
IRIS 2020-3:1/20 European Court of Human Rights: 
Agentstvo televideniya Novosti, OOO v. Ukraine

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has clarified some characteristics 
of what is to be considered as ‘responsible journalism’ and it has explained the 
reasons for limiting the right to freedom of expression and journalistic reporting 
on the occasion of a series of news stories covering an incident where a police 
officer fell out of a moving trolleybus while on his way to work. The ECtHR found 
that some parts of the reporting on TV by a Ukrainian broadcasting company 
failed to act in line with the tenets of responsible journalism, while other parts of 
the TV-coverage of the incident did not justify an interference with the 
broadcasters’ right to freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the 
European Convention on Human Rights (ECHR).

In 2006, the Ukrainian broadcasting company, Agentstvo televideniya Novosti, 
OOO (ATN OOO), in four news stories, reported on a trolleybus incident involving 
a police officer in Kharkiv (Officer G). The man suffered from brain trauma and 
remained in a coma for some time. The news coverage mentioned that Officer G 
had intentionally jumped out of the trolleybus, namely that he had grabbed the 
handles on the trolleybus doors, pried them open and jumped out of the moving 
trolleybus (further: retraction A), and that he was possibly under the influence of 
alcohol or drugs (further: retraction B). Officer G's mother lodged a claim against 
ATN OOO, seeking that this information disseminated about her son be retracted 
as untrue. She also sought compensation for non‑pecuniary damage. In her claim 
before the domestic courts, Ms G stated that the above information had damaged 
her son’s honour, dignity and professional reputation. The District court of 
Kharkiv allowed the claim, ordered the retraction of both statements, and 
awarded Ms G EUR 730 for non-pecuniary damage and EUR 12 for court costs. 
The court of appeal endorsed the finding of the district court, and added that the 
media had no right to collect and report rumours, presenting them as 
corroborated by witnesses. The Supreme Court refused ATN OOO leave to appeal 
on points of law.

ATN OOO lodged an application with the ECtHR, complaining that the decisions of 
the domestic courts ordering it to retract the information in question and 
awarding compensation to Ms G. had violated its freedom of expression under 
Article 10 ECHR. As the interference with ATN OOO’s right were prescribed by law 
and pursued the legitimate aim of protecting the reputation of Officer G, the 
crucial question remained whether the interference at issue was necessary in a 
democratic society.

The ECtHR was of the opinion that the broadcasting of the impugned information 

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2020 
Page 1



related to the role of the media in a democratic society to participate in debates 
over matters of legitimate public concern, and that, accordingly, freedom of the 
press was at stake. Therefore the margin of appreciation available to the 
authorities in establishing the “need” for the interference was narrow.

Next, the ECtHR observed that the domestic courts based the interference with 
ATN OOO’s right under Article 10 ECHR on the finding that the broadcasting 
company had not proved that the information which it had disseminated was 
factually accurate and had been sufficiently verified. It confirmed that such a 
finding is not, as such, contrary to Article 10 ECHR, as the statements broadcast 
by ATN OOO were allegations of facts rather than value judgments. Hence, the 
statement was susceptible of proof. The ECtHR also reiterated that the protection 
afforded by Article 10 ECHR was subject to the proviso that ATN OOO acted in 
good faith in order to provide accurate and reliable information in accordance 
with the tenets of responsible journalism. The ECtHR clarified that its assessment 
was different with respect to retraction A and retraction B.

With regard to retraction A, that Officer G had intentionally jumped out of the 
trolleybus, the ECtHR agrees with the findings by the Ukraine courts that ATN 
OOO had failed to verify this statement. Indeed, this statement was only based 
on a declaration by a representative of the company (L.) that operated the 
trolleybus and was, moreover, responsible for that company’s traffic safety 
service. The company could have been found liable if it had been shown that a 
technical malfunction or negligence on its part had led to the incident. Indeed, 
under certain circumstances, L. himself, as a person responsible for the traffic 
safety service of the company, could conceivably have faced liability. As such, he 
may well have had a vested interest in presenting the incident as being entirely 
the victim’s fault. Nevertheless, the ATN OOO presented this version of events as 
a matter of established fact, moreover, using a dismissive sensationalist 
language in respect of Officer G. There was no indication that ATN OOO has 
attempted to verify that aspect of the declaration and that it has informed the 
viewers that that part of the declaration came from an interested party and could 
not be verified. Also, in the subsequent reporting about the case, ATN OOO 
omitted to verify and nuance its reporting. Even worse, it turned what could 
initially be seen as merely a lack of precision in the coverage of the incident into 
a misleading representation of the facts, combined with gratuitous mockery of 
the report’s subject. The ECtHR concluded that the domestic courts legitimately 
found that in making the statements subject to retraction A, ATN OOO’s 
journalists failed to act in line with the tenets of responsible journalism.

By contrast, the ECtHR is not convinced that the reasons relied on by the 
domestic courts to justify retraction B were relevant and sufficient. The domestic 
courts found that ATN OOO had wrongfully declared that Officer G had been 
under the influence of alcohol or drugs, while the ECtHR observed that the 
impugned broadcasts did not contain such a statement. Indeed, the ATN OOO 
broadcast only indicated that two possibilities were being investigated, including 
the possibility that Officer G “could have been under the influence of alcohol or 
drugs”. The domestic courts also failed to explain why, despite the literal 
language used in the broadcast, which explicitly presented Officer G’s 

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2020 
Page 2



intoxication as only one of the versions of events being investigated, they 
interpreted that statement as a positive affirmation that Officer G had been 
intoxicated. Nor did had they take into account the context, namely a subsequent 
broadcast, in which ATN OOO had clarified the situation and has reported that the 
criminal investigation unit has stated that it had definitely been established that 
Officer G had not been under the influence of alcohol or drugs. Therefore, the 
ECtHR held that the interference with ATN OOO’s right to freedom of expression 
was not based on relevant and sufficient reasons. Despite the relatively modest 
nature of the civil sanction imposed on ATN OOO, it has not been shown that the 
interference at issue was necessary in a democratic society. There has, 
accordingly, been a violation of Article 10 ECHR on account of the domestic 
courts’ decisions in respect of retraction B.

ECtHR, Fifth section (sitting as a Committee), Agentstvo televideniya 
Novosti, OOO v. Ukraine, Application no. 34155/08, 16 January 2020

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200313

IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2020 
Page 3

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200313


IRIS Merlin

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2020 
Page 4


