
Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden : ook ‘onrechtstreekse’ doorstroming heeft impact op stiptheid openbaar vervoer
- Author
- Johan De Mol (UGent) , Luc Desmedt, Etienne Van Daele, Marc Broeckaert and Dirk Claes
- Organization
- Abstract
- Het gebrek aan stiptheid is een bron van ergernis voor de reiziger. De Lijn is deels afhankelijk van de wegbeheerder om de stiptheid van (vooral) tram en bus te verbeteren, maar ze kan zelf ook heel wat maatregelen nemen. Deze mogelijke acties worden de ‘onrechtstreekse’ doorstroming genoemd. In dit artikel worden een zevental aanbevelingen aangeduid. Ze hebben betrekking op de voertuigkeuze en uitrusting (camera’s), op het aanrijden/kwaliteit van de halte, op de ontwaardingswijze en ook op een meer doeltreffende organisatie van de verkeersleiding van De Lijn voor proactieve en regulerende tussenkomsten. Een openbaarvervoerbedrijf, ook De Lijn, moet alle elementen aanpakken die oponthoud kunnen veroorzaken. Lang niet alle vertragingen worden immers veroorzaakt door een slechte organisatie van het openbaar domein of door de overige verkeersdeelnemers.
- Keywords
- bus, De Lijn, doorstroming, openbaar vervoer, tram, stiptheid, onrechtstreekse doorstroming, camera, ontwaarding, dispatching, halte inrichting
Downloads
-
VSP268 De Lijn- Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 2.05 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8670058
- MLA
- De Mol, Johan, et al. “Zeven Maatregelen Waarmee De Lijn Trams En Bussen Stipter Kan Laten Rijden : Ook ‘onrechtstreekse’ Doorstroming Heeft Impact Op Stiptheid Openbaar Vervoer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 268, 2020, pp. 18–21.
- APA
- De Mol, J., Desmedt, L., Van Daele, E., Broeckaert, M., & Claes, D. (2020). Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden : ook “onrechtstreekse” doorstroming heeft impact op stiptheid openbaar vervoer. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 268, 18–21.
- Chicago author-date
- De Mol, Johan, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, Marc Broeckaert, and Dirk Claes. 2020. “Zeven Maatregelen Waarmee De Lijn Trams En Bussen Stipter Kan Laten Rijden : Ook ‘onrechtstreekse’ Doorstroming Heeft Impact Op Stiptheid Openbaar Vervoer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 268: 18–21.
- Chicago author-date (all authors)
- De Mol, Johan, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, Marc Broeckaert, and Dirk Claes. 2020. “Zeven Maatregelen Waarmee De Lijn Trams En Bussen Stipter Kan Laten Rijden : Ook ‘onrechtstreekse’ Doorstroming Heeft Impact Op Stiptheid Openbaar Vervoer.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 268: 18–21.
- Vancouver
- 1.De Mol J, Desmedt L, Van Daele E, Broeckaert M, Claes D. Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden : ook “onrechtstreekse” doorstroming heeft impact op stiptheid openbaar vervoer. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2020;268:18–21.
- IEEE
- [1]J. De Mol, L. Desmedt, E. Van Daele, M. Broeckaert, and D. Claes, “Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden : ook ‘onrechtstreekse’ doorstroming heeft impact op stiptheid openbaar vervoer,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 268, pp. 18–21, 2020.
@article{8670058, abstract = {{Het gebrek aan stiptheid is een bron van ergernis voor de reiziger. De Lijn is deels afhankelijk van de wegbeheerder om de stiptheid van (vooral) tram en bus te verbeteren, maar ze kan zelf ook heel wat maatregelen nemen. Deze mogelijke acties worden de ‘onrechtstreekse’ doorstroming genoemd. In dit artikel worden een zevental aanbevelingen aangeduid. Ze hebben betrekking op de voertuigkeuze en uitrusting (camera’s), op het aanrijden/kwaliteit van de halte, op de ontwaardingswijze en ook op een meer doeltreffende organisatie van de verkeersleiding van De Lijn voor proactieve en regulerende tussenkomsten. Een openbaarvervoerbedrijf, ook De Lijn, moet alle elementen aanpakken die oponthoud kunnen veroorzaken. Lang niet alle vertragingen worden immers veroorzaakt door een slechte organisatie van het openbaar domein of door de overige verkeersdeelnemers.}}, author = {{De Mol, Johan and Desmedt, Luc and Van Daele, Etienne and Broeckaert, Marc and Claes, Dirk}}, issn = {{1379-4922}}, journal = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}}, keywords = {{bus,De Lijn,doorstroming,openbaar vervoer,tram,stiptheid,onrechtstreekse doorstroming,camera,ontwaarding,dispatching,halte inrichting}}, language = {{dut}}, pages = {{18--21}}, title = {{Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden : ook ‘onrechtstreekse’ doorstroming heeft impact op stiptheid openbaar vervoer}}, volume = {{268}}, year = {{2020}}, }