Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Van shovelware naar digital storytelling? Een inhoudsanalyse van hypertekst, multimedia en interactiviteit in Vlaamse online kranten

Lies De Kimpe, Annelore Deprez UGent and Sarah Van Leuven UGent (2017)
abstract
Deze paper focust op de aanwezigheid van digitale storytelling kenmerken in Vlaamse online kranten, meer bepaald hypertekstualiteit, multimedialiteit en interactiviteit. Deze kunnen zorgen voor een verhoogde betrokkenheid van de consument bij het nieuws en laten ook toe om extra achtergrondinformatie en context verschaffen. Deze paper biedt een noodzakelijke update aan de literatuur over dit onderwerp, gezien de meeste studies zijn uitgevoerd in het eerste decennium van deze eeuw (o.a. Boczkowski, 2004; Deuze, 2004; Paulussen, 2004). De meeste van deze studies hebben vastgesteld dat krantensites de fase van pure shovelware ondertussen weliswaar ontgroeid waren, maar dat ze tevens nog een lange weg af te leggen hadden naar de fase van echte convergentie (Dimitrova & Neznanski, 2006). De belangrijkste bevindingen waren dat journalisten vooral gebruik maakten van interne links, dat tekst nog altijd dominant was op nieuwswebsites van kranten (eventueel in combinatie met fotomateriaal), en dat ook interactieve opties op krantensites grotendeels afwezig waren of maar heel beperkt benut werden. De online omgeving is zich in de tussentijd echter blijven ontwikkelen dus het is niet geheel duidelijk of krantensites tot vandaag verder geëvolueerd zijn. Aan productiezijde werken ondertussen immers meer jonge journalisten met goed ontwikkelde online skills, en ook oudere journalisten hebben ondertussen meer ervaring met digitale journalistiek. Bovendien is de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van online tools en applicaties sterk toegenomen. Aan ontvangerszijde is de online nieuwsconsumptie uitgebreid naar mobiele media, wat de nood aan het inzetten op geadapteerde digitale journalistiek benadrukt. De centrale doelstelling van deze studie is daarom om aan de hand van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse na te gaan in welke mate hyperlinks, multimedia en interactieve toepassingen vandaag in Vlaamse krantensites zijn geïntegreerd. Concreet zijn in februari 2016 469 artikels onderzocht op de website van kwaliteitskrant De Standaard (standaard.be, Mediahuis, N=202, 43,1%) en op de site van de populaire krant Het Laatste Nieuws (hln.be, de Persgroep, N=267, 56,9%). Uit de resultaten blijkt dat hyperlinks, multimedia en interactieve opties nog steeds op een eenzijdige manier aangewend worden in de berichtgeving van de twee onderzochte online kranten. Links zijn veelvuldig aanwezig maar worden nog altijd vooral gebruikt om content van de eigen site of mediagroep onder de aandacht te brengen. Slechts 7% van de gebruikte links verwijst naar een externe site. Bovendien krijgt 77,6% van de artikels een klassieke lay-out waarbij tekst enkel met afbeeldingen wordt gecombineerd. Naast foto's bevatten artikels het vaakst video's (14,5%). In 10,2% van de teksten worden posts van sociale media ingebed. Voor audiofragmenten wordt zelden gekozen (0,4%). Maar in de meeste gevallen kan de consumptie van online nieuws dus nog altijd geen multimediale ervaring genoemd worden. De (beperkte) interactieve toepassingen die uitgekozen worden, zorgen ervoor dat de redactie de controle over de content behoudt. Enkel voor correcties en verdere distributie (bijvoorbeeld via sociale media) wordt op de gebruiker gerekend. Deze functies zijn vooral voordelig voor de website zelf. Opvallend is wel dat een aantal verschillen tussen hln.be en standaard.be werden vastgesteld. Terwijl hln.be significant meer gebruik maakt van links en ook meer video’s van diverse bronnen en foto's en posts van sociale media in zijn berichtgeving verwerkt, neemt standaard.be een meer conservatieve houding aan. Wanneer externe links of externe video's worden aangewend, zijn deze grotendeels gekoppeld aan gekende nieuwsorganisaties. Uit dit onderzoek blijkt dus dat er nog maar vrij weinig veranderd is ten opzichte van de studies die tien jaar geleden werden uitgevoerd. Hoewel er ondertussen zelfs al gesproken wordt van een volgende fase (die zou moeten volgen op de fase van convergentie) in de ontwikkeling van digitale journalistiek, meer bepaald immersieve journalistiek, waarbij de digitale storytelling kenmerken gebruikt worden om de betrokkenheid bij het nieuws te versterken door een zintuiglijke en interactieve ervaring te creëren (Dowling & Vogan, 2015), lijkt de sector in Vlaanderen hier nog niet helemaal klaar voor te zijn. Wil men echter elke dag een meerwaarde creëren voor de online consument, zal toch verder geïnvesteerd moeten worden in het gebruik van externe links, meer diverse multimedia en ruimere vormen van interactiviteit. Literatuur Boczkowski, P.J. (2004). The processes of adopting multimedia and interactivity in three online newsrooms. Journal of Communication, 54(2), 197-213. Deuze, M. (2004). What is multimedia journalism? Journalism Studies, 5(3), 139-152. Dimitrova, D. V. & Neznanski, M. (2006). Online journalism and the war in cyberspace. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(1), 248-263. Dowling, D. & Vogan, T. (2015). Can we “snowfall” this? Digital longform and the race for the tablet market. Digital Journalism, 3(2), 209-224. Paulussen, S. (2004). Online news production in Flanders. Journal of Computer-Mediated Communication, 9(4).
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference (meetingAbstract)
publication status
published
subject
keyword
nieuws, digitale journalistiek, krantenwebsites, hypertekstualiteit, interactiviteit, multimedia, inhoudsanalyse
conference name
Etmaal van de Communicatiewetenschap
conference organizer
Tilburg University
conference location
Tilburg
conference start
2017-01-26
conference end
2017-01-27
language
English
UGent publication?
yes
classification
C3
copyright statement
I have retained and own the full copyright for this publication
id
8506617
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-8506617
date created
2017-02-01 16:42:11
date last changed
2017-02-07 15:13:36
@inproceedings{8506617,
  abstract     = {Deze paper focust op de aanwezigheid van digitale storytelling kenmerken in Vlaamse online kranten, meer bepaald hypertekstualiteit, multimedialiteit en interactiviteit. Deze kunnen zorgen voor een verhoogde betrokkenheid van de consument bij het nieuws en laten ook toe om extra achtergrondinformatie en context verschaffen. Deze paper biedt een noodzakelijke update aan de literatuur over dit onderwerp, gezien de meeste studies zijn uitgevoerd in het eerste decennium van deze eeuw (o.a. Boczkowski, 2004; Deuze, 2004; Paulussen, 2004). De meeste van deze studies hebben vastgesteld dat krantensites de fase van pure shovelware ondertussen weliswaar ontgroeid waren, maar dat ze tevens nog een lange weg af te leggen hadden naar de fase van echte convergentie (Dimitrova \& Neznanski, 2006). De belangrijkste bevindingen waren dat journalisten vooral gebruik maakten van interne links, dat tekst nog altijd dominant was op nieuwswebsites van kranten (eventueel in combinatie met fotomateriaal), en dat ook interactieve opties op krantensites grotendeels afwezig waren of maar heel beperkt benut werden. De online omgeving is zich in de tussentijd echter blijven ontwikkelen dus het is niet geheel duidelijk of krantensites tot vandaag verder ge{\"e}volueerd zijn. Aan productiezijde werken ondertussen immers meer jonge journalisten met goed ontwikkelde online skills, en ook oudere journalisten hebben ondertussen meer ervaring met digitale journalistiek. Bovendien is de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van online tools en applicaties sterk toegenomen. Aan ontvangerszijde is de online nieuwsconsumptie uitgebreid naar mobiele media, wat de nood aan het inzetten op geadapteerde digitale journalistiek benadrukt. De centrale doelstelling van deze studie is daarom om aan de hand van een kwantitatieve en kwalitatieve inhoudsanalyse na te gaan in welke mate hyperlinks, multimedia en interactieve toepassingen vandaag in Vlaamse krantensites zijn ge{\"i}ntegreerd. Concreet zijn in februari 2016 469 artikels onderzocht op de website van kwaliteitskrant De Standaard (standaard.be, Mediahuis, N=202, 43,1\%) en op de site van de populaire krant Het Laatste Nieuws (hln.be, de Persgroep, N=267, 56,9\%).

Uit de resultaten blijkt dat hyperlinks, multimedia en interactieve opties nog steeds op een eenzijdige manier aangewend worden in de berichtgeving van de twee onderzochte online kranten. Links zijn veelvuldig aanwezig maar worden nog altijd vooral gebruikt om content van de eigen site of mediagroep onder de aandacht te brengen. Slechts 7\% van de gebruikte links verwijst naar een externe site. Bovendien krijgt 77,6\% van de artikels een klassieke lay-out waarbij tekst enkel met afbeeldingen wordt gecombineerd. Naast foto's bevatten artikels het vaakst video's (14,5\%). In 10,2\% van de teksten worden posts van sociale media ingebed. Voor audiofragmenten wordt zelden gekozen (0,4\%). Maar in de meeste gevallen kan de consumptie van online nieuws dus nog altijd geen multimediale ervaring genoemd worden. De (beperkte) interactieve toepassingen die uitgekozen worden, zorgen ervoor dat de redactie de controle over de content behoudt. Enkel voor correcties en verdere distributie (bijvoorbeeld via sociale media) wordt op de gebruiker gerekend. Deze functies zijn vooral voordelig voor de website zelf.  Opvallend is wel dat een aantal verschillen tussen hln.be en standaard.be werden vastgesteld. Terwijl hln.be significant meer gebruik maakt van links en ook meer video{\textquoteright}s van diverse bronnen en foto's en posts van sociale media in zijn berichtgeving verwerkt, neemt standaard.be een meer conservatieve houding aan. Wanneer externe links of externe video's worden aangewend, zijn deze grotendeels gekoppeld aan gekende nieuwsorganisaties. 

Uit dit onderzoek blijkt dus dat er nog maar vrij weinig veranderd is ten opzichte van de studies die tien jaar geleden werden uitgevoerd. Hoewel er ondertussen zelfs al gesproken wordt van een volgende fase (die zou moeten volgen op de fase van convergentie) in de ontwikkeling van digitale journalistiek, meer bepaald immersieve journalistiek, waarbij de digitale storytelling kenmerken gebruikt worden om de betrokkenheid bij het nieuws te versterken door een zintuiglijke en interactieve ervaring te cre{\"e}ren (Dowling \& Vogan, 2015), lijkt de sector in Vlaanderen hier nog niet helemaal klaar voor te zijn. Wil men echter elke dag een meerwaarde cre{\"e}ren voor de online consument, zal toch verder ge{\"i}nvesteerd moeten worden in het gebruik van externe links, meer diverse multimedia en ruimere vormen van interactiviteit. 
 
Literatuur 
Boczkowski, P.J. (2004). The processes of adopting multimedia and interactivity in three         online newsrooms. Journal of Communication, 54(2), 197-213.
Deuze, M. (2004). What is multimedia journalism? Journalism Studies, 5(3), 139-152.
Dimitrova, D. V. \& Neznanski, M. (2006). Online journalism and the war in cyberspace. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(1), 248-263.
Dowling, D. \& Vogan, T. (2015). Can we {\textquotedblleft}snowfall{\textquotedblright} this? Digital longform and the race for the   tablet market. Digital Journalism, 3(2), 209-224.
Paulussen, S. (2004). Online news production in Flanders. Journal of Computer-Mediated  Communication, 9(4).},
  author       = {De Kimpe, Lies and Deprez, Annelore and Van Leuven, Sarah},
  keyword      = {nieuws,digitale journalistiek,krantenwebsites,hypertekstualiteit,interactiviteit,multimedia,inhoudsanalyse},
  language     = {eng},
  location     = {Tilburg},
  title        = {Van shovelware naar digital storytelling?  Een inhoudsanalyse van hypertekst, multimedia en interactiviteit in Vlaamse online kranten},
  year         = {2017},
}

Chicago
De Kimpe, Lies, Annelore Deprez, and Sarah Van Leuven. 2017. “Van Shovelware Naar Digital Storytelling?  Een Inhoudsanalyse Van Hypertekst, Multimedia En Interactiviteit in Vlaamse Online Kranten.” In .
APA
De Kimpe, L., Deprez, A., & Van Leuven, S. (2017). Van shovelware naar digital storytelling?  Een inhoudsanalyse van hypertekst, multimedia en interactiviteit in Vlaamse online kranten. Presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschap.
Vancouver
1.
De Kimpe L, Deprez A, Van Leuven S. Van shovelware naar digital storytelling?  Een inhoudsanalyse van hypertekst, multimedia en interactiviteit in Vlaamse online kranten. 2017.
MLA
De Kimpe, Lies, Annelore Deprez, and Sarah Van Leuven. “Van Shovelware Naar Digital Storytelling?  Een Inhoudsanalyse Van Hypertekst, Multimedia En Interactiviteit in Vlaamse Online Kranten.” 2017. Print.