Advanced search
1 file | 3.67 MB Add to list

Infrastructuur voor voetgangers krijgt te weinig aandacht : Aanwezigheid en kwaliteit voetpaden op grondgebied Lebbeke in kaart gebracht

(2018) Verkeersspecialist. 247. p.23-27
Author
Organization
Abstract
In het verkeers- en mobiliteitsbeleid worden voetgangers nog vaak over het hoofd gezien. Als zwakste weggebruiker krijgen ze in verhouding het minst aandacht en de minste middelen. Het Verkeersplatform van Lebbeke ontwikkelde een techniek om de kwaliteit van voetpaden in een gemeente te inventariseren. Als testcase werden de voetpaden in alle 174 straten (188 km) op het grondgebied van Lebbeke ( 26,92 km2 en 19.188 inwoners. ) in kaart gebracht. In een omvangrijk rapport worden niet alleen de (soms frappante) vaststellingen besproken, er staan ook aanbevelingen voor het beleid in. Conclusies : -- (veel te) veel voetpaden beschikken niet eens over een voetpad: 44% van alle straten in Lebbeke heeft geen voetpad. Op die plaatsen wordt de voetganger volledig aan zijn lot overgelaten en moet zij of hij zich op straat begeven in een onveilige en onbeschermde situatie. Het is niet te aanvaarden dat eendergelijk hoog aantal straten geen voetpad heeft; -- als er dan toch een voetpad is, scoort dit voetpad vaak op heel wat parameters slecht; -- de bestaande voetpaden (al of niet in goede staat) hebben vaak heel wat knelpunten. Het is een punt waaraan (zelfs bij de aanleg of heraanleg van nieuwe straten) weinig of geen aandacht wordt gegeven. AANBEVELINGEN Op basis van deze studie kunnen een aantal aanbevelingen voor het beleid worden geformuleerd. -- Het beleid moet te voet gaan prioritair stellen waardoor een inclusieve mobiliteit mogelijk wordt. -- Daarbij moet men uitgaan van het STOP-principe waarbij prioritaire aandacht naar de voetganger gaat. Het voetgangersvademecum moet de lokale leidraad zijn. Dit vademecum moet worden uitgewerkt in een IPOD (Integraal Plan Openbaar Domein) zodat voor elke ontwerper de ontwerprichtlijnen en het toetsingskader duidelijk zijn. -- Bij de aanleg van of werken op het voetpad moet er overgewaakt worden dat er geen nieuwe knelpunten worden gecreëerd, dat kruisingen drempelloos doorlopen, dat de juiste verlichting wordt aangebracht en dat bij werken door de nutsmaatschappijen zowel tijdelijk als definitief de juiste ingrepen gebeuren en kwalitatieve herstellingen uitgevoerd worden. Een goed voetpad heeft een onderhoudsplan nodig waardoor kleine gebreken tijdig worden opgemerkt en weggewerkt. -- Even belangrijk is dat via handhaving geen foutparkeren op een voetpad wordt getolereerd. -- Bij de planning en aanleg van nieuwe wegen en voetpaden moet vanaf het begin van een dossier ook de inspraak van zowel het middenveld als de bevolking worden georganiseerd. --Wellicht is het nodig om zoals voor PAVE in een stedelijk gebied gebeurt, een onderscheid te maken tussen een hoofdnet voetgangers (belangrijke bestemmingen voor voetgangers), een voetgangersnetwerk (bestemmingen) en een basisvoet-gangersweefsel. Dit zou handig zijn om op deze wijze een prioritering in de heraanleg/verbetering van de voetgangersvoorzieningen en -faciliteiten te voorzien. Samen met het draaiboek, een opvolgingstool, een plan van aanpak en de nodige budgetteringen kan hierdoor de kwaliteit van de voetpaden stelselmatig verbeterd worden. Een budgettaire raming van de kosten, waarop een meerjarenplanning voetpaden kan worden gestoeld, moet in de Beleids- en Beheerscyclus (BBC) van elke gemeente ingeschreven worden.
Keywords
beleid (lokaal), infrastructuur, onderzoek, verkeersplatform, voetpad, veiligheid, leefbaarheid

Downloads

  • VSP247 lebbeke.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 3.67 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan, et al. “Infrastructuur Voor Voetgangers Krijgt Te Weinig Aandacht : Aanwezigheid En Kwaliteit Voetpaden Op Grondgebied Lebbeke in Kaart Gebracht.” Verkeersspecialist, vol. 247, Wolters Kluwer Business, 2018, pp. 23–27.
APA
De Mol, J., Price, W., & MASSART, T. (2018). Infrastructuur voor voetgangers krijgt te weinig aandacht : Aanwezigheid en kwaliteit voetpaden op grondgebied Lebbeke in kaart gebracht. Mechelen: Wolters Kluwer Business.
Chicago author-date
De Mol, Johan, Willy Price, and Tim MASSART. 2018. “Infrastructuur Voor Voetgangers Krijgt Te Weinig Aandacht : Aanwezigheid En Kwaliteit Voetpaden Op Grondgebied Lebbeke in Kaart Gebracht.” Verkeersspecialist. Mechelen: Wolters Kluwer Business.
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan, Willy Price, and Tim MASSART. 2018. “Infrastructuur Voor Voetgangers Krijgt Te Weinig Aandacht : Aanwezigheid En Kwaliteit Voetpaden Op Grondgebied Lebbeke in Kaart Gebracht.” Verkeersspecialist. Mechelen: Wolters Kluwer Business.
Vancouver
1.
De Mol J, Price W, MASSART T. Infrastructuur voor voetgangers krijgt te weinig aandacht : Aanwezigheid en kwaliteit voetpaden op grondgebied Lebbeke in kaart gebracht. Vol. 247, Verkeersspecialist. Mechelen: Wolters Kluwer Business; 2018. p. 23–7.
IEEE
[1]
J. De Mol, W. Price, and T. MASSART, “Infrastructuur voor voetgangers krijgt te weinig aandacht : Aanwezigheid en kwaliteit voetpaden op grondgebied Lebbeke in kaart gebracht,” Verkeersspecialist, vol. 247. Wolters Kluwer Business, Mechelen, pp. 23–27, 2018.
@misc{8564490,
  abstract     = {{In het verkeers- en mobiliteitsbeleid worden voetgangers nog vaak over het hoofd gezien. Als zwakste weggebruiker krijgen ze in verhouding het minst aandacht en de minste middelen. Het Verkeersplatform van Lebbeke ontwikkelde een techniek
om de kwaliteit van voetpaden in een gemeente te inventariseren. Als testcase werden de voetpaden in alle 174 straten (188 km) op het grondgebied van Lebbeke (  26,92 km2 en 19.188 inwoners. ) in kaart gebracht.
In een omvangrijk rapport worden niet alleen de (soms frappante) vaststellingen besproken, er staan ook aanbevelingen voor het beleid in.
Conclusies :
-- (veel te) veel voetpaden beschikken niet eens over een voetpad: 44% van alle straten in Lebbeke heeft geen voetpad. Op
die plaatsen wordt de voetganger volledig aan zijn lot overgelaten en moet zij of hij zich op straat begeven in een onveilige
en onbeschermde situatie. Het is niet te aanvaarden dat eendergelijk hoog aantal straten geen voetpad heeft;
-- als er dan toch een voetpad is, scoort dit voetpad vaak op heel wat parameters slecht;
-- de bestaande voetpaden (al of niet in goede staat) hebben vaak heel wat knelpunten. Het is een punt waaraan (zelfs bij de
aanleg of heraanleg van nieuwe straten) weinig of geen aandacht wordt gegeven.
AANBEVELINGEN
Op basis van deze studie kunnen een aantal aanbevelingen voor het beleid worden geformuleerd.
-- Het beleid moet te voet gaan prioritair stellen waardoor een inclusieve mobiliteit mogelijk wordt.
-- Daarbij moet men uitgaan van het STOP-principe waarbij prioritaire aandacht naar de voetganger gaat. Het voetgangersvademecum moet de lokale leidraad zijn. Dit vademecum moet worden uitgewerkt in een IPOD (Integraal Plan Openbaar Domein) zodat voor elke ontwerper de ontwerprichtlijnen en het toetsingskader duidelijk zijn.
-- Bij de aanleg van of werken op het voetpad moet er overgewaakt worden dat er geen nieuwe knelpunten worden gecreëerd, dat kruisingen drempelloos doorlopen, dat de juiste verlichting wordt aangebracht en dat bij werken door de nutsmaatschappijen zowel tijdelijk als definitief de juiste ingrepen gebeuren en kwalitatieve herstellingen uitgevoerd worden.
Een goed voetpad heeft een onderhoudsplan nodig waardoor kleine gebreken tijdig worden opgemerkt en weggewerkt.
-- Even belangrijk is dat via handhaving geen foutparkeren op een voetpad wordt getolereerd.
-- Bij de planning en aanleg van nieuwe wegen en voetpaden moet vanaf het begin van een dossier ook de inspraak van
zowel het middenveld als de bevolking worden georganiseerd.
--Wellicht is het nodig om zoals voor PAVE in een stedelijk gebied gebeurt, een onderscheid te maken tussen een hoofdnet
voetgangers (belangrijke bestemmingen voor voetgangers), een voetgangersnetwerk (bestemmingen) en een basisvoet-gangersweefsel.
Dit zou handig zijn om op deze wijze een prioritering in de heraanleg/verbetering van de voetgangersvoorzieningen
en -faciliteiten te voorzien. Samen met het draaiboek, een opvolgingstool, een plan van aanpak en de nodige budgetteringen
kan hierdoor de kwaliteit van de voetpaden stelselmatig verbeterd worden. Een budgettaire raming van de kosten,
waarop een meerjarenplanning voetpaden kan worden gestoeld, moet in de Beleids- en Beheerscyclus (BBC) van elke
gemeente ingeschreven worden.}},
  author       = {{De Mol, Johan and Price, Willy and MASSART, Tim}},
  issn         = {{1379-4922}},
  keywords     = {{beleid (lokaal),infrastructuur,onderzoek,verkeersplatform,voetpad,veiligheid,leefbaarheid}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{23--27}},
  publisher    = {{Wolters Kluwer Business}},
  series       = {{Verkeersspecialist}},
  title        = {{Infrastructuur voor voetgangers krijgt te weinig aandacht : Aanwezigheid en kwaliteit voetpaden op grondgebied Lebbeke in kaart gebracht}},
  volume       = {{247}},
  year         = {{2018}},
}