Heterogeniteit in de Europese opleidingen tot psychiater : competitie of samenwerking?
- Author
- Livia De Picker and Anne Nobels (UGent)
- Organization
- Abstract
- Achtergrond : Binnen de Europese Unie wordt een wederzijdse erkenning als specialist in een geneeskundige discipline beoogd. Hiertoe heeft de European Union of Medical Specialists reeds in 1993 niet-bindende kwaliteitscriteria voor elk medisch specialisme opgesteld. Echter, voor de psychiatrie is er vandaag de dag nog steeds geen sprake van internationale standaardisatie van of kwaliteitscontrole op de verschillende nationale opleidingsprogramma’s. doel Onderzoeken van de heterogeniteit van de opleiding tot psychiater in Europa en de uitdagingen voor de opleiding die hieruit voortvloeien. Methode : Onderzoek op beschikbare gegevens uit de literatuur en data uit enquêtes bij Europese specialisten in opleiding, verzameld tussen 2016 en 2018. Resultaten : Er bestaan grote verschillen in de opleiding tot psychiater tussen de verschillende Europese landen, zowel in vorm, inhoud als arbeidsomstandigheden. De minimumduur van de opleiding varieert tussen 4 en 7 jaar binnen de Europese Unie. Inhoudelijk blijkt met name de plaats van psychotherapie in het curriculum erg divers. Ten slotte w0rden de verschillen in leerervaringen tussen de verschillende landen ook beïnvloed door organisatorische variabelen, zoals arbeidsduur en de beschikbaarheid van supervisie. Conclusie : Ondanks initiatieven om de Europese opleidingen tot psychiater te harmoniseren, is er in de praktijk weinig evolutie in deze richting merkbaar. Wel is er steeds meer kennis beschikbaar over de opleidingsvariabelen waarin landen onderling verschillen, waar psychiaters in opleiding gebruik van kunnen maken om hun opleiding actief mee vorm te geven.
- Keywords
- Education in psychiatry, Efpt, Post-graduate training, Psychiatry in Europe, Specialist training
Downloads
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only
- |
- |
- 120.39 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8611616
- MLA
- De Picker, Livia, and Anne Nobels. “Heterogeniteit in de Europese Opleidingen Tot Psychiater : Competitie of Samenwerking?” TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE, vol. 61, no. 3, 2019, pp. 175–81.
- APA
- De Picker, L., & Nobels, A. (2019). Heterogeniteit in de Europese opleidingen tot psychiater : competitie of samenwerking? TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE, 61(3), 175–181.
- Chicago author-date
- De Picker, Livia, and Anne Nobels. 2019. “Heterogeniteit in de Europese Opleidingen Tot Psychiater : Competitie of Samenwerking?” TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE 61 (3): 175–81.
- Chicago author-date (all authors)
- De Picker, Livia, and Anne Nobels. 2019. “Heterogeniteit in de Europese Opleidingen Tot Psychiater : Competitie of Samenwerking?” TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE 61 (3): 175–181.
- Vancouver
- 1.De Picker L, Nobels A. Heterogeniteit in de Europese opleidingen tot psychiater : competitie of samenwerking? TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE. 2019;61(3):175–81.
- IEEE
- [1]L. De Picker and A. Nobels, “Heterogeniteit in de Europese opleidingen tot psychiater : competitie of samenwerking?,” TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE, vol. 61, no. 3, pp. 175–181, 2019.
@article{8611616, abstract = {{Achtergrond : Binnen de Europese Unie wordt een wederzijdse erkenning als specialist in een geneeskundige discipline beoogd. Hiertoe heeft de European Union of Medical Specialists reeds in 1993 niet-bindende kwaliteitscriteria voor elk medisch specialisme opgesteld. Echter, voor de psychiatrie is er vandaag de dag nog steeds geen sprake van internationale standaardisatie van of kwaliteitscontrole op de verschillende nationale opleidingsprogramma’s. doel Onderzoeken van de heterogeniteit van de opleiding tot psychiater in Europa en de uitdagingen voor de opleiding die hieruit voortvloeien. Methode : Onderzoek op beschikbare gegevens uit de literatuur en data uit enquêtes bij Europese specialisten in opleiding, verzameld tussen 2016 en 2018. Resultaten : Er bestaan grote verschillen in de opleiding tot psychiater tussen de verschillende Europese landen, zowel in vorm, inhoud als arbeidsomstandigheden. De minimumduur van de opleiding varieert tussen 4 en 7 jaar binnen de Europese Unie. Inhoudelijk blijkt met name de plaats van psychotherapie in het curriculum erg divers. Ten slotte w0rden de verschillen in leerervaringen tussen de verschillende landen ook beïnvloed door organisatorische variabelen, zoals arbeidsduur en de beschikbaarheid van supervisie. Conclusie : Ondanks initiatieven om de Europese opleidingen tot psychiater te harmoniseren, is er in de praktijk weinig evolutie in deze richting merkbaar. Wel is er steeds meer kennis beschikbaar over de opleidingsvariabelen waarin landen onderling verschillen, waar psychiaters in opleiding gebruik van kunnen maken om hun opleiding actief mee vorm te geven.}}, author = {{De Picker, Livia and Nobels, Anne}}, issn = {{0303-7339}}, journal = {{TIJDSCHRIFT VOOR PSYCHIATRIE}}, keywords = {{Education in psychiatry,Efpt,Post-graduate training,Psychiatry in Europe,Specialist training}}, language = {{dut}}, number = {{3}}, pages = {{175--181}}, title = {{Heterogeniteit in de Europese opleidingen tot psychiater : competitie of samenwerking?}}, url = {{http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/issues/537/articles/11888}}, volume = {{61}}, year = {{2019}}, }