- Author
- Lien Stolle (UGent) , Yasmina El Kaddouri (UGent) , Roxan Degeyter, Rosita Vanhauwaert, Katia Perez Nino, Elza Jeanty and Mariyam Safi
- Organization
- Abstract
- Appellant dient derhalve erkend te worden als staatloze, aangezien hij voldoet aan de voorwaarden van artikel 1 Staatlozenverdrag: - Ten eerste, Palestina is tot op heden geen staat, aangezien zij niet beschikt over een permanente bevolking, noch over een afgebakend grondgebied of een effectieve regering. Daarenboven heeft zij ook niet de capaciteit om internationale relaties aan te gaan, en werd zij niet universeel erkend als staat. - Ten tweede, is er geen Palestijnse nationaliteitswet van kracht. Op dit moment zijn er namelijk geen gezaghebbende bronnen die het verwerven of verliezen van de Palestijnse nationaliteit reguleren. Een nationaliteitswetgeving moet steeds duidelijk aantonen wie de nationaliteit kan verkrijgen, hoe die verkregen wordt, en hoe die verloren kan worden. - Ten derde, kan een Palestijn niet gekwalificeerd worden als ‘onderdaan’. Er zijn enkele minimumrechten die geassocieerd worden met het onderdaan zijn, namelijk het recht van de onderdanen om zich vrijelijk te verplaatsen op het grondgebied van de Staat, alsook het recht om hun verblijfplaats daar vrij te kiezen en het recht om naar eigen land terug te keren. Zoals aangetoond kan Palestina deze rechten niet garanderen in de Gazastrook of in de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem. Niet enkel deze minimumrechten, maar ook de rechtshandhaving faalt en kan de Palestijnse burgers geen effectieve bescherming bieden. Zolang deze minimumrechten niet kunnen gegarandeerd worden aan individuele onderdanen, kunnen Palestijnen niet gezien worden als onderdaan van de Palestijnse staat. Het is evenwel belangrijk dit geval per geval meer in detail te gaan bekijken.
- Keywords
- Staatloosheid, Palestina, MIGR, Human Rights and Migration Law Clinic
Downloads
-
Benoit-VandeCotte-advies-in-dossier-staatloosheid-Palestina.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 1.38 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8600815
- MLA
- Stolle, Lien, et al. Advies in Dossier Staatloosheid Palestina. Edited by Benoit Dhondt and Elke Van de Cotte, Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic, 2018.
- APA
- Stolle, L., El Kaddouri, Y., Degeyter, R., Vanhauwaert, R., Perez Nino, K., Jeanty, E., & Safi, M. (2018). Advies in dossier staatloosheid palestina (B. Dhondt & E. Van de Cotte, Eds.). Gent: Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic.
- Chicago author-date
- Stolle, Lien, Yasmina El Kaddouri, Roxan Degeyter, Rosita Vanhauwaert, Katia Perez Nino, Elza Jeanty, and Mariyam Safi. 2018. “Advies in Dossier Staatloosheid Palestina.” Edited by Benoit Dhondt and Elke Van de Cotte. Gent: Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic.
- Chicago author-date (all authors)
- Stolle, Lien, Yasmina El Kaddouri, Roxan Degeyter, Rosita Vanhauwaert, Katia Perez Nino, Elza Jeanty, and Mariyam Safi. 2018. “Advies in Dossier Staatloosheid Palestina.” Ed by. Benoit Dhondt and Elke Van de Cotte. Gent: Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic.
- Vancouver
- 1.Stolle L, El Kaddouri Y, Degeyter R, Vanhauwaert R, Perez Nino K, Jeanty E, et al. Advies in dossier staatloosheid palestina. Dhondt B, Van de Cotte E, editors. Gent: Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic; 2018.
- IEEE
- [1]L. Stolle et al., “Advies in dossier staatloosheid palestina.” Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic, Gent, 2018.
@misc{8600815, abstract = {{Appellant dient derhalve erkend te worden als staatloze, aangezien hij voldoet aan de voorwaarden van artikel 1 Staatlozenverdrag: - Ten eerste, Palestina is tot op heden geen staat, aangezien zij niet beschikt over een permanente bevolking, noch over een afgebakend grondgebied of een effectieve regering. Daarenboven heeft zij ook niet de capaciteit om internationale relaties aan te gaan, en werd zij niet universeel erkend als staat. - Ten tweede, is er geen Palestijnse nationaliteitswet van kracht. Op dit moment zijn er namelijk geen gezaghebbende bronnen die het verwerven of verliezen van de Palestijnse nationaliteit reguleren. Een nationaliteitswetgeving moet steeds duidelijk aantonen wie de nationaliteit kan verkrijgen, hoe die verkregen wordt, en hoe die verloren kan worden. - Ten derde, kan een Palestijn niet gekwalificeerd worden als ‘onderdaan’. Er zijn enkele minimumrechten die geassocieerd worden met het onderdaan zijn, namelijk het recht van de onderdanen om zich vrijelijk te verplaatsen op het grondgebied van de Staat, alsook het recht om hun verblijfplaats daar vrij te kiezen en het recht om naar eigen land terug te keren. Zoals aangetoond kan Palestina deze rechten niet garanderen in de Gazastrook of in de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem. Niet enkel deze minimumrechten, maar ook de rechtshandhaving faalt en kan de Palestijnse burgers geen effectieve bescherming bieden. Zolang deze minimumrechten niet kunnen gegarandeerd worden aan individuele onderdanen, kunnen Palestijnen niet gezien worden als onderdaan van de Palestijnse staat. Het is evenwel belangrijk dit geval per geval meer in detail te gaan bekijken.}}, author = {{Stolle, Lien and El Kaddouri, Yasmina and Degeyter, Roxan and Vanhauwaert, Rosita and Perez Nino, Katia and Jeanty, Elza and Safi, Mariyam}}, editor = {{Dhondt, Benoit and Van de Cotte, Elke}}, keywords = {{Staatloosheid,Palestina,MIGR,Human Rights and Migration Law Clinic}}, language = {{dut}}, pages = {{29}}, publisher = {{Ghent University. Human Rights and Migration Law Clinic}}, title = {{Advies in dossier staatloosheid palestina}}, year = {{2018}}, }