Advanced search
1 file | 140.38 KB Add to list

Spraakkarakteristieken bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten logopedie

(2016) LOGOPEDIE (HERENTALS). 29(4). p.89-94
Author
Organization
Abstract
De doelstelling van de huidige retrospectieve studie (van 1995 tot 2010) is het analyseren van de perceptuele stoornissen van de spraak bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten in de opleiding logopedische en audiologische wetenschappen van de Universiteit Gent. Een consensus perceptuele beoordeling werd uitgevoerd van de spraakverstaanbaarheid, de stemkarakteristieken (GRBASI-schaal), de articulatie (vocalen, diftongen en consonanten) en de vloeiendheid. De algemene spraakverstaanbaarheid en de vloeiendheid kunnen als normaal beschouwd worden. Lichte stoornissen van de meeste stemparameters (heesheid, breathiness, hypertonie en instabiliteit) werden waargenomen. Op vlak van articulatie zijn de meest opvallende stoornissen een dialectinvloed van de vocalen en addentaliteit en interdentaliteit bij de apico-alveolairen. Op basis van de resultaten van deze studie bij een grote cohort studenten uit de opleiding Logopedische en Audiologische Wetenschappen heeft de opleiding een duidelijk beeld over de aanwezige spraakstoornissen en werd een specifiek verbeterbeleid voor de spraakkenmerken uitgestippeld. Het onderzoek van de evolutie van dit spraakprofiel gedurende de verdere bachelor- en masteropleiding is onderwerp voor verder onderzoek.
Keywords
Spraak, Stem, Articulatie, Vloeiendheid, Studenten logopedie, Toekomstige professionele stemgebruikers

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 140.38 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Lierde, Kristiane, Sophia De Ley, Els Desomer, et al. “Spraakkarakteristieken Bij Vrouwelijke Eerste Bachelorstudenten Logopedie.” LOGOPEDIE (HERENTALS) 29.4 (2016): 89–94. Print.
APA
Van Lierde, Kristiane, De Ley, S., Desomer, E., De Mesel, J., Bettens, K., Meerschman, I., Bruneel, L., et al. (2016). Spraakkarakteristieken bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten logopedie. LOGOPEDIE (HERENTALS), 29(4), 89–94.
Chicago author-date
Van Lierde, Kristiane, Sophia De Ley, Els Desomer, Jasmien De Mesel, Kim Bettens, Iris Meerschman, Laura Bruneel, Marjan Cosyns, and Evelien D’haeseleer. 2016. “Spraakkarakteristieken Bij Vrouwelijke Eerste Bachelorstudenten Logopedie.” Logopedie (herentals) 29 (4): 89–94.
Chicago author-date (all authors)
Van Lierde, Kristiane, Sophia De Ley, Els Desomer, Jasmien De Mesel, Kim Bettens, Iris Meerschman, Laura Bruneel, Marjan Cosyns, and Evelien D’haeseleer. 2016. “Spraakkarakteristieken Bij Vrouwelijke Eerste Bachelorstudenten Logopedie.” Logopedie (herentals) 29 (4): 89–94.
Vancouver
1.
Van Lierde K, De Ley S, Desomer E, De Mesel J, Bettens K, Meerschman I, et al. Spraakkarakteristieken bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten logopedie. LOGOPEDIE (HERENTALS). 2016;29(4):89–94.
IEEE
[1]
K. Van Lierde et al., “Spraakkarakteristieken bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten logopedie,” LOGOPEDIE (HERENTALS), vol. 29, no. 4, pp. 89–94, 2016.
@article{8518767,
  abstract     = {De doelstelling van de huidige retrospectieve studie (van 1995 tot 2010) is het analyseren van de perceptuele stoornissen van de spraak bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten in de opleiding logopedische en audiologische wetenschappen van de Universiteit Gent. Een consensus perceptuele beoordeling werd uitgevoerd van de spraakverstaanbaarheid, de stemkarakteristieken (GRBASI-schaal), de articulatie (vocalen, diftongen en consonanten) en de vloeiendheid. De algemene spraakverstaanbaarheid en de vloeiendheid kunnen als normaal beschouwd worden. Lichte stoornissen van de meeste stemparameters (heesheid, breathiness, hypertonie en instabiliteit) werden waargenomen. Op vlak van articulatie zijn de meest opvallende stoornissen een dialectinvloed van de vocalen en addentaliteit en interdentaliteit bij de apico-alveolairen. Op basis van de resultaten van deze studie bij een grote cohort studenten uit de opleiding Logopedische en Audiologische Wetenschappen heeft de opleiding een duidelijk beeld over de aanwezige spraakstoornissen en werd een specifiek verbeterbeleid voor de spraakkenmerken uitgestippeld. Het onderzoek van de evolutie van dit spraakprofiel gedurende de verdere bachelor- en masteropleiding is onderwerp voor verder onderzoek.},
  author       = {Van Lierde, Kristiane and De Ley, Sophia and Desomer, Els and De Mesel, Jasmien and Bettens, Kim and Meerschman, Iris and Bruneel, Laura and Cosyns, Marjan and D'haeseleer, Evelien},
  issn         = {1370-706X},
  journal      = {LOGOPEDIE (HERENTALS)},
  keywords     = {Spraak,Stem,Articulatie,Vloeiendheid,Studenten logopedie,Toekomstige professionele stemgebruikers},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {89--94},
  title        = {Spraakkarakteristieken bij vrouwelijke eerste bachelorstudenten logopedie},
  volume       = {29},
  year         = {2016},
}