Advanced search
1 file | 154.39 KB Add to list

Burn-out bij Belgische arts-specialisten in opleiding : exploratie van het relatieve belang van werkorganisatorische risicofactoren

Ruben Willems (UGent) , Christel Monten (UGent) and Gwendolyn Portzky (UGent)
(2019) ONCO HEMATO. 12(7). p.8-12
Author
Organization
Abstract
Burn-out is een vaak voorkomend syndroom bij professionele hulpverleners en met name arts-specialisten in opleiding zijn een kwetsbare groep. Preventieve maatregelen worden tot heden voornamelijk toegespitst op het individu, terwijl werk-organisatorische maatregelen nog vaak achterwege blijven. Deze studie bevroeg arts-specialisten in opleiding welke spanningsbronnen (met zowel een positieve als negatieve invloed) zij ervaren gedurende hun assistentenperiode. Dertien thema’s werden ontleed waarvan de hoge werkdruk, het belang van professionele ontwikkeling en het belang van gedegen feedback proportioneel de belangrijkste bleken te zijn. Bevordering van het welzijn van arts-specialisten in opleiding gaat verder dan het optimaliseren van de arbeidsduur. Onze resultaten suggereren om middelen vrij te maken voor het verder versterken van de coaching-vaardigheden van supervisors (feedback training, versterken van sociale steun, erkenning geven). Het vinden en monitoren van de juiste balans tussen autonomie en begeleiding is cruciaal om het aantal succeservaringen te maximaliseren. Bovendien zou een betere afstemming tussen de stage en de studies het welzijn positief bevorderen.
Keywords
Burnout, residents, work-organizational factors, education, stress

Downloads

  • Manuscript OH narratief v2.0.docx
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • Word
    • |
    • 154.39 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Willems, Ruben, et al. “Burn-out Bij Belgische Arts-Specialisten in Opleiding : Exploratie van Het Relatieve Belang van Werkorganisatorische Risicofactoren.” ONCO HEMATO, vol. 12, no. 7, 2019, pp. 8–12.
APA
Willems, R., Monten, C., & Portzky, G. (2019). Burn-out bij Belgische arts-specialisten in opleiding : exploratie van het relatieve belang van werkorganisatorische risicofactoren. ONCO HEMATO, 12(7), 8–12.
Chicago author-date
Willems, Ruben, Christel Monten, and Gwendolyn Portzky. 2019. “Burn-out Bij Belgische Arts-Specialisten in Opleiding : Exploratie van Het Relatieve Belang van Werkorganisatorische Risicofactoren.” ONCO HEMATO 12 (7): 8–12.
Chicago author-date (all authors)
Willems, Ruben, Christel Monten, and Gwendolyn Portzky. 2019. “Burn-out Bij Belgische Arts-Specialisten in Opleiding : Exploratie van Het Relatieve Belang van Werkorganisatorische Risicofactoren.” ONCO HEMATO 12 (7): 8–12.
Vancouver
1.
Willems R, Monten C, Portzky G. Burn-out bij Belgische arts-specialisten in opleiding : exploratie van het relatieve belang van werkorganisatorische risicofactoren. ONCO HEMATO. 2019;12(7):8–12.
IEEE
[1]
R. Willems, C. Monten, and G. Portzky, “Burn-out bij Belgische arts-specialisten in opleiding : exploratie van het relatieve belang van werkorganisatorische risicofactoren,” ONCO HEMATO, vol. 12, no. 7, pp. 8–12, 2019.
@article{8598747,
  abstract     = {{Burn-out is een vaak voorkomend syndroom bij professionele hulpverleners en met name arts-specialisten in opleiding zijn een kwetsbare groep. Preventieve maatregelen worden tot heden voornamelijk toegespitst op het individu, terwijl werk-organisatorische maatregelen nog vaak achterwege blijven. Deze studie bevroeg arts-specialisten in opleiding welke spanningsbronnen (met zowel een positieve als negatieve invloed) zij ervaren gedurende hun assistentenperiode. Dertien thema’s werden ontleed waarvan de hoge werkdruk, het belang van professionele ontwikkeling en het belang van gedegen feedback proportioneel de belangrijkste bleken te zijn. Bevordering van het welzijn van arts-specialisten in opleiding gaat verder dan het optimaliseren van de arbeidsduur. Onze resultaten suggereren om middelen vrij te maken voor het verder versterken van de coaching-vaardigheden van supervisors (feedback training, versterken van sociale steun, erkenning geven). Het vinden en monitoren van de juiste balans tussen autonomie en begeleiding is cruciaal om het aantal succeservaringen te maximaliseren. Bovendien zou een betere afstemming tussen de stage en de studies het welzijn positief bevorderen.}},
  author       = {{Willems, Ruben and Monten, Christel and Portzky, Gwendolyn}},
  issn         = {{2030-2738}},
  journal      = {{ONCO HEMATO}},
  keywords     = {{Burnout,residents,work-organizational factors,education,stress}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{7}},
  pages        = {{8--12}},
  title        = {{Burn-out bij Belgische arts-specialisten in opleiding : exploratie van het relatieve belang van werkorganisatorische risicofactoren}},
  volume       = {{12}},
  year         = {{2019}},
}