Advanced search
1 file | 4.58 MB Add to list

Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair

(2017)
Author
Organization
Project
Abstract
'Latijn is 't moeilijkste.' 'Ze hadden toch wel graag dat ik een "hoge" richting ging volgen.' 'TSO is iets voor jongens.' De overgang tussen de basisschool en het secundair onderwijs blijft een scharniermoment voor jongeren. Niet alleen moeten leerlingen dan een middelbare school kiezen, ze selecteren ook een pakket optie-uren die een sterke impact kunnen hebben op hun schoolloopbaan. Is dat iets voor mij, juf? onderzoekt die overstap, ontrafelt de initiatieven die basisscholen nemen om leerlingen en ouders erbij te begeleiden en gaat in op de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Welke rol spelen ze in het keuzeproces? Welke kansen en drempels ervaren ze? Welke (stereotiepe) ideeën leven er en hebben die een effect op het zelfbeeld van de leerling? Dit boek reikt concrete handvatten en aanbevelingen aan om de school- en studiekeuze zo vlot mogelijk te maken en het welbevinden van alle betrokkenen te verhogen. Zo werpt het boek een dam op tegen enkele pijnpunten, zoals het hardnekkige watervaldenken en de vaststelling dat leerlingen en ouders met de grootste noden zich te weinig ondersteund voelen.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 4.58 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Goosen, Karin, and Simon Boone. Is Dat Iets Voor Mij, Juf? Leerlingen Versterken in Het Keuzeproces van Basis Naar Secundair. Edited by Jan De Mets, Lannoo Campus, 2017.
APA
Goosen, K., & Boone, S. (2017). Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair. (J. De Mets, Ed.). Lannoo Campus.
Chicago author-date
Goosen, Karin, and Simon Boone. 2017. Is Dat Iets Voor Mij, Juf? Leerlingen Versterken in Het Keuzeproces van Basis Naar Secundair. Edited by Jan De Mets. Lannoo Campus.
Chicago author-date (all authors)
Goosen, Karin, and Simon Boone. 2017. Is Dat Iets Voor Mij, Juf? Leerlingen Versterken in Het Keuzeproces van Basis Naar Secundair. Ed by. Jan De Mets. Lannoo Campus.
Vancouver
1.
Goosen K, Boone S. Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair. De Mets J, editor. Lannoo Campus; 2017. 176 p.
IEEE
[1]
K. Goosen and S. Boone, Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair. Lannoo Campus, 2017.
@book{8681740,
  abstract     = {'Latijn is 't moeilijkste.' 'Ze hadden toch wel graag dat ik een "hoge" richting ging volgen.' 'TSO is iets voor jongens.' De overgang tussen de basisschool en het secundair onderwijs blijft een scharniermoment voor jongeren. Niet alleen moeten leerlingen dan een middelbare school kiezen, ze selecteren ook een pakket optie-uren die een sterke impact kunnen hebben op hun schoolloopbaan. Is dat iets voor mij, juf? onderzoekt die overstap, ontrafelt de initiatieven die basisscholen nemen om leerlingen en ouders erbij te begeleiden en gaat in op de ervaringen van leerlingen, leerkrachten en ouders. Welke rol spelen ze in het keuzeproces? Welke kansen en drempels ervaren ze? Welke (stereotiepe) ideeën leven er en hebben die een effect op het zelfbeeld van de leerling? Dit boek reikt concrete handvatten en aanbevelingen aan om de school- en studiekeuze zo vlot mogelijk te maken en het welbevinden van alle betrokkenen te verhogen. Zo werpt het boek een dam op tegen enkele pijnpunten, zoals het hardnekkige watervaldenken en de vaststelling dat leerlingen en ouders met de grootste noden zich te weinig ondersteund voelen.},
  author       = {Goosen, Karin and Boone, Simon},
  editor       = {De Mets, Jan},
  isbn         = {9789401445030},
  language     = {dut},
  pages        = {176},
  publisher    = {Lannoo Campus},
  title        = {Is dat iets voor mij, juf? Leerlingen versterken in het keuzeproces van basis naar secundair},
  url          = {pro.vanbasisnaarsecundair.be},
  year         = {2017},
}