Advanced search
1 file | 27.11 MB

SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag

(2018) SOCIOLOGOS. 39(2). p.149-175
Author
Organization
Abstract
Spijbelgedrag is in bijna elke school aanwezig. Het aantal spijbelaars blijft al jaren stabiel of kent zelfs een lichte stijging, ondanks de actieplannen door regeringen en scholen. Spijbelgedrag brengt de nodige risico’s mee voor jongeren. Het is een voorspeller van latere mislukkingen zoals criminaliteit en werkloosheid. Onderzoek heeft ons al veel geleerd over mogelijke oorzaken van spijbelgedrag, maar is het er niet altijd over eens welke factoren doorslaggevend zijn. Deze studie onderzoekt enerzijds welke invloed de sociaaleconomische status (SES) van de leerling en de sociaaleconomische samenstelling van de school hebben op het spijbelgedrag van de leerling. Anderzijds wordt er ook nagegaan of het effect van de SES van de leerling gemodereerd wordt door de sociaaleconomische samenstelling van de school. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek (VLO) die verzameld werden in het schooljaar 2004-2005 bij 11.872 leerlingen in 85 Vlaamse secundaire scholen. Hoewel de multilevelanalyse aantoont dat de SES van de leerling geen direct effect heeft op het spijbelgedrag en de sociaaleconomische samenstelling van de school deze relatie niet modereert, heeft de school wel een opmerkelijke invloed. Scholen met veel leerlingen met een hoge sociaaleconomische status krijgen minder te maken met spijbelgedrag. Het is opvallend dat de individuele sociaaleconomische status van de leerling geen rol blijkt te spelen om spijbelgedrag te vertonen, maar de sociaaleconomische samenstelling van de school wel. De schoolomgeving en het schoolnet blijken eveneens een belangrijke rol te spelen.
Keywords
SES, spijbelgedrag, schoolsamenstelling, onderwijs

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 27.11 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Van Eycken, Lennart. 2018. “SES En Spijbelgedrag : De School Doet Ertoe! De Invloed Van SES(context) Op Spijbelgedrag.” Sociologos 39 (2): 149–175.
APA
Van Eycken, L. (2018). SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag. SOCIOLOGOS, 39(2), 149–175.
Vancouver
1.
Van Eycken L. SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag. SOCIOLOGOS. 2018;39(2):149–75.
MLA
Van Eycken, Lennart. “SES En Spijbelgedrag : De School Doet Ertoe! De Invloed Van SES(context) Op Spijbelgedrag.” SOCIOLOGOS 39.2 (2018): 149–175. Print.
@article{8564963,
  abstract     = {Spijbelgedrag is in bijna elke school aanwezig. Het aantal spijbelaars blijft al jaren
stabiel of kent zelfs een lichte stijging, ondanks de actieplannen door regeringen
en scholen. Spijbelgedrag brengt de nodige risico’s mee voor jongeren. Het is een
voorspeller van latere mislukkingen zoals criminaliteit en werkloosheid. Onderzoek
heeft ons al veel geleerd over mogelijke oorzaken van spijbelgedrag, maar is het er
niet altijd over eens welke factoren doorslaggevend zijn. Deze studie onderzoekt
enerzijds welke invloed de sociaaleconomische status (SES) van de leerling en de
sociaaleconomische samenstelling van de school hebben op het spijbelgedrag van
de leerling. Anderzijds wordt er ook nagegaan of het effect van de SES van de leerling
gemodereerd wordt door de sociaaleconomische samenstelling van de school.
Hiervoor wordt gebruikgemaakt van data van het Vlaams Leerlingen Onderzoek
(VLO) die verzameld werden in het schooljaar 2004-2005 bij 11.872 leerlingen in
85 Vlaamse secundaire scholen. Hoewel de multilevelanalyse aantoont dat de SES
van de leerling geen direct effect heeft op het spijbelgedrag en de sociaaleconomische
samenstelling van de school deze relatie niet modereert, heeft de school wel
een opmerkelijke invloed. Scholen met veel leerlingen met een hoge sociaaleconomische
status krijgen minder te maken met spijbelgedrag. Het is opvallend dat
de individuele sociaaleconomische status van de leerling geen rol blijkt te spelen
om spijbelgedrag te vertonen, maar de sociaaleconomische samenstelling van de
school wel. De schoolomgeving en het schoolnet blijken eveneens een belangrijke
rol te spelen.},
  author       = {Van Eycken, Lennart},
  issn         = {2295-8150},
  journal      = {SOCIOLOGOS},
  keywords     = {SES,spijbelgedrag,schoolsamenstelling,onderwijs},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {149--175},
  title        = {SES en spijbelgedrag : de school doet ertoe! De invloed van SES(context) op spijbelgedrag},
  volume       = {39},
  year         = {2018},
}