Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid
- Author
- Luc De Smedt, Johan De Mol (UGent) , Marc Broeckaert, Etienne Van Daele and Dirk Claes
- Organization
- Abstract
- Dit najaar worden de openbaarvervoerplannen in de vervoerregio’s definitief vastgesteld. Daardoor zullen in vele steden en dorpen ontsluitende buslijnen vanaf eind 2021 geschrapt worden. Op kernlijnen verdwijnen veel tussenhalten op bestaande of ‘rechtgetrokken’ routes. Zeker in een stedelijke omgeving, met kortere verplaatsingen, bepaalt de wandelafstand naar de meest nabije halte in hoge mate of mensen voor de auto kiezen of voor de bus of de tram. Uit toetsing blijkt dat een gemiddelde wandelafstand van maximum 300 meter naar de meest nabije halte momenteel nog als praktijknorm geldt in Gent, en als dwingende norm geldt in OV- netten met groter reizigersgebruik, zoals Zürich en Genève. Tevens wordt die praktijknorm gehanteerd bij de geplande nether-structurering in Luik. De halteafstand beïnvloedt eveneens de wandelafstand naar de meest nabije halte. Daarom moet het OV-plan 2021 idealiter een moratorium op halteschrappingen en haltesamenvoegingen binnen de bebouwde kom
- Keywords
- De Lijn, Gent, halteafstand, nabijheid, openbaar vervoer, toegankelijkheid, vervoerregio, wandelafstand.
Downloads
-
VSP272 wandelafstand naar halte.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 2.97 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8683659
- MLA
- De Smedt, Luc, et al. “Wandelafstand Naar Halte Bepaalt Tram- En Busgebruik : Nabijheid Belangrijker Dan Commerciële Snelheid.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 272, 2020, pp. 4–9.
- APA
- De Smedt, L., De Mol, J., Broeckaert, M., Van Daele, E., & Claes, D. (2020). Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 272, 4–9.
- Chicago author-date
- De Smedt, Luc, Johan De Mol, Marc Broeckaert, Etienne Van Daele, and Dirk Claes. 2020. “Wandelafstand Naar Halte Bepaalt Tram- En Busgebruik : Nabijheid Belangrijker Dan Commerciële Snelheid.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 272: 4–9.
- Chicago author-date (all authors)
- De Smedt, Luc, Johan De Mol, Marc Broeckaert, Etienne Van Daele, and Dirk Claes. 2020. “Wandelafstand Naar Halte Bepaalt Tram- En Busgebruik : Nabijheid Belangrijker Dan Commerciële Snelheid.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 272: 4–9.
- Vancouver
- 1.De Smedt L, De Mol J, Broeckaert M, Van Daele E, Claes D. Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2020;272:4–9.
- IEEE
- [1]L. De Smedt, J. De Mol, M. Broeckaert, E. Van Daele, and D. Claes, “Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 272, pp. 4–9, 2020.
@article{8683659, abstract = {{Dit najaar worden de openbaarvervoerplannen in de vervoerregio’s definitief vastgesteld. Daardoor zullen in vele steden en dorpen ontsluitende buslijnen vanaf eind 2021 geschrapt worden. Op kernlijnen verdwijnen veel tussenhalten op bestaande of ‘rechtgetrokken’ routes. Zeker in een stedelijke omgeving, met kortere verplaatsingen, bepaalt de wandelafstand naar de meest nabije halte in hoge mate of mensen voor de auto kiezen of voor de bus of de tram. Uit toetsing blijkt dat een gemiddelde wandelafstand van maximum 300 meter naar de meest nabije halte momenteel nog als praktijknorm geldt in Gent, en als dwingende norm geldt in OV- netten met groter reizigersgebruik, zoals Zürich en Genève. Tevens wordt die praktijknorm gehanteerd bij de geplande nether-structurering in Luik. De halteafstand beïnvloedt eveneens de wandelafstand naar de meest nabije halte. Daarom moet het OV-plan 2021 idealiter een moratorium op halteschrappingen en haltesamenvoegingen binnen de bebouwde kom}}, author = {{De Smedt, Luc and De Mol, Johan and Broeckaert, Marc and Van Daele, Etienne and Claes, Dirk}}, issn = {{1379-4922}}, journal = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}}, keywords = {{De Lijn,Gent,halteafstand,nabijheid,openbaar vervoer,toegankelijkheid,vervoerregio,wandelafstand.}}, language = {{dut}}, pages = {{4--9}}, title = {{Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid}}, volume = {{272}}, year = {{2020}}, }