Advanced search
1 file | 656.52 KB Add to list

Writing and writing instruction in Flemish primary schools : unraveling the black box = Het openbreken van een black box : schrijven en schrijfinstructie in het Vlaamse lager onderwijs

Fien De Smedt (UGent) and Hilde Van Keer (UGent)
(2017) PEDAGOGISCHE STUDIEN. 94(4). p.254-282
Author
Organization
Abstract
In een recent adviesrapport van de Taalunie wordt er opgeroepen om het schrijfonderwijs in Vlaanderen en Nederland te versterken opdat alle leerlingen de kans zouden krijgen om hun schrijfvaardigheden optimaal te ontwikkelen. Alvorens er kan ingezet worden op het optimaliseren van het schrijfonderwijs, is het belangrijk om eerst in kaart te brengen hoe het huidige schrijfonderwijs ingericht en ervaren wordt. Daarom heeft deze studie een dubbel doel: (1) vanuit het leraarperspectief trachten we zicht te krijgen op de vigerende schrijfinstructie in de bovenbouw van het Vlaamse lager onderwijs en (2) vanuit het leerlingperspectief proberen we naast de schrijfprestaties ook motivationele aspecten (d.i., schrijfmotivatie en self-efficacy met betrekking tot schrijven) van leerlingen in kaart te brengen. 128 leraren en 1577 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar vulden respectievelijk een leraren- en leerlingenvragenlijst in. Daar- naast nam de helft van de deelnemende leerlingen deel aan twee schrijftesten (d.i., een informatieve en narratieve tekst schrijven). Resultaten tonen aan dat de gerapporteerde tijdsbesteding met betrekking tot schrijven en schrijfinstructie en de gerapporteerde schrijfdidactieken niet altijd in lijn liggen met wat eerder onderzoek als effectief schrijfonder- wijs rapporteert. Tot slot wijst deze studie op belangrijke verschillen tussen leerlingen met betrekking tot schrijfprestaties, self-efficacy en schrijfmotivatie.

Downloads

  • Artikel PS.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 656.52 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Smedt, Fien, and Hilde Van Keer. “Writing and Writing Instruction in Flemish Primary Schools : Unraveling the Black Box  = Het Openbreken van Een Black Box : Schrijven En Schrijfinstructie in Het Vlaamse Lager Onderwijs.” PEDAGOGISCHE STUDIEN, vol. 94, no. 4, 2017, pp. 254–82.
APA
De Smedt, F., & Van Keer, H. (2017). Writing and writing instruction in Flemish primary schools : unraveling the black box  = Het openbreken van een black box : schrijven en schrijfinstructie in het Vlaamse lager onderwijs. PEDAGOGISCHE STUDIEN, 94(4), 254–282.
Chicago author-date
De Smedt, Fien, and Hilde Van Keer. 2017. “Writing and Writing Instruction in Flemish Primary Schools : Unraveling the Black Box  = Het Openbreken van Een Black Box : Schrijven En Schrijfinstructie in Het Vlaamse Lager Onderwijs.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 94 (4): 254–82.
Chicago author-date (all authors)
De Smedt, Fien, and Hilde Van Keer. 2017. “Writing and Writing Instruction in Flemish Primary Schools : Unraveling the Black Box  = Het Openbreken van Een Black Box : Schrijven En Schrijfinstructie in Het Vlaamse Lager Onderwijs.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 94 (4): 254–282.
Vancouver
1.
De Smedt F, Van Keer H. Writing and writing instruction in Flemish primary schools : unraveling the black box  = Het openbreken van een black box : schrijven en schrijfinstructie in het Vlaamse lager onderwijs. PEDAGOGISCHE STUDIEN. 2017;94(4):254–82.
IEEE
[1]
F. De Smedt and H. Van Keer, “Writing and writing instruction in Flemish primary schools : unraveling the black box  = Het openbreken van een black box : schrijven en schrijfinstructie in het Vlaamse lager onderwijs,” PEDAGOGISCHE STUDIEN, vol. 94, no. 4, pp. 254–282, 2017.
@article{8544286,
  abstract     = {In een recent adviesrapport van de Taalunie wordt er opgeroepen om het schrijfonderwijs in Vlaanderen en Nederland te versterken opdat alle leerlingen de kans zouden krijgen om hun schrijfvaardigheden optimaal te ontwikkelen. Alvorens er kan ingezet worden op het optimaliseren van het schrijfonderwijs, is het belangrijk om eerst in kaart te brengen hoe het huidige schrijfonderwijs ingericht en ervaren wordt. Daarom heeft deze studie een dubbel doel: (1) vanuit het leraarperspectief trachten we zicht te krijgen op de vigerende schrijfinstructie in de bovenbouw van het Vlaamse lager onderwijs en (2) vanuit het leerlingperspectief proberen we naast de schrijfprestaties ook motivationele aspecten (d.i., schrijfmotivatie en self-efficacy met betrekking tot schrijven) van leerlingen in kaart te brengen. 128 leraren en 1577 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar vulden respectievelijk een leraren- en leerlingenvragenlijst in. Daar- naast nam de helft van de deelnemende leerlingen deel aan twee schrijftesten (d.i., een informatieve en narratieve tekst schrijven). Resultaten tonen aan dat de gerapporteerde tijdsbesteding met betrekking tot schrijven en schrijfinstructie en de gerapporteerde schrijfdidactieken niet altijd in lijn liggen met wat eerder onderzoek als effectief schrijfonder- wijs rapporteert. Tot slot wijst deze studie op belangrijke verschillen tussen leerlingen met betrekking tot schrijfprestaties, self-efficacy en schrijfmotivatie.},
  author       = {De Smedt, Fien and Van Keer, Hilde},
  issn         = {0165-0645},
  journal      = {PEDAGOGISCHE STUDIEN},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {254--282},
  title        = {Writing and writing instruction in Flemish primary schools : unraveling the black box  = Het openbreken van een black box : schrijven en schrijfinstructie in het Vlaamse lager onderwijs},
  volume       = {94},
  year         = {2017},
}

Web of Science
Times cited: