Advanced search
1 file | 345.56 KB Add to list

Nietzsches Einverleibung als leertheorie : naar een geïntegreerde lichamelijkheid in de pedagogie en het filosofie-onderwijs

Sven Gellens (UGent)
Author
Organization
Abstract
The traditional distinction of Western philosophy between body and mind still permeates many contemporary pedagogical frameworks. In this article, I will reconstruct in Nietzsche’s philosophy the basis for a constructive pedagogical model that understands learners in an integrated way. The first part of this article will argue that this model of embodiment (‘Einverleibung’) forms a learning theoretical foundation. In the second part, I will build on this Nietzschean learning theory in order to re-evaluate specific contemporary pedagogical trends, a.o. Bloom’s taxonomy and competency-based education within the context of expertise development. Finally, I elaborate on the meaning of Nietzsche’s model of Einverleibung for a 21st century philosophy education that embodies an emancipatory and inclusive didactic.
Keywords
competency, embodiment, learning theory, philosophy education

Downloads

  • Nietzsche en pedagogie research-article1 mail.pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 345.56 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Gellens, Sven. “Nietzsches Einverleibung Als Leertheorie : Naar Een Geïntegreerde Lichamelijkheid in de Pedagogie En Het Filosofie-Onderwijs.” ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE, vol. 111, no. 4, 2019, pp. 669–90, doi:10.5117/antw2019.4.010.gell.
APA
Gellens, S. (2019). Nietzsches Einverleibung als leertheorie : naar een geïntegreerde lichamelijkheid in de pedagogie en het filosofie-onderwijs. ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE, 111(4), 669–690. https://doi.org/10.5117/antw2019.4.010.gell
Chicago author-date
Gellens, Sven. 2019. “Nietzsches Einverleibung Als Leertheorie : Naar Een Geïntegreerde Lichamelijkheid in de Pedagogie En Het Filosofie-Onderwijs.” ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE 111 (4): 669–90. https://doi.org/10.5117/antw2019.4.010.gell.
Chicago author-date (all authors)
Gellens, Sven. 2019. “Nietzsches Einverleibung Als Leertheorie : Naar Een Geïntegreerde Lichamelijkheid in de Pedagogie En Het Filosofie-Onderwijs.” ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE 111 (4): 669–690. doi:10.5117/antw2019.4.010.gell.
Vancouver
1.
Gellens S. Nietzsches Einverleibung als leertheorie : naar een geïntegreerde lichamelijkheid in de pedagogie en het filosofie-onderwijs. ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE. 2019;111(4):669–90.
IEEE
[1]
S. Gellens, “Nietzsches Einverleibung als leertheorie : naar een geïntegreerde lichamelijkheid in de pedagogie en het filosofie-onderwijs,” ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE, vol. 111, no. 4, pp. 669–690, 2019.
@article{8668818,
  abstract     = {{The traditional distinction of Western philosophy between body and mind still permeates many contemporary pedagogical frameworks. In this article, I will reconstruct in Nietzsche’s philosophy the basis for a constructive pedagogical model that understands learners in an integrated way. The first part of this article will argue that this model of embodiment (‘Einverleibung’) forms a learning theoretical foundation. In the second part, I will build on this Nietzschean learning theory in order to re-evaluate specific contemporary pedagogical trends, a.o. Bloom’s taxonomy and competency-based education within the context of expertise development. Finally, I elaborate on the meaning of Nietzsche’s model of Einverleibung for a 21st century philosophy education that embodies an emancipatory and inclusive didactic.}},
  author       = {{Gellens, Sven}},
  issn         = {{0002-5275}},
  journal      = {{ALGEMEEN NEDERLANDS TIJDSCHRIFT VOOR WIJSBEGEERTE}},
  keywords     = {{competency,embodiment,learning theory,philosophy education}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{669--690}},
  title        = {{Nietzsches Einverleibung als leertheorie : naar een geïntegreerde lichamelijkheid in de pedagogie en het filosofie-onderwijs}},
  url          = {{http://dx.doi.org/10.5117/antw2019.4.010.gell}},
  volume       = {{111}},
  year         = {{2019}},
}

Altmetric
View in Altmetric