Advanced search
1 file | 2.80 MB Add to list

Performance management in policing : context, process & outcomes

(2019)
Author
Promoter
(UGent) and (UGent)
Organization
Abstract
Het management van de Belgische politie kent interessante tijden. Zoals elke publieke instelling, is ook de politie beïnvloed door het nieuwe paradigma van New Public Management (NPM) dat meer verantwoording voor het gebruik van publieke middelen oplegt. NPM kent als opzet om publieke organisaties efficiënter en effectiever te laten functioneren, door onder meer managementpraktijken uit de private sector te introduceren. Bij de Belgische politie ging NPM eveneens gepaard met structureel vergaande hervormingen om het verdeelde landschap van politiediensten tot een samenwerkend geheel te herleiden. Daarnaast wordt de politie ook geconfronteerd met de opmars van gemeenschapsgerichte politiezorg, wat leidt tot een intensiever partnerschap met de burgers. Dit doctoraat onderzoekt hoe medewerkers binnen deze veranderde politie context kunnen worden aangestuurd, opgevolgd en geëvalueerd door middel van performance management om gewenste resultaten te behalen. Omdat deze dissertatie een sterke nadruk legt op de context waarin performance management wordt toegepast en omdat er nog maar weinig onderzoek in een politie context beschikbaar is, startte dit doctoraat met een exploratieve studie. Deze kwalitatieve studie gaf ons een duidelijk beeld van de toepassing van performance management binnen de Belgische politie, alsook van het belang van bepaalde uitkomsten in deze context, zoals helpend gedrag tussen collega’s, meer coördinatie tussen collega’s en het gevaar van stress gerelateerde spanning op het werk. De kennis vergaard in deze exploratieve studie komt terug in de verschillende hoofdstukken van dit doctoraat. Het eerste empirische hoofdstuk (Chapter 2) focust op het welzijn van politiemedewerkers. Politiemedewerkers komen in aanraking met stresserende en levensbedreigende werksituaties, wat hun welzijn onder druk zet. Het is bekend dat HRM activiteiten niet steeds bijdragen tot het welzijn van medewerkers en dit kan ook voor performance management het geval zijn. Performance management introduceert het belang van het behalen van doelstellingen en resultaten, wat medewerkers als extra druk kunnen ervaren, met mogelijk negatieve gevolgen. Deze studie vindt echter een positief effect op het welzijn van politieagenten, onder voorwaarde dat performance management consistent dezelfde aspecten evalueert als eerder bepaald. Dit leidt tot een grotere tevredenheid over de evaluatieprocedure en zo tot meer werktevredenheid en minder spanning op het werk. De drie andere hoofdstukken gaan in op een andere belangrijke uitkomst voor de politie: een goede teamwerking. Teams zijn erg belangrijk bij de politie, omdat enkel door samenwerking de complexe en onverwachte gebeurtenissen opgelost kunnen worden en medewerkers elkaars veiligheid dienen te garanderen. Geïnspireerd door ons verkennend onderzoek, focussen we op drie specifieke teamuitkomsten. Eén onderzoek (Chapter 3) kijkt naar hoe een politiemedewerker beter gaat communiceren en relaties onderhouden met andere teamgenoten (relational coordination) onder invloed van performance management. De resultaten geven aan dat performance management relational coordination positief beïnvloedt als het inhoudelijk ingaat op hoe het individu functioneert in het team én deze boodschap ook duidelijk, helder en relevant (i.e. onderscheidend) overbrengt. Daarnaast merken we ook op dat het onderscheidend vermogen van performance management significant beïnvloedt hoe verantwoordelijk medewerkers zich voelen voor de teamdoelstellingen, wat vervolgens ook aanzet tot betere relaties met de andere teamleden. In het volgende onderzoek (Chapter 4) wordt onderzocht onder welke voorwaarden performance management bijdraagt tot helpgedrag in politieteams. De resultaten tonen aan dat een consistente, onderscheidende en eerlijke toepassing van performance management beïnvloedt hoe een team een gezamenlijk beeld krijgt over performance management en dit significant bijdraagt tot meer helpend gedrag in een team. Uit de resultaten blijkt ook dat performance management gemiddeld genomen vaker zo wordt toegepast door een transformationele leider of door een transactionele leider die sterk focust op het bepalen van verwachtingen voor medewerkers en deze verwachtingen opvolgen en belonen indien bereikt. Tenslotte focust het vijfde hoofdstuk (Chapter 5) op de mate dat bepaalde eigenschappen van performance management teameffectiviteit beïnvloeden en hoe deze relaties beïnvloed worden door de omgeving waarin politieteams werken. De resultaten leggen verrassende mechanismes bloot. Zo blijkt dat constructieve feedback en een afstemming met strategische doelstellingen steeds een positief effect hebben op de effectiviteit van politieteams, maar dat deze effecten verzwakken in teams die werken in een extremere omgeving. Daarnaast blijkt dat een consistente toepassing van performance management een positief effect genereert voor teams in extreme omgevingen, maar niet in minder extreme omgevingen. Wanneer performance management uitgevoerd wordt als een tweerichtingsgesprek is dit voordelig voor teams in extreme omgevingen, maar negatief voor de teameffectiviteit in weinig extreme werkomgevingen van de politie.
Keywords
performance management, HRM, policing

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.80 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Thielen, Tine. Performance Management in Policing : Context, Process & Outcomes. 2019.
APA
Van Thielen, T. (2019). Performance management in policing : context, process & outcomes.
Chicago author-date
Van Thielen, Tine. 2019. “Performance Management in Policing : Context, Process & Outcomes.”
Chicago author-date (all authors)
Van Thielen, Tine. 2019. “Performance Management in Policing : Context, Process & Outcomes.”
Vancouver
1.
Van Thielen T. Performance management in policing : context, process & outcomes. 2019.
IEEE
[1]
T. Van Thielen, “Performance management in policing : context, process & outcomes,” 2019.
@phdthesis{8634891,
  abstract     = {Het management van de Belgische politie kent interessante tijden. Zoals elke publieke instelling, is ook de politie beïnvloed door het nieuwe paradigma van New Public Management (NPM) dat meer verantwoording voor het gebruik van publieke middelen oplegt. NPM kent als opzet om publieke organisaties efficiënter en effectiever te laten functioneren, door onder meer managementpraktijken uit de private sector te introduceren. Bij de Belgische politie ging NPM eveneens gepaard met structureel vergaande hervormingen om het verdeelde landschap van politiediensten tot een samenwerkend geheel te herleiden. Daarnaast wordt de politie ook geconfronteerd met de opmars van gemeenschapsgerichte politiezorg, wat leidt tot een intensiever partnerschap met de burgers. 
Dit doctoraat onderzoekt hoe medewerkers binnen deze veranderde politie context kunnen worden aangestuurd, opgevolgd en geëvalueerd door middel van performance management om gewenste resultaten te behalen. Omdat deze dissertatie een sterke nadruk legt op de context waarin performance management wordt toegepast en omdat er nog maar weinig onderzoek in een politie context beschikbaar is, startte dit doctoraat met een exploratieve studie. Deze kwalitatieve studie gaf ons een duidelijk beeld van de toepassing van performance management binnen de Belgische politie, alsook van het belang van bepaalde uitkomsten in deze context, zoals helpend gedrag tussen collega’s, meer coördinatie tussen collega’s en het gevaar van stress gerelateerde spanning op het werk. De kennis vergaard in deze exploratieve studie komt terug in de verschillende hoofdstukken van dit doctoraat.
Het eerste empirische hoofdstuk (Chapter 2) focust op het welzijn van politiemedewerkers. Politiemedewerkers komen in aanraking met stresserende en levensbedreigende werksituaties, wat hun welzijn onder druk zet. Het is bekend dat HRM activiteiten niet steeds bijdragen tot het welzijn van medewerkers en dit kan ook voor performance management het geval zijn. Performance management introduceert het belang van het behalen van doelstellingen en resultaten, wat medewerkers als extra druk kunnen ervaren, met mogelijk negatieve gevolgen. Deze studie vindt echter een positief effect op het welzijn van politieagenten, onder voorwaarde dat performance management consistent dezelfde aspecten evalueert als eerder bepaald. Dit leidt tot een grotere tevredenheid over de evaluatieprocedure en zo tot meer werktevredenheid en minder spanning op het werk.
De drie andere hoofdstukken gaan in op een andere belangrijke uitkomst voor de politie: een goede teamwerking. Teams zijn erg belangrijk bij de politie, omdat enkel door samenwerking de complexe en onverwachte gebeurtenissen opgelost kunnen worden en medewerkers elkaars veiligheid dienen te garanderen. Geïnspireerd door ons verkennend onderzoek, focussen we op drie specifieke teamuitkomsten.
Eén onderzoek (Chapter 3) kijkt naar hoe een politiemedewerker beter gaat communiceren en relaties onderhouden met andere teamgenoten (relational coordination) onder invloed van performance management. De resultaten geven aan dat performance management relational coordination positief beïnvloedt als het inhoudelijk ingaat op hoe het individu functioneert in het team én deze boodschap ook duidelijk, helder en relevant (i.e. onderscheidend) overbrengt. Daarnaast merken we ook op dat het onderscheidend vermogen van performance management significant beïnvloedt hoe verantwoordelijk medewerkers zich voelen voor de teamdoelstellingen, wat vervolgens ook aanzet tot betere relaties met de andere teamleden.
In het volgende onderzoek (Chapter 4) wordt onderzocht onder welke voorwaarden performance management bijdraagt tot helpgedrag in politieteams. De resultaten tonen aan dat een consistente, onderscheidende en eerlijke toepassing van performance management beïnvloedt hoe een team een gezamenlijk beeld krijgt over performance management en dit significant bijdraagt tot meer helpend gedrag in een team. Uit de resultaten blijkt ook dat performance management gemiddeld genomen vaker zo wordt toegepast door een transformationele leider of door een transactionele leider die sterk focust op het bepalen van verwachtingen voor medewerkers en deze verwachtingen opvolgen en belonen indien bereikt.
Tenslotte focust het vijfde hoofdstuk (Chapter 5) op de mate dat bepaalde eigenschappen van performance management teameffectiviteit beïnvloeden en hoe deze relaties beïnvloed worden door de omgeving waarin politieteams werken. De resultaten leggen verrassende mechanismes bloot. Zo blijkt dat constructieve feedback en een afstemming met strategische doelstellingen steeds een positief effect hebben op de effectiviteit van politieteams, maar dat deze effecten verzwakken in teams die werken in een extremere omgeving. Daarnaast blijkt dat een consistente toepassing van performance management een positief effect genereert voor teams in extreme omgevingen, maar niet in minder extreme omgevingen. Wanneer performance management uitgevoerd wordt als een tweerichtingsgesprek is dit voordelig voor teams in extreme omgevingen, maar negatief voor de teameffectiviteit in weinig extreme werkomgevingen van de politie. 
},
  author       = {Van Thielen, Tine},
  keywords     = {performance management,HRM,policing},
  language     = {eng},
  pages        = {232},
  school       = {Ghent University},
  title        = {Performance management in policing : context, process & outcomes},
  year         = {2019},
}