Advanced search
1 file | 696.03 KB Add to list

Leren de waarheid te definiëren : besluitvorming ontleed rondom havenontwikkeling in het Schelde - estuarium

Author
Organization
Abstract
In Terneuzen, enerzijds voor Nederland een uithoek, maar anderzijds voor Vlaanderen een belangrijke strategische plaats centraal gelegen tussen de grootste Vlaamse havensteden Brugge, Gent en Antwerpen, vindt een unieke Europese integratie plaats. Vlaanderen en Nederland realiseren niet alleen gezamenlijk een nieuwe Zeesluis bij Terneuzen, maar in juni 2017 werd ook bekend dat de havenbedrijven Zeeland Seaports en Gent fuseren op 1 januari 2018. Beide ontwikkelingen benadrukken de economische impuls die aan het gebied wordt gegeven. Het geeft de haven van Gent de kans verder te groeien; het krimpende Zeeuws-Vlaanderen een (economisch) succesverhaal goed gebruiken. Op het oog een logische ontwikkeling – de haven Gent en Zeeland Seaports zijn (op zijn minst infrastructureel) onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe vanzelfsprekend zijn beide recente ontwikkelingen echt? Het project Nieuwe Zeesluis Terneuzen en de fusie tussen beide havenbedrijven kennen hun eigen lange geschiedenis, die niet zonder elkaar lijken te kunnen worden gezien. Dit paper verkent de legitimatie en rechtvaardigheid achter beide ontwikkelingen. Achter havenontwikkeling – en in bredere zin infrastructuurplanning – gaan namelijk grote belangen schuil. Door middel van een historische analyse om koppelingsprocessen te benoemen wordt de ontwikkeling van een regio ontleed. Dit relationele perspectief stelt dat regio’s geen statische entiteiten zijn, maar relationeel - dat wil zeggen: door actoren - worden gevormd. Machtsverhoudingen spelen hierin een cruciale rol. Uit onze analyse blijkt dat Nederland en Vlaanderen sinds de jaren 1970 interne integratie beoogden: de Zeeuwse havens zochten aansluiting bij mainport Rotterdam, de Vlaamse havens verenigden zich in Flanders Port Area. Beide ontwikkelingen waren maar matig succesvol. Vanaf begin 2000 werd externe integratie verkend, te zien in de ontwikkeling van Gent en Terneuzen als ‘biobased valley’ en de realisatie van infrastructuur als de Westerscheldetunnel en de Nieuwe Sluis Terneuzen. Vlaanderen heeft daardoor meer grip op toegang tot de Westerschelde en verder; Zeeland kan haar economie een boost geven. Er is al met al een proces in gang gezet door veranderende machtsverhoudingen en nieuwe koppelingen waarbij beide regio’s elkaar in de armen sluiten, met als resultaat een gebied met een duidelijk regionaal gewortelde, maar grensoverschrijdende identiteit.
Keywords
Relationele aanpak, haven Gent, Terneuzen

Downloads

  • id 008 karel vd berghe leren de waarheid te definieren.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 696.03 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van den Berghe, Karel, and Jannes Willems. “Leren De Waarheid Te Definiëren : Besluitvorming Ontleed Rondom  Havenontwikkeling in Het Schelde - Estuarium.” Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang Zullen We Leren. Paper Bijdragen 2017. Ed. Vincent Weeda. Amsterdam, 2017. Print.
APA
Van den Berghe, Karel, & Willems, J. (2017). Leren de waarheid te definiëren : besluitvorming ontleed rondom  havenontwikkeling in het Schelde - estuarium. In V. Weeda (Ed.), Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang zullen we leren. Paper bijdragen 2017. Presented at the CVS congres 2017: Lang zullen we leren, Amsterdam.
Chicago author-date
Van den Berghe, Karel, and Jannes Willems. 2017. “Leren De Waarheid Te Definiëren : Besluitvorming Ontleed Rondom  Havenontwikkeling in Het Schelde - Estuarium.” In Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang Zullen We Leren. Paper Bijdragen 2017., ed. Vincent Weeda. Amsterdam.
Chicago author-date (all authors)
Van den Berghe, Karel, and Jannes Willems. 2017. “Leren De Waarheid Te Definiëren : Besluitvorming Ontleed Rondom  Havenontwikkeling in Het Schelde - Estuarium.” In Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang Zullen We Leren. Paper Bijdragen 2017., ed. Vincent Weeda. Amsterdam.
Vancouver
1.
Van den Berghe K, Willems J. Leren de waarheid te definiëren : besluitvorming ontleed rondom  havenontwikkeling in het Schelde - estuarium. In: Weeda V, editor. Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang zullen we leren. Paper bijdragen 2017. Amsterdam; 2017.
IEEE
[1]
K. Van den Berghe and J. Willems, “Leren de waarheid te definiëren : besluitvorming ontleed rondom  havenontwikkeling in het Schelde - estuarium,” in Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang zullen we leren. Paper bijdragen 2017., Gent, 2017.
@inproceedings{8538598,
  abstract     = {In Terneuzen, enerzijds voor Nederland een uithoek, maar anderzijds voor Vlaanderen een belangrijke strategische plaats centraal gelegen tussen de grootste Vlaamse havensteden Brugge, Gent en Antwerpen, vindt een unieke Europese integratie plaats. Vlaanderen en Nederland realiseren niet alleen gezamenlijk een nieuwe Zeesluis bij Terneuzen, maar in juni 2017 werd ook bekend dat de havenbedrijven Zeeland Seaports en Gent fuseren op 1 januari 2018. Beide ontwikkelingen benadrukken de economische impuls die aan het gebied wordt gegeven. Het geeft de haven van Gent de kans verder te groeien; het krimpende Zeeuws-Vlaanderen een (economisch) succesverhaal goed gebruiken. Op het oog een logische ontwikkeling – de haven Gent en Zeeland Seaports zijn (op zijn minst infrastructureel) onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe vanzelfsprekend zijn beide recente ontwikkelingen echt?

Het project Nieuwe Zeesluis Terneuzen en de fusie tussen beide havenbedrijven kennen hun eigen lange geschiedenis, die niet zonder elkaar lijken te kunnen worden gezien. Dit paper verkent de legitimatie en rechtvaardigheid achter beide ontwikkelingen. Achter havenontwikkeling – en in bredere zin infrastructuurplanning – gaan namelijk grote belangen schuil. Door middel van een historische analyse om koppelingsprocessen te benoemen wordt de ontwikkeling van een regio ontleed. Dit relationele perspectief stelt dat regio’s geen statische entiteiten zijn, maar relationeel - dat wil zeggen: door actoren - worden gevormd. Machtsverhoudingen spelen hierin een cruciale rol.

Uit onze analyse blijkt dat Nederland en Vlaanderen sinds de jaren 1970 interne integratie beoogden: de Zeeuwse havens zochten aansluiting bij mainport Rotterdam, de Vlaamse havens verenigden zich in Flanders Port Area. Beide ontwikkelingen waren maar matig succesvol. Vanaf begin 2000 werd externe integratie verkend, te zien in de ontwikkeling van Gent en Terneuzen als ‘biobased valley’ en de realisatie van infrastructuur als de Westerscheldetunnel en de Nieuwe Sluis Terneuzen. Vlaanderen heeft daardoor meer grip op toegang tot de Westerschelde en verder; Zeeland kan haar economie een boost geven. Er is al met al een proces in gang gezet door veranderende machtsverhoudingen en nieuwe koppelingen waarbij beide regio’s elkaar in de armen sluiten, met als resultaat een gebied met een duidelijk regionaal gewortelde, maar grensoverschrijdende identiteit.},
  author       = {Van den Berghe, Karel and Willems, Jannes},
  booktitle    = {Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk. Lang zullen we leren. Paper bijdragen 2017.},
  editor       = {Weeda, Vincent},
  keywords     = {Relationele aanpak,haven Gent,Terneuzen},
  language     = {dut},
  location     = {Gent},
  pages        = {15},
  title        = {Leren de waarheid te definiëren : besluitvorming ontleed rondom  havenontwikkeling in het Schelde - estuarium},
  url          = {https://www.cvs-congres.nl/programma/programma-vrijdag-24-november-2017---met-papers},
  year         = {2017},
}