Advanced search
1 file | 5.29 MB

Je selfie donc je suis

Delphine Calle (UGent)
(2019) Streven. 86(1). p.42-48
Author
Organization
Abstract
Dit essay toont hoe, net als in het huidige selfie-tijdperk, de groeiende zelfbewustheid in zeventiende-eeuws Frankrijk gepaard gaat met felle kritiek. De Cartesiaanse positieve zelfbevestiging van de cogito wordt al snel afgedaan als eigenliefde: de mens wil voortdurend een goede indruk maken, maar enkel voor zijn eigen zelfbeeld. Die scepsis beïnvloedde grondig de Franse literatuur en blijft fascineren. Ze waarschuwt ervoor dat de wereld vaak theater is, aan het Franse hof of op Facebook.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 5.29 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Calle, Delphine. 2019. “Je Selfie Donc Je Suis.” Streven 86 (1): 42–48.
APA
Calle, D. (2019). Je selfie donc je suis. Streven, 86(1), 42–48.
Vancouver
1.
Calle D. Je selfie donc je suis. Streven. 2019;86(1):42–8.
MLA
Calle, Delphine. “Je Selfie Donc Je Suis.” Streven 86.1 (2019): 42–48. Print.
@article{8588192,
  abstract     = {Dit essay toont hoe, net als in het huidige selfie-tijdperk, de groeiende zelfbewustheid in zeventiende-eeuws Frankrijk gepaard gaat met felle kritiek. De Cartesiaanse positieve zelfbevestiging van de cogito wordt al snel afgedaan als eigenliefde: de mens wil voortdurend een goede indruk maken, maar enkel voor zijn eigen zelfbeeld. Die scepsis be{\"i}nvloedde grondig de Franse literatuur en blijft fascineren. Ze waarschuwt ervoor dat de wereld vaak theater is, aan het Franse hof of op Facebook.},
  author       = {Calle, Delphine},
  journal      = {Streven},
  language     = {dut},
  number       = {1},
  pages        = {42--48},
  title        = {Je selfie donc je suis},
  volume       = {86},
  year         = {2019},
}