Advanced search
2 files | 863.65 KB Add to list

Het stopt nooit… : de impact van dyslexie en/of dyscalculie op het welbevinden en studeren van (jong)volwassenen en op de transitie naar de arbeidsmarkt : een bundeling van Vlaamse pilootstudies

(2020) LOGOPEDIE (HERENTALS). 2020(6). p.10-28
Author
Organization
Project
Abstract
Tot op heden werd er relatief weinig gepubliceerd over dyslexie en dyscalculie bij (jong)volwassenen. De impact van deze leerstoornissen in het hoger onderwijs en in de transitie naar de arbeidsmarkt is dan ook onderbelicht. Om hier een kentering in te brengen, werden twee bachelorstudies (één aan de Arteveldehogeschool en één aan HoGent) en een masterstudie (aan UGent) opgezet en werd ook een City of People (CoP) impulsproject ‘Inclusie in 4D’ (zie www.cityofpeople.be) gestart. De bevindingen van deze studies benadrukken dat de impact van leerstoornissen niet stopt nadat men de schoolbanken verlaat. Verder blijkt de nood aan selectieprocedures die een ‘eerlijker’ en ‘rijker’ beeld kunnen geven van de capaciteiten van de volwassenen met dyslexie/dyscalculie. Alleen op die manier kunnen werkgevers vermijden dat ze ‘hidden potentials’ missen. We moeten de arbeidsmarkt dan ook sensibiliseren om de kaart van de ‘diversiteit’ te trekken. Implicaties voor het werken met (jong)volwassenen met leerstoornissen worden belicht.
Keywords
Dyslexie, drempels, sterktes, arbeidshandicap, inclusie, dyscalculie, volwassenen

Downloads

  • Lissens et al. 2020 VVL.pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 575.25 KB
  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 288.40 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Lissens, Femke, et al. “Het Stopt Nooit… : De Impact van Dyslexie En/of Dyscalculie Op Het Welbevinden En Studeren van (Jong)Volwassenen En Op de Transitie Naar de Arbeidsmarkt : Een Bundeling van Vlaamse Pilootstudies.” LOGOPEDIE (HERENTALS), vol. 2020, no. 6, 2020, pp. 10–28.
APA
Lissens, F., Masarrat Al Asmar, M., Willems, D., Van Damme, J., De Coster, S., Demeestere, E., … Desoete, A. (2020). Het stopt nooit… : de impact van dyslexie en/of dyscalculie op het welbevinden en studeren van (jong)volwassenen en op de transitie naar de arbeidsmarkt : een bundeling van Vlaamse pilootstudies. LOGOPEDIE (HERENTALS), 2020(6), 10–28.
Chicago author-date
Lissens, Femke, Masarrat Masarrat Al Asmar, Daniëlle Willems, Jana Van Damme, Sandrine De Coster, Emma Demeestere, Romy Maes, et al. 2020. “Het Stopt Nooit… : De Impact van Dyslexie En/of Dyscalculie Op Het Welbevinden En Studeren van (Jong)Volwassenen En Op de Transitie Naar de Arbeidsmarkt : Een Bundeling van Vlaamse Pilootstudies.” LOGOPEDIE (HERENTALS) 2020 (6): 10–28.
Chicago author-date (all authors)
Lissens, Femke, Masarrat Masarrat Al Asmar, Daniëlle Willems, Jana Van Damme, Sandrine De Coster, Emma Demeestere, Romy Maes, Bastiaan Baccarne, Ben Robaeyst, Wout Duthoo, and Annemie Desoete. 2020. “Het Stopt Nooit… : De Impact van Dyslexie En/of Dyscalculie Op Het Welbevinden En Studeren van (Jong)Volwassenen En Op de Transitie Naar de Arbeidsmarkt : Een Bundeling van Vlaamse Pilootstudies.” LOGOPEDIE (HERENTALS) 2020 (6): 10–28.
Vancouver
1.
Lissens F, Masarrat Al Asmar M, Willems D, Van Damme J, De Coster S, Demeestere E, et al. Het stopt nooit… : de impact van dyslexie en/of dyscalculie op het welbevinden en studeren van (jong)volwassenen en op de transitie naar de arbeidsmarkt : een bundeling van Vlaamse pilootstudies. LOGOPEDIE (HERENTALS). 2020;2020(6):10–28.
IEEE
[1]
F. Lissens et al., “Het stopt nooit… : de impact van dyslexie en/of dyscalculie op het welbevinden en studeren van (jong)volwassenen en op de transitie naar de arbeidsmarkt : een bundeling van Vlaamse pilootstudies,” LOGOPEDIE (HERENTALS), vol. 2020, no. 6, pp. 10–28, 2020.
@article{8687113,
  abstract     = {{Tot op heden werd er relatief weinig gepubliceerd over dyslexie en dyscalculie bij (jong)volwassenen. De impact van deze leerstoornissen in het hoger onderwijs en in de transitie naar de arbeidsmarkt is dan ook onderbelicht. Om hier een kentering in te brengen, werden twee bachelorstudies (één aan de Arteveldehogeschool en één aan HoGent) en een masterstudie (aan UGent) opgezet en werd ook een City of People (CoP) impulsproject ‘Inclusie in 4D’ (zie www.cityofpeople.be) gestart. De bevindingen van deze studies benadrukken dat de impact van leerstoornissen niet stopt nadat men de schoolbanken verlaat. Verder blijkt de nood aan selectieprocedures die een ‘eerlijker’ en ‘rijker’ beeld kunnen geven van de capaciteiten van de volwassenen met dyslexie/dyscalculie. Alleen op die manier kunnen werkgevers vermijden dat ze ‘hidden potentials’ missen. We moeten de arbeidsmarkt dan ook sensibiliseren om de kaart van de ‘diversiteit’ te trekken. Implicaties voor het werken met (jong)volwassenen met leerstoornissen worden belicht.}},
  author       = {{Lissens, Femke and Masarrat Al Asmar, Masarrat and Willems, Daniëlle and Van Damme, Jana and De Coster, Sandrine and Demeestere, Emma and Maes, Romy and Baccarne, Bastiaan and Robaeyst, Ben and Duthoo, Wout and Desoete, Annemie}},
  issn         = {{1370-706X}},
  journal      = {{LOGOPEDIE (HERENTALS)}},
  keywords     = {{Dyslexie,drempels,sterktes,arbeidshandicap,inclusie,dyscalculie,volwassenen}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{6}},
  pages        = {{10--28}},
  title        = {{Het stopt nooit… : de impact van dyslexie en/of dyscalculie op het welbevinden en studeren van (jong)volwassenen en op de transitie naar de arbeidsmarkt : een bundeling van Vlaamse pilootstudies}},
  volume       = {{2020}},
  year         = {{2020}},
}