Advanced search
1 file | 539.76 KB Add to list

Het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data

Dominique Gillis (UGent) , Casper Van Gheluwe (UGent) and Johan De Mol (UGent)
Author
Organization
Abstract
De fietskwaliteit van lichtengeregelde kruispunten wordt veelal beoordeeld op basis van de maximale of gemiddelde wachttijd voor fietsers. Nochtans bestaat hierover zelden gemeten data en wordt gebruikt gemaakt van verwachte waarden op basis van de eigenschappen van de lichtenregeling (cyclustijd, groentijd). Deze paper bepaalt de wachttijden voor fietsers op basis van GPS-data van fietsverplaatsingen (floating bike data). De opgelopen verliestijd tijdens de passage over het kruispunt wordt berekend door het vergelijken van de GPS-gegevens op een punt voor het kruispunt met een punt net na het kruispunt. In eerste instantie wordt de stabiliteit van de resultaten bekeken in de mate dat het eerste GPS-punt verder van of dichter bij het kruispunt wordt gekozen. Hieruit blijkt dat een GPS- punt (te) dicht voor het kruispunt leidt tot een onderschatting van de verliestijd, mogelijk omdat verliestijd bij het naderen van het kruispunt niet mee bemeten wordt. Bij het naderen van een rood verkeerslicht vertragen fietsers immers in de regel, om een volledige stop voor het kruispunt te vermijden. Tegelijk mag het GPS-punt echter ook niet te ver voor het kruispunt gekozen worden, omdat men dan riskeert om andere vormen van vertraging mee te bemeten, die niet aan het lichtengeregeld kruispunt te wijten zijn. Daarnaast werden de berekende wachttijden vergeleken met de theoretisch verwachte waarden op basis van de lichtenregeling. Voor de meeste beschouwde kruispunten levert dit een goede overeenkomst op. Voor twee kruispunten liggen de berekende waarden echter beduidend hoger dan de verwachte waarden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat niet voldaan is aan de aanname dat fietsers gelijkmatig verdeeld aankomen op het kruispunt, bijvoorbeeld omdat ze geclusterd zijn door een stroomopwaarts gelegen lichtengeregeld kruispunt. Dit toont echter aan dat het gebruik van geobserveerde wachttijdgegevens wel degelijk een zinvolle verfijning is ten opzichte van de courant gebruikte verwachte wachttijd. Het gebruik van gemeten waarden, zoals hier berekend op basis van floating bike data, is dus wel degelijk een zinvolle verfijning van de huidige benadering en kan worden aangewend om het comfort van fietsers te verhogen.
Keywords
floating bike data, wachttijd, fietsers, lichtengeregelde kruispunten, cyclustijd, groentijd

Downloads

  • cvs 32 het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data 1 2019.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 539.76 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Gillis, Dominique, et al. “Het Meten van Wachttijden Voor Fietsers Op Basis van Floating Bike Data.” Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS), 2019, pp. 1–9.
APA
Gillis, D., Van Gheluwe, C., & De Mol, J. (2019). Het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data. In Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (pp. 1–9). Den Haag: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Chicago author-date
Gillis, Dominique, Casper Van Gheluwe, and Johan De Mol. 2019. “Het Meten van Wachttijden Voor Fietsers Op Basis van Floating Bike Data.” In Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 1–9. Den Haag: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Chicago author-date (all authors)
Gillis, Dominique, Casper Van Gheluwe, and Johan De Mol. 2019. “Het Meten van Wachttijden Voor Fietsers Op Basis van Floating Bike Data.” In Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, 1–9. Den Haag: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Vancouver
1.
Gillis D, Van Gheluwe C, De Mol J. Het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data. In: Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Den Haag: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS); 2019. p. 1–9.
IEEE
[1]
D. Gillis, C. Van Gheluwe, and J. De Mol, “Het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data,” in Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Leuven, 2019, pp. 1–9.
@inproceedings{8637533,
  abstract     = {De fietskwaliteit van lichtengeregelde kruispunten wordt veelal beoordeeld op basis van de maximale of gemiddelde wachttijd voor fietsers. Nochtans bestaat hierover zelden gemeten data en wordt gebruikt gemaakt van verwachte waarden op basis van de eigenschappen van de lichtenregeling (cyclustijd, groentijd).
Deze paper bepaalt de wachttijden voor fietsers op basis van GPS-data van fietsverplaatsingen (floating bike data). De opgelopen verliestijd tijdens de passage over het kruispunt wordt berekend door het vergelijken van de GPS-gegevens op een punt voor het kruispunt met een punt net na het kruispunt.
In eerste instantie wordt de stabiliteit van de resultaten bekeken in de mate dat het eerste GPS-punt verder van of dichter bij het kruispunt wordt gekozen. Hieruit blijkt dat een GPS- punt (te) dicht voor het kruispunt leidt tot een onderschatting van de verliestijd, mogelijk omdat verliestijd bij het naderen van het kruispunt niet mee bemeten wordt.
Bij het naderen van een rood verkeerslicht vertragen fietsers immers in de regel, om een volledige stop voor het kruispunt te vermijden. Tegelijk mag het GPS-punt echter ook niet te ver voor het kruispunt gekozen worden, omdat men dan riskeert om andere vormen van vertraging mee te bemeten, die niet aan het lichtengeregeld kruispunt te wijten zijn. Daarnaast werden de berekende wachttijden vergeleken met de theoretisch verwachte waarden op basis van de lichtenregeling.
Voor de meeste beschouwde kruispunten levert dit een goede overeenkomst op. Voor twee kruispunten liggen de berekende waarden echter beduidend hoger dan de verwachte waarden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat niet voldaan is aan de aanname dat fietsers gelijkmatig verdeeld aankomen op het kruispunt, bijvoorbeeld omdat ze geclusterd zijn door een stroomopwaarts gelegen lichtengeregeld kruispunt. Dit toont echter aan dat het gebruik van geobserveerde wachttijdgegevens wel degelijk een zinvolle verfijning is ten opzichte van de courant gebruikte verwachte wachttijd.
Het gebruik van gemeten waarden, zoals hier berekend op basis van floating bike data, is dus wel degelijk een zinvolle verfijning van de huidige benadering en kan worden aangewend om het comfort van fietsers te verhogen.
},
  author       = {Gillis, Dominique and Van Gheluwe, Casper and De Mol, Johan},
  booktitle    = {Proceedings of Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk},
  keywords     = {floating bike data,wachttijd,fietsers,lichtengeregelde kruispunten,cyclustijd,groentijd},
  language     = {dut},
  location     = {Leuven},
  pages        = {1--9},
  publisher    = {Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS)},
  title        = {Het meten van wachttijden voor fietsers op basis van floating bike data},
  year         = {2019},
}