Advanced search
2 files | 2.21 MB Add to list

De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen

Lisa Dewulf (UGent) , Johan van Braak (UGent) and Mieke Van Houtte (UGent)
(2019) WELWIJS (LEUVEN). 30(2). p.12-14
Author
Organization
Abstract
Leerlingen in concentratiescholen behalen doorgaans zwakkere schoolresultaten en ervaren vaak een moeizamere schoolloopbaan. De gesegregeerde onderwijssituatie brengt onderwijsongelijkheid met zich mee. In het publieke debat worden de zwakkere schoolresultaten als een rechtstreeks gevolg beschouwd van het leerlingenpubliek in deze scholen, maar is dit wel zo? En wat is de rol van de leraar? We hebben de onderlinge wisselwerking onderzocht tussen de leerlingensamenstelling in de klas, de kwaliteit van de leerkracht en de taalprestaties van leerlingen in Vlaamse concentratiescholen in het basisonderwijs. Het debat over concentratiescholen, zo blijkt, heeft nood aan nuancering.

Downloads

  • (...).pdf
    • table of contents
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 88.78 KB
  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.12 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Dewulf, Lisa, et al. “De Wisselwerking Tussen de Klassamenstelling, de Kwaliteit van de Leerkracht En de Schoolresultaten in Vlaamse Concentratiescholen.” WELWIJS (LEUVEN), vol. 30, no. 2, 2019, pp. 12–14.
APA
Dewulf, L., van Braak, J., & Van Houtte, M. (2019). De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen. WELWIJS (LEUVEN), 30(2), 12–14.
Chicago author-date
Dewulf, Lisa, Johan van Braak, and Mieke Van Houtte. 2019. “De Wisselwerking Tussen de Klassamenstelling, de Kwaliteit van de Leerkracht En de Schoolresultaten in Vlaamse Concentratiescholen.” WELWIJS (LEUVEN) 30 (2): 12–14.
Chicago author-date (all authors)
Dewulf, Lisa, Johan van Braak, and Mieke Van Houtte. 2019. “De Wisselwerking Tussen de Klassamenstelling, de Kwaliteit van de Leerkracht En de Schoolresultaten in Vlaamse Concentratiescholen.” WELWIJS (LEUVEN) 30 (2): 12–14.
Vancouver
1.
Dewulf L, van Braak J, Van Houtte M. De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen. WELWIJS (LEUVEN). 2019;30(2):12–4.
IEEE
[1]
L. Dewulf, J. van Braak, and M. Van Houtte, “De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen,” WELWIJS (LEUVEN), vol. 30, no. 2, pp. 12–14, 2019.
@article{8631849,
  abstract     = {{Leerlingen in concentratiescholen behalen doorgaans zwakkere schoolresultaten en ervaren vaak een moeizamere schoolloopbaan. De gesegregeerde onderwijssituatie brengt onderwijsongelijkheid met zich mee. In het publieke debat worden de zwakkere schoolresultaten als een rechtstreeks gevolg beschouwd van het leerlingenpubliek in deze scholen, maar is dit wel zo? En wat is de rol van de leraar? We hebben de onderlinge wisselwerking onderzocht tussen de leerlingensamenstelling in de klas, de kwaliteit van de leerkracht en de taalprestaties van leerlingen in Vlaamse concentratiescholen in het basisonderwijs. Het debat over concentratiescholen, zo blijkt, heeft nood aan nuancering.}},
  author       = {{Dewulf, Lisa and van Braak, Johan and Van Houtte, Mieke}},
  issn         = {{1378-6121}},
  journal      = {{WELWIJS (LEUVEN)}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{2}},
  pages        = {{12--14}},
  title        = {{De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen}},
  volume       = {{30}},
  year         = {{2019}},
}