Advanced search
1 file | 1.49 MB Add to list

SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag

Author
Organization
Abstract
Spijbelgedrag is in bijna elke school aanwezig. Het aantal spijbelaars blijft al jaren stabiel of kent zelfs een lichte stijging, ondanks de actieplannen door regeringen en scholen. Spijbelgedrag brengt de nodige risico’s mee voor jongeren. Het is een voorspeller van latere mislukkingen zoals criminaliteit en werkloosheid. Onderzoek heeft ons al veel geleerd over mogelijke oorzaken van spijbelgedrag, maar is het er niet altijd over eens welke factoren doorslaggevend zijn. Deze studie onderzoekt enerzijds welke invloed de sociaaleconomische status (SES) van de leerling en de sociaaleconomische samenstelling van de school hebben op het spijbelgedrag van de leerling. Anderzijds wordt er ook nagegaan of het effect van de SES van de leerling wordt gemodereerd door de sociaaleconomische samenstelling van de school. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek (VLO) die verzameld werden in het schooljaar 2004-2005 bij 11.872 leerlingen in 85 Vlaamse secundaire scholen. Hoewel de multilevel analyse aantoont dat de SES van de leerling geen direct effect heeft op het spijbelgedrag en de sociaaleconomische samenstelling van de school deze relatie niet modereert, heeft de school wel een opmerkelijke invloed. Scholen met veel leerlingen met een hoge sociaaleconomische status krijgen minder te maken met spijbelgedrag. Het is opvallend dat de individuele sociaaleconomische status van de leerling geen rol blijkt te spelen om spijbelgedrag te vertonen, maar de sociaaleconomische samenstelling van de school wel. De schoolomgeving en het schoolnet lijken eveneens een belangrijke rol te spelen.
Keywords
spijbelgedrag, truancy, SES

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.49 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Eycken, Lennart. “SES En Spijbelgedrag : De School Doet Ertoe! De Invloed van SES(Context) Op Spijbelgedrag.” Dag van de Sociologie 2019 : Abstracts, 2019.
APA
Van Eycken, L. (2019). SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag. In Dag van de sociologie 2019 : abstracts. Amsterdam.
Chicago author-date
Van Eycken, Lennart. 2019. “SES En Spijbelgedrag : De School Doet Ertoe! De Invloed van SES(Context) Op Spijbelgedrag.” In Dag van de Sociologie 2019 : Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Van Eycken, Lennart. 2019. “SES En Spijbelgedrag : De School Doet Ertoe! De Invloed van SES(Context) Op Spijbelgedrag.” In Dag van de Sociologie 2019 : Abstracts.
Vancouver
1.
Van Eycken L. SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag. In: Dag van de sociologie 2019 : abstracts. 2019.
IEEE
[1]
L. Van Eycken, “SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag,” in Dag van de sociologie 2019 : abstracts, Amsterdam, 2019.
@inproceedings{8618262,
  abstract     = {Spijbelgedrag is in bijna elke school aanwezig. Het aantal spijbelaars blijft al
jaren stabiel of kent zelfs een lichte stijging, ondanks de actieplannen door regeringen en
scholen. Spijbelgedrag brengt de nodige risico’s mee voor jongeren. Het is een voorspeller van
latere mislukkingen zoals criminaliteit en werkloosheid. Onderzoek heeft ons al veel geleerd
over mogelijke oorzaken van spijbelgedrag, maar is het er niet altijd over eens welke factoren
doorslaggevend zijn. Deze studie onderzoekt enerzijds welke invloed de sociaaleconomische
status (SES) van de leerling en de sociaaleconomische samenstelling van de school hebben op
het spijbelgedrag van de leerling. Anderzijds wordt er ook nagegaan of het effect van de SES
van de leerling wordt gemodereerd door de sociaaleconomische samenstelling van de school.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek (VLO) die
verzameld werden in het schooljaar 2004-2005 bij 11.872 leerlingen in 85 Vlaamse secundaire
scholen. Hoewel de multilevel analyse aantoont dat de SES van de leerling geen direct effect
heeft op het spijbelgedrag en de sociaaleconomische samenstelling van de school deze relatie
niet modereert, heeft de school wel een opmerkelijke invloed. Scholen met veel leerlingen met
een hoge sociaaleconomische status krijgen minder te maken met spijbelgedrag. Het is
opvallend dat de individuele sociaaleconomische status van de leerling geen rol blijkt te spelen
om spijbelgedrag te vertonen, maar de sociaaleconomische samenstelling van de school wel.
De schoolomgeving en het schoolnet lijken eveneens een belangrijke rol te spelen.},
  author       = {Van Eycken, Lennart},
  booktitle    = {Dag van de sociologie 2019 : abstracts},
  keywords     = {spijbelgedrag,truancy,SES},
  language     = {dut},
  location     = {Amsterdam},
  pages        = {9},
  title        = {SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag},
  year         = {2019},
}