Advanced search

Ongelijkheid in leerkrachtadviezen bij de overgang van basis naar secundair: de rol van schoolbeleid.

Sarah Thys (UGent) and Mieke Van Houtte (UGent)
(2017)
Author
Organization
Abstract
In verschillende Europese landen wordt bevestigd dat de keuzes die leerlingen maken doorheen hun onderwijsloopbaan beïnvloed worden door hun socio-economische achtergrond. Studies tonen aan dat leerlingen met een hoge socio-economische status (SES), meer kans hebben om voor de meer ambitieuze richtingen te kiezen in de overgang van het basis naar het secundair onderwijs, los van hun resultaten. Verklaringen voor dit secundaire effect van sociale klasse worden gezocht in de culturele reproductietheorie en de rol van het cultureel en sociaal kapitaal van de ouders, maar ook in het studieadvies dat door de leerkracht gegeven wordt. Voorgaand Vlaams onderzoek heeft immers aangetoond dat leerkrachten in het geven van een studieadvies onbewust ook de SES van de leerlingen in rekening houden. Tegelijkertijd wordt door schooleffectiviteitsonderzoek de rol van de school in het bevorderen van sociale mobiliteit aangehaald. Door een toenemende autonomie van scholen in het uitstippelen van een eigen beleid, besteedt dit veld aandacht aan het beleidsvoerend vermogen van scholen. Algemeen wordt verondersteld dat het beleidsvoerend vermogen een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen, door de betere onderwijsmethoden en de professionalisering van leerkrachten die eraan gekoppeld zijn. Deze studie onderzoekt of het beleidsvoerend vermogen van een school ook een invloed uitoefent op de sociale ongelijkheid in studiekeuze bij de overgang van het basis naar het secundair onderwijs. Logistische multilevel analyses werden uitgevoerd op data van mei 2015, verzameld in 36 Vlaamse basisscholen en bij 1049 leerlingen van het zesde leerjaar. De resultaten tonen aan dat het beleidsvoerend vermogen van de school enkel een invloed heeft op de keuzes van leerlingen met een hoge SES. Leerlingen met een hoge SES hebben op scholen met een hoog beleidsvoerend vermogen meer kans om voor de veeleisende richtingen te kiezen, in vergelijking met leerlingen met eenzelfde SES op een school met een lager beleidsvoerend vermogen.

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Thys, Sarah, and Mieke Van Houtte. 2017. “Ongelijkheid in Leerkrachtadviezen Bij De Overgang Van Basis Naar Secundair: De Rol Van Schoolbeleid. .” In .
APA
Thys, Sarah, & Van Houtte, M. (2017). Ongelijkheid in leerkrachtadviezen bij de overgang van basis naar secundair: de rol van schoolbeleid. . Presented at the Dag van de Sociologie.
Vancouver
1.
Thys S, Van Houtte M. Ongelijkheid in leerkrachtadviezen bij de overgang van basis naar secundair: de rol van schoolbeleid. . 2017.
MLA
Thys, Sarah, and Mieke Van Houtte. “Ongelijkheid in Leerkrachtadviezen Bij De Overgang Van Basis Naar Secundair: De Rol Van Schoolbeleid. .” 2017. Print.
@inproceedings{8541232,
  abstract     = {In verschillende Europese landen wordt bevestigd dat de keuzes die leerlingen maken doorheen hun onderwijsloopbaan be{\"i}nvloed worden door hun socio-economische achtergrond. Studies tonen aan dat leerlingen met een hoge socio-economische status (SES), meer kans hebben om voor de meer ambitieuze richtingen te kiezen in de overgang van het basis naar het secundair onderwijs, los van hun resultaten. Verklaringen voor dit secundaire effect van sociale klasse worden gezocht in de culturele reproductietheorie en de rol van het cultureel en sociaal kapitaal van de ouders, maar ook in het studieadvies dat door de leerkracht gegeven wordt. Voorgaand Vlaams onderzoek heeft immers aangetoond dat leerkrachten in het geven van een studieadvies onbewust ook de SES van de leerlingen in rekening houden. Tegelijkertijd wordt door schooleffectiviteitsonderzoek de rol van de school in het bevorderen van sociale mobiliteit aangehaald. Door een toenemende autonomie van scholen in het uitstippelen van een eigen beleid, besteedt dit veld aandacht aan het beleidsvoerend vermogen van scholen. Algemeen wordt verondersteld dat het beleidsvoerend vermogen een positieve invloed heeft op de resultaten van leerlingen, door de betere onderwijsmethoden en de professionalisering van leerkrachten die eraan gekoppeld zijn. Deze studie onderzoekt of het beleidsvoerend vermogen van een school ook een invloed uitoefent op de sociale ongelijkheid in studiekeuze bij de overgang van het basis naar het secundair onderwijs. Logistische multilevel analyses werden uitgevoerd op data van mei 2015, verzameld in 36 Vlaamse basisscholen en bij 1049 leerlingen van het zesde leerjaar. De resultaten tonen aan dat het beleidsvoerend vermogen van de school enkel een invloed heeft op de keuzes van leerlingen met een hoge SES. Leerlingen met een hoge SES hebben op scholen met een hoog beleidsvoerend vermogen meer kans om voor de veeleisende richtingen te kiezen, in vergelijking met leerlingen met eenzelfde SES op een school met een lager beleidsvoerend vermogen. },
  author       = {Thys, Sarah and Van Houtte, Mieke},
  language     = {eng},
  location     = {Brussel},
  title        = {Ongelijkheid in leerkrachtadviezen bij de overgang van basis naar secundair: de rol van schoolbeleid. },
  year         = {2017},
}