Advanced search
1 file | 3.09 MB Add to list

De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten : tijd en relaties in de inductiefase

Sarah Marent (UGent)
(2021)
Author
Promoter
(UGent) and Geert Kelchtermans
Organization
Abstract
The induction phase - encompassing the transition from teacher education to the professional practice and the first years in the job - is one of the most challenging career phases for teachers. Many teachers experience this phase as problematic and even decide to leave the teaching job within the first years. This research project argues that the persistence of this problem is at least partly due to the way it has been framed conceptually and methodologically. The project emphasizes teacher induction as an important phase for fundamental research and theory building on teacher professional development. As such, this project aims at deepening and refining theory development by addressing teacher induction from an innovative theoretical and methodological perspective, grounded in a social network perspective. The project wants to study how, under which conditions, and with what impact, early career teachers develop personal networks with relevant actors during their first years at school. A central focus of the project is on how early career teachers develop professionally, and how they learn about the social, cultural and political life of and in a school network. Research questions will be answered through four empirical studies (two follow-up studies) examining early career teachers throughout their careers. Qualitative Social Network Analysis (SNA) is a key feature in these designs and implies a focus on understanding the nature and consequences of relationships.
De inductiefase – de overgang van de lerarenopleiding naar de beroepspraktijk en de eerste jaren in het werk – is een van de meest uitdagende carrièrefases voor leraren. Veel leraren ervaren deze fase als problematisch en besluiten zelfs in hun eerste loopbaanjaren om het onderwijs te verlaten. Dit onderzoeksproject stelt dat het voortbestaan ​​van dit probleem ten minste gedeeltelijk te wijten is aan de manier waarop het conceptueel en methodologisch gekaderd wordt. Het project benadrukt de inductiefase bij leerkrachten als een belangrijke fase voor fundamenteel onderzoek en theorievorming over de professionele ontwikkeling van leerkrachten. Als zodanig is dit project gericht op het verdiepen en verfijnen van de theorieontwikkeling door deze inductiefase te benaderen vanuit een vernieuwend theoretisch en methodologisch perspectief, geworteld in het sociaal netwerk perspectief. Het project wil onderzoeken hoe, onder welke voorwaarden en met welke gevolgen, beginnende leraren persoonlijke netwerken ontwikkelen met betrokken actoren tijdens hun eerste loopbaanjaren. Een centrale focus van het project is de wijze waarop beginnende leraren professioneel ontwikkelen, en hoe ze leren over het sociale, culturele en politieke leven van en in een schoolnetwerk. Onderzoeksvragen zullen beantwoord worden via vier empirische studies (twee follow-up studies) waarbij de leraren door hun loopbaan heen onderzocht worden. Kwalitatieve Sociale Netwerk Analyse (SNA) is een belangrijk kenmerk in deze ontwerpen en impliceert een focus op het begrijpen van de aard en de gevolgen van relaties.

Downloads

  • PhD Sarah Marent De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 3.09 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Marent, Sarah. De Professionele Ontwikkeling van Beginnende Leerkrachten : Tijd En Relaties in de Inductiefase. Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, 2021.
APA
Marent, S. (2021). De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten : tijd en relaties in de inductiefase. Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Chicago author-date
Marent, Sarah. 2021. “De Professionele Ontwikkeling van Beginnende Leerkrachten : Tijd En Relaties in de Inductiefase.” Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Chicago author-date (all authors)
Marent, Sarah. 2021. “De Professionele Ontwikkeling van Beginnende Leerkrachten : Tijd En Relaties in de Inductiefase.” Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Vancouver
1.
Marent S. De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten : tijd en relaties in de inductiefase. Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen; 2021.
IEEE
[1]
S. Marent, “De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten : tijd en relaties in de inductiefase,” Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, 2021.
@phdthesis{8702730,
  abstract     = {{The induction phase - encompassing the transition from teacher education to the professional practice and the first years in the job - is one of the most challenging career phases for teachers. Many teachers experience this phase as problematic and even decide to leave the teaching job within the first years. This research project argues that the persistence of this problem is at least partly due to the way it has been framed conceptually and methodologically. The project emphasizes teacher induction as an important phase for fundamental research and theory building on teacher professional development. As such, this project aims at deepening and refining theory development by addressing teacher induction from an innovative theoretical and methodological perspective, grounded in a social network perspective. The project wants to study how, under which conditions, and with what impact, early career teachers develop personal networks with relevant actors during their first years at school. A central focus of the project is on how early career teachers develop professionally, and how they learn about the social, cultural and political life of and in a school network. Research questions will be answered through four empirical studies (two follow-up studies) examining early career teachers throughout their careers. Qualitative Social Network Analysis (SNA) is a key feature in these designs and implies a focus on understanding the nature and consequences of relationships.}},
  author       = {{Marent, Sarah}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{282}},
  publisher    = {{Universiteit Gent. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen ; KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen}},
  school       = {{Ghent University}},
  title        = {{De professionele ontwikkeling van beginnende leerkrachten : tijd en relaties in de inductiefase}},
  year         = {{2021}},
}