Advanced search
Add to list

Evaluatie van een online trainingsprogramma voor het meten van stotteren

Author
Organization
Abstract
Eerder onderzoek toonde bij clinici een lage inter- en intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid voor het meten van stotteren. De beoordelaars trainen is een mogelijke oplossing. De huidige studie evalueerde het effect van een dergelijk Nederlandstalig online traningsprogramma. De proefgroep bestond uit 22 studenten logopedie en afgestudeerde logopedisten en 22 gematchte controlepersonen. Zij namen deel aan een pretest-posttest control group design. De deelnemers bepaalden bij elke testafname voor vijf audiovisuele één-minuutsamples het aantal syllaben en het aantal stottermomenten alsook de stotterernst. De resultaten voor het identificeren van het aantal stottermomenten van de experimentele groep verbeterden significant in vergelijking met de controlegroep. Voor het tellen van het aantal syllaben en het bepalen van de stotterernst werden geen verschillen vastgesteld. Wel werd een positieve correlatie gevonden tussen de trainingsduur en zowel het correct tellen van het aantal syllaben als het bepalen van de stotterernst. Zes proefpersonen uit de experimentele groep trainden nadien drie uur extra met specifieke richtlijnen over het tellen van syllaben en stottermomenten. De resultaten van deze pilootstudie gaven een vooruitgang weer voor het tellen van het aantal syllaben. Zodoende kan het trainingsprogramma een belangrijke bijdrage leveren binnen de diagnostiek van stotteren. Een aanvulling met expliciete richtlijnen zou een meerwaarde zijn.

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Cosyns, Marjan et al. “Evaluatie Van Een Online Trainingsprogramma Voor Het Meten Van Stotteren.” VVL-congres, 38e, Abstracts. Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL), 2017. Print.
APA
Cosyns, M., Vanhoutte, S., Busschots, L., Geeroms, E., & Van Borsel, J. (2017). Evaluatie van een online trainingsprogramma voor het meten van stotteren. VVL-congres, 38e, Abstracts. Presented at the 38e VVL-congres, Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL).
Chicago author-date
Cosyns, Marjan, Sarah Vanhoutte, Lauranne Busschots, Elles Geeroms, and John Van Borsel. 2017. “Evaluatie Van Een Online Trainingsprogramma Voor Het Meten Van Stotteren.” In VVL-congres, 38e, Abstracts. Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL).
Chicago author-date (all authors)
Cosyns, Marjan, Sarah Vanhoutte, Lauranne Busschots, Elles Geeroms, and John Van Borsel. 2017. “Evaluatie Van Een Online Trainingsprogramma Voor Het Meten Van Stotteren.” In VVL-congres, 38e, Abstracts. Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL).
Vancouver
1.
Cosyns M, Vanhoutte S, Busschots L, Geeroms E, Van Borsel J. Evaluatie van een online trainingsprogramma voor het meten van stotteren. VVL-congres, 38e, Abstracts. Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL); 2017.
IEEE
[1]
M. Cosyns, S. Vanhoutte, L. Busschots, E. Geeroms, and J. Van Borsel, “Evaluatie van een online trainingsprogramma voor het meten van stotteren,” in VVL-congres, 38e, Abstracts, Gent, 2017.
@inproceedings{8518785,
  abstract     = {Eerder onderzoek toonde bij clinici een lage inter- en intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid voor het meten van stotteren. De beoordelaars trainen is een mogelijke oplossing. De huidige studie evalueerde het effect van een dergelijk Nederlandstalig online traningsprogramma. De proefgroep bestond uit 22 studenten logopedie en afgestudeerde logopedisten en 22 gematchte controlepersonen. Zij namen deel aan een pretest-posttest control group design. De deelnemers bepaalden bij elke testafname voor vijf audiovisuele één-minuutsamples het aantal syllaben en het aantal stottermomenten alsook de stotterernst. De resultaten voor het identificeren van het aantal stottermomenten van de experimentele groep verbeterden significant in vergelijking met de controlegroep. Voor het tellen van het aantal syllaben en het bepalen van de stotterernst werden geen verschillen vastgesteld. Wel werd een positieve correlatie gevonden tussen de trainingsduur en zowel het correct tellen van het aantal syllaben als het bepalen van de stotterernst. Zes proefpersonen uit de experimentele groep trainden nadien drie uur extra met specifieke richtlijnen over het tellen van syllaben en stottermomenten. De resultaten van deze pilootstudie gaven een vooruitgang weer voor het tellen van het aantal syllaben. Zodoende kan het trainingsprogramma een belangrijke bijdrage leveren binnen de diagnostiek van stotteren. Een aanvulling met expliciete richtlijnen zou een meerwaarde zijn.},
  author       = {Cosyns, Marjan and Vanhoutte, Sarah and Busschots, Lauranne and Geeroms, Elles and Van Borsel, John},
  booktitle    = {VVL-congres, 38e, Abstracts},
  language     = {dut},
  location     = {Gent},
  publisher    = {Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL)},
  title        = {Evaluatie van een online trainingsprogramma voor het meten van stotteren},
  year         = {2017},
}