Advanced search
1 file | 834.35 KB Add to list

‘Waer vriendenmin gaet, hand aen hand, met liefde voor het Vaderland’ : het zingen van politieke liederen als verbindende praktijk in het Nederlandse revolutietijdvak (1780-1815)

Renée Vulto (UGent)
(2021) TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS. 133(4). p.617-638
Author
Organization
Abstract
In the Dutch revolutionary period of the late eighteenth century, song was often used as a political tool to construct communities that shared interests, ideologies, and feelings. Abstract feelings of unity were made concrete through the experience of collective singing. Despite being continuously employed as a unifying practice, the ways of singing and the feelings that were involved nevertheless changed in accordance with the turbulent circumstances of the time - from the emergence of the Patriots, to the Batavian Revolution, throughout the Napoleonic years, and towards the establishment of a Dutch monarchy. This essay goes beyond analysing songs as textual sources and investigates when, where, and by whom these songs were sung. By approaching the collective singing of political communities as emotional practices, we can develop a new perspective on this episode of Dutch history, in which we acknowledge the feelings and experiences of the historical actors that shaped the developments of that time.
Keywords
History, song culture, political history, history of emotions, communities, national identity

Downloads

  • TvG def drukproef.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 834.35 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Vulto, Renée. “’Waer Vriendenmin Gaet, Hand Aen Hand, Met Liefde Voor Het Vaderland’ : Het Zingen van Politieke Liederen Als Verbindende Praktijk in Het Nederlandse Revolutietijdvak (1780-1815).” TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS, vol. 133, no. 4, 2021, pp. 617–38, doi:10.5117/tvgesch2020.4.002.vult.
APA
Vulto, R. (2021). ’Waer vriendenmin gaet, hand aen hand, met liefde voor het Vaderland’ : het zingen van politieke liederen als verbindende praktijk in het Nederlandse revolutietijdvak (1780-1815). TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS, 133(4), 617–638. https://doi.org/10.5117/tvgesch2020.4.002.vult
Chicago author-date
Vulto, Renée. 2021. “’Waer Vriendenmin Gaet, Hand Aen Hand, Met Liefde Voor Het Vaderland’ : Het Zingen van Politieke Liederen Als Verbindende Praktijk in Het Nederlandse Revolutietijdvak (1780-1815).” TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS 133 (4): 617–38. https://doi.org/10.5117/tvgesch2020.4.002.vult.
Chicago author-date (all authors)
Vulto, Renée. 2021. “’Waer Vriendenmin Gaet, Hand Aen Hand, Met Liefde Voor Het Vaderland’ : Het Zingen van Politieke Liederen Als Verbindende Praktijk in Het Nederlandse Revolutietijdvak (1780-1815).” TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS 133 (4): 617–638. doi:10.5117/tvgesch2020.4.002.vult.
Vancouver
1.
Vulto R. ’Waer vriendenmin gaet, hand aen hand, met liefde voor het Vaderland’ : het zingen van politieke liederen als verbindende praktijk in het Nederlandse revolutietijdvak (1780-1815). TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS. 2021;133(4):617–38.
IEEE
[1]
R. Vulto, “’Waer vriendenmin gaet, hand aen hand, met liefde voor het Vaderland’ : het zingen van politieke liederen als verbindende praktijk in het Nederlandse revolutietijdvak (1780-1815),” TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS, vol. 133, no. 4, pp. 617–638, 2021.
@article{8700611,
  abstract     = {{In the Dutch revolutionary period of the late eighteenth century, song was often used as a political tool to construct communities that shared interests, ideologies, and feelings. Abstract feelings of unity were made concrete through the experience of collective singing. Despite being continuously employed as a unifying practice, the ways of singing and the feelings that were involved nevertheless changed in accordance with the turbulent circumstances of the time - from the emergence of the Patriots, to the Batavian Revolution, throughout the Napoleonic years, and towards the establishment of a Dutch monarchy. This essay goes beyond analysing songs as textual sources and investigates when, where, and by whom these songs were sung. By approaching the collective singing of political communities as emotional practices, we can develop a new perspective on this episode of Dutch history, in which we acknowledge the feelings and experiences of the historical actors that shaped the developments of that time.}},
  author       = {{Vulto, Renée}},
  issn         = {{0040-7518}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR GESCHIEDENIS}},
  keywords     = {{History,song culture,political history,history of emotions,communities,national identity}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{617--638}},
  title        = {{‘Waer vriendenmin gaet, hand aen hand, met liefde voor het Vaderland’ : het zingen van politieke liederen als verbindende praktijk in het Nederlandse revolutietijdvak (1780-1815)}},
  url          = {{http://dx.doi.org/10.5117/tvgesch2020.4.002.vult}},
  volume       = {{133}},
  year         = {{2021}},
}

Altmetric
View in Altmetric
Web of Science
Times cited: