Merchie (UGent) and Hilde Van Keer (UGent)
- Organization
- Abstract
- Net zoals vaardige chauffeurs niet stilstaan bij de volgorde waarin ze de koppeling van hun auto induwen, de versnellingspook verzetten, remmen en aan het stuur draaien, merken vaardige lezers vaak niet meer wat ze precies doen om een tekst te begrijpen. Begrijpend lezen wordt daarom ook wel aangeduid als een geautomatiseerde vaardigheid. Omdat het leesproces niet altijd automatisch verloopt, is het van belang dat lezers daarnaast bewust leren gebruikmaken van leesstrategieën. Er zijn immers ook momenten waarop een lezer wel bewust moet ingrijpen, bijvoorbeeld om een begripsprobleem op te lossen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op leesstrategieën en wat precies wordt verstaan onder strategisch lezen. We reiken ook handvatten aan voor het realiseren van effectief leesonderwijs via expliciete strategie-instructie. Leesstrategieonderwijs mag evenwel geen doel op zich zijn. Het is een middel om leerlingen vaardiger te maken in het opbouwen van tekstbegrip. Door middel van strategie-instructie leren lezers strategieën op een selectieve en flexibele manier hanteren om het proces van betekenisverlening goed te doorlopen. Bovendien leren lezers hun begripsproces bewust aansturen wanneer het niet automatisch verloopt.
Downloads
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only
- |
- |
- 2.31 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8750093
- MLA
- Rogiers, Amelie, et al. “Leer Leerlingen Strategische Lezers Te Worden.” De Zeven Pijlers van Onderwijs in Begrijpend Lezen, edited by Thoni Houtveen and Roel van Steensel, Eburon, 2022, pp. 85–110.
- APA
- Rogiers, A., Bogaert, R., Van Ammel, K., Merchie, E., & Van Keer, H. (2022). Leer leerlingen strategische lezers te worden. In T. Houtveen & R. van Steensel (Eds.), De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (pp. 85–110). Eburon.
- Chicago author-date
- Rogiers, Amelie, Rielke Bogaert, Kim Van Ammel, Emmelien Merchie, and Hilde Van Keer. 2022. “Leer Leerlingen Strategische Lezers Te Worden.” In De Zeven Pijlers van Onderwijs in Begrijpend Lezen, edited by Thoni Houtveen and Roel van Steensel, 85–110. Eburon.
- Chicago author-date (all authors)
- Rogiers, Amelie, Rielke Bogaert, Kim Van Ammel, Emmelien Merchie, and Hilde Van Keer. 2022. “Leer Leerlingen Strategische Lezers Te Worden.” In De Zeven Pijlers van Onderwijs in Begrijpend Lezen, ed by. Thoni Houtveen and Roel van Steensel, 85–110. Eburon.
- Vancouver
- 1.Rogiers A, Bogaert R, Van Ammel K, Merchie E, Van Keer H. Leer leerlingen strategische lezers te worden. In: Houtveen T, van Steensel R, editors. De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen. Eburon; 2022. p. 85–110.
- IEEE
- [1]A. Rogiers, R. Bogaert, K. Van Ammel, E. Merchie, and H. Van Keer, “Leer leerlingen strategische lezers te worden,” in De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen, T. Houtveen and R. van Steensel, Eds. Eburon, 2022, pp. 85–110.
@incollection{8750093, abstract = {{Net zoals vaardige chauffeurs niet stilstaan bij de volgorde waarin ze de koppeling van hun auto induwen, de versnellingspook verzetten, remmen en aan het stuur draaien, merken vaardige lezers vaak niet meer wat ze precies doen om een tekst te begrijpen. Begrijpend lezen wordt daarom ook wel aangeduid als een geautomatiseerde vaardigheid. Omdat het leesproces niet altijd automatisch verloopt, is het van belang dat lezers daarnaast bewust leren gebruikmaken van leesstrategieën. Er zijn immers ook momenten waarop een lezer wel bewust moet ingrijpen, bijvoorbeeld om een begripsprobleem op te lossen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op leesstrategieën en wat precies wordt verstaan onder strategisch lezen. We reiken ook handvatten aan voor het realiseren van effectief leesonderwijs via expliciete strategie-instructie. Leesstrategieonderwijs mag evenwel geen doel op zich zijn. Het is een middel om leerlingen vaardiger te maken in het opbouwen van tekstbegrip. Door middel van strategie-instructie leren lezers strategieën op een selectieve en flexibele manier hanteren om het proces van betekenisverlening goed te doorlopen. Bovendien leren lezers hun begripsproces bewust aansturen wanneer het niet automatisch verloopt.}}, author = {{Rogiers, Amelie and Bogaert, Rielke and Van Ammel, Kim and Merchie, Emmelien and Van Keer, Hilde}}, booktitle = {{De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen}}, editor = {{Houtveen, Thoni and van Steensel, Roel}}, isbn = {{9789463014007}}, language = {{dut}}, pages = {{85--110}}, publisher = {{Eburon}}, title = {{Leer leerlingen strategische lezers te worden}}, url = {{https://www.lezen.nl/wp-content/uploads/2022/04/De_zeven_pijlers_van_onderwijs_in_begrijpend_lezen-digitaal2022.pdf}}, year = {{2022}}, }