Advanced search
1 file | 1.58 MB Add to list

VEBIMOBE zoekt niet kortste maar meest duurzame route : verkeersbordendatabank blijkt goede basis voor ontwikkeling duurzame routenavigatie

Author
Organization
Abstract
Om de twee schooldagen heeft er in België een aanrijding tussen een scholier en een vracht-wagen plaats. En om de drie dagen valt er in Vlaanderen een verkeersdode als gevolg van overdreven snelheid. Nochtans is het perfect mogelijk om voertuigen uit te rusten met software die de routeplan-ning voor goederenvervoer duurzamer en veiliger maakt en die overdreven snelheid aan banden legt. De belangrijkste bouwsteen voor die twee ingrepen is alvast voorhanden: de Vlaamse ver-keersbordendatabank. Dit blijkt uit de resultaten van VEBIMOBE (Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank ). Het VEBIMOBE-project onderzocht hoe de Vlaamse verkeersbordendatabank kan bijdragen tot correcte snelheidsinformatie en correct verkeersgedrag. In Verkeersspecialist nr. 227 werd het project beschreven en werd aangeduid hoe data van de verkeersbordendatabank naar ITS-standaarden kunnen worden omgezet, verfijnd en geactualiseerd via innovatieve technieken. Naast correcte snelheid spelen ook nog andere factoren die de leefbaarheid van een gebied positief of negatief beïnvloeden. De laatste fase van het onderzoek had tot doel om duurza-me routenavigatie verder vorm te geven. Hierbij werd verder gebouwd op de kennis van het onderzoek aan de UGent. Navigatiesystemen en routeplanners kiezen klassiek voor de snelste en efficiëntste manier3 om het voertuig van A naar B te sturen. Ze slagen er niet altijd in om via een route te rijden die de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van de omgeving niet in De voorgestelde routes houden weinig rekening met omgevingsfactoren, wat kan leiden tot sluipverkeer en overlast. Systemen voor routegeleiding bieden mogelijkheden om duurzaam gebruik van het wegennet te stimuleren. Hiervoor is een integratie van enerzijds routeplanning en anderzijds maatregelen voor verhoogde verkeersleefbaarheid en –veiligheid van essentieel belang. De invloed die ‘snelle/korte’ routes uitoefenen op de omgeving (verkeersonveiligheid, geluidshinder, …) is voor de meeste routeringen van ondergeschikt belang. Duurzame routes proberen, conform met de principes van duurzame mobiliteit, milieu en sociale aspecten in rekening te brengen om op die manier denegatieve effecten terug te dringen
Keywords
duurzaamheid, goederenvervoer, leefbaarheid, routenavigatie, VEBIMOBE, verkeersveiligheid, agloritme

Downloads

  • Verkeersspecialist 235 - VEBIMOBE.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.58 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan, Peter Defreyne, Ivana Semanjski, et al. “VEBIMOBE Zoekt Niet Kortste Maar Meest Duurzame Route : Verkeersbordendatabank Blijkt Goede Basis Voor Ontwikkeling Duurzame Routenavigatie.” VERKEERSSPECIALIST 235 (2017): 6–9. Print.
APA
De Mol, Johan, Defreyne, P., Semanjski, I., Gautama, S., Gillis, D., & Lopez Aguirre, A. (2017). VEBIMOBE zoekt niet kortste maar meest duurzame route : verkeersbordendatabank blijkt goede basis voor ontwikkeling duurzame routenavigatie. VERKEERSSPECIALIST, 235, 6–9.
Chicago author-date
De Mol, Johan, Peter Defreyne, Ivana Semanjski, Sidharta Gautama, Dominique Gillis, and Angel Lopez Aguirre. 2017. “VEBIMOBE Zoekt Niet Kortste Maar Meest Duurzame Route : Verkeersbordendatabank Blijkt Goede Basis Voor Ontwikkeling Duurzame Routenavigatie.” Verkeersspecialist 235: 6–9.
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan, Peter Defreyne, Ivana Semanjski, Sidharta Gautama, Dominique Gillis, and Angel Lopez Aguirre. 2017. “VEBIMOBE Zoekt Niet Kortste Maar Meest Duurzame Route : Verkeersbordendatabank Blijkt Goede Basis Voor Ontwikkeling Duurzame Routenavigatie.” Verkeersspecialist 235: 6–9.
Vancouver
1.
De Mol J, Defreyne P, Semanjski I, Gautama S, Gillis D, Lopez Aguirre A. VEBIMOBE zoekt niet kortste maar meest duurzame route : verkeersbordendatabank blijkt goede basis voor ontwikkeling duurzame routenavigatie. VERKEERSSPECIALIST. Mechelen: Wolters Kluwer Business; 2017;235:6–9.
IEEE
[1]
J. De Mol, P. Defreyne, I. Semanjski, S. Gautama, D. Gillis, and A. Lopez Aguirre, “VEBIMOBE zoekt niet kortste maar meest duurzame route : verkeersbordendatabank blijkt goede basis voor ontwikkeling duurzame routenavigatie,” VERKEERSSPECIALIST, vol. 235, pp. 6–9, 2017.
@article{8517386,
  abstract     = {Om de twee schooldagen heeft er in België een aanrijding tussen een scholier en een vracht-wagen plaats. En om de drie dagen valt er in Vlaanderen een verkeersdode als gevolg van overdreven snelheid.
Nochtans is het perfect mogelijk om voertuigen uit te rusten met software die de routeplan-ning voor goederenvervoer duurzamer en veiliger maakt en die overdreven snelheid aan banden legt.
De belangrijkste bouwsteen voor die twee ingrepen is alvast voorhanden: de Vlaamse ver-keersbordendatabank.
Dit blijkt uit de resultaten van VEBIMOBE (Intelligente mobiliteitsbegeleiding op basis van verkeersbordendatabank ).
Het VEBIMOBE-project onderzocht hoe de Vlaamse verkeersbordendatabank kan bijdragen tot correcte snelheidsinformatie en correct verkeersgedrag. In Verkeersspecialist nr. 227 werd het project beschreven en werd aangeduid hoe data van de verkeersbordendatabank naar ITS-standaarden kunnen worden omgezet, verfijnd en geactualiseerd via innovatieve technieken.
Naast correcte snelheid spelen ook nog andere factoren die de leefbaarheid van een gebied positief of negatief beïnvloeden. De laatste fase van het onderzoek had tot doel om duurza-me routenavigatie verder vorm te geven. Hierbij werd verder gebouwd op de kennis van het onderzoek aan de UGent.
Navigatiesystemen en routeplanners kiezen klassiek voor de snelste en efficiëntste manier3 om het voertuig van A naar B te sturen. Ze slagen er niet altijd in om via een route te rijden die de verkeersleefbaarheid en -veiligheid van de omgeving niet in
De voorgestelde routes houden weinig rekening met omgevingsfactoren, wat kan leiden tot sluipverkeer en overlast. Systemen voor routegeleiding bieden mogelijkheden om duurzaam gebruik van het wegennet te stimuleren.
Hiervoor is een integratie van enerzijds routeplanning en anderzijds maatregelen voor verhoogde verkeersleefbaarheid en –veiligheid van essentieel belang.
De invloed die ‘snelle/korte’ routes uitoefenen op de omgeving (verkeersonveiligheid, geluidshinder, …) is voor de meeste routeringen van ondergeschikt belang. Duurzame routes proberen, conform met de principes van duurzame mobiliteit, milieu en sociale aspecten in rekening te brengen om op die manier denegatieve effecten terug te dringen 
},
  author       = {De Mol, Johan and Defreyne, Peter and Semanjski, Ivana and Gautama, Sidharta and Gillis, Dominique and Lopez Aguirre, Angel},
  issn         = {1379-4922},
  journal      = {VERKEERSSPECIALIST},
  keywords     = {duurzaamheid,goederenvervoer,leefbaarheid,routenavigatie,VEBIMOBE,verkeersveiligheid,agloritme},
  language     = {dut},
  pages        = {4},
  publisher    = {Wolters Kluwer Business},
  title        = {VEBIMOBE zoekt niet kortste maar meest duurzame route : verkeersbordendatabank blijkt goede basis voor ontwikkeling duurzame routenavigatie},
  volume       = {235},
  year         = {2017},
}