De genderkloof in de studiebetrokkenheid van leerlingen op een kruispunt met sociale klasse: een kwantitatieve benadering
- Author
- Jasper Dhoore, Mieke Van Houtte (UGent) and Henk Roose (UGent)
- Organization
- Abstract
- Empirische literatuur toont aan dat de academische cultuur van jongens minder studiegericht is dan de academische cultuur van meisjes. Kwalitatief onderzoek suggereert dat deze genderspecifieke academische culturen gerelateerd zijn aan de sociale klasse van leerlingen: de genderkloof in leerlingen hun studiebetrokkenheid zou groter zijn voor leerlingen van de lagere sociale klassen. Weinig studies die gebruik maken van kwantitatieve methoden hebben de genderkloof in studiebetrokkenheid onderzocht op een kruispunt met sociale klasse. Het doel van deze empirische studie bestaat erin kwantitatief te toetsen of de genderkloof in studiebetrokkenheid varieert naargelang de sociale klasse van leerlingen. Er wordt gebruik gemaakt van data (2004-2005) van het Vlaamse Leerlingenonderzoek (VLO) bekomen bij 11872 studenten in het derde en vijfde middelbaar uit een steekproef van 85 Vlaamse scholen. Multilevel analyses tonen aan dat er in het Vlaams secundair onderwijs een genderkloof in studiebetrokkenheid bestaat ten voordele van meisjes. De grootte van dit genderverschil hangt niet samen met de sociale klasse van leerlingen. De genderkloof is gelijk voor alle studenten, ongeacht hun sociale klasse. De resultaten van deze studie bieden geen ondersteuning voor de notie van een genderkloof in studiebetrokkenheid die varieert naargelang de sociale klasse van leerlingen.
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-8201922
- MLA
- Dhoore, Jasper, et al. “De Genderkloof in de Studiebetrokkenheid van Leerlingen Op Een Kruispunt Met Sociale Klasse: Een Kwantitatieve Benadering.” Dag van de Sociologie 2016, 2016.
- APA
- Dhoore, J., Van Houtte, M., & Roose, H. (2016). De genderkloof in de studiebetrokkenheid van leerlingen op een kruispunt met sociale klasse: een kwantitatieve benadering. Dag van de Sociologie 2016. Presented at the Dag van de Sociologie 2016, Tilburg.
- Chicago author-date
- Dhoore, Jasper, Mieke Van Houtte, and Henk Roose. 2016. “De Genderkloof in de Studiebetrokkenheid van Leerlingen Op Een Kruispunt Met Sociale Klasse: Een Kwantitatieve Benadering.” In Dag van de Sociologie 2016.
- Chicago author-date (all authors)
- Dhoore, Jasper, Mieke Van Houtte, and Henk Roose. 2016. “De Genderkloof in de Studiebetrokkenheid van Leerlingen Op Een Kruispunt Met Sociale Klasse: Een Kwantitatieve Benadering.” In Dag van de Sociologie 2016.
- Vancouver
- 1.Dhoore J, Van Houtte M, Roose H. De genderkloof in de studiebetrokkenheid van leerlingen op een kruispunt met sociale klasse: een kwantitatieve benadering. In: Dag van de Sociologie 2016. 2016.
- IEEE
- [1]J. Dhoore, M. Van Houtte, and H. Roose, “De genderkloof in de studiebetrokkenheid van leerlingen op een kruispunt met sociale klasse: een kwantitatieve benadering,” in Dag van de Sociologie 2016, Tilburg, 2016.
@inproceedings{8201922, abstract = {{Empirische literatuur toont aan dat de academische cultuur van jongens minder studiegericht is dan de academische cultuur van meisjes. Kwalitatief onderzoek suggereert dat deze genderspecifieke academische culturen gerelateerd zijn aan de sociale klasse van leerlingen: de genderkloof in leerlingen hun studiebetrokkenheid zou groter zijn voor leerlingen van de lagere sociale klassen. Weinig studies die gebruik maken van kwantitatieve methoden hebben de genderkloof in studiebetrokkenheid onderzocht op een kruispunt met sociale klasse. Het doel van deze empirische studie bestaat erin kwantitatief te toetsen of de genderkloof in studiebetrokkenheid varieert naargelang de sociale klasse van leerlingen. Er wordt gebruik gemaakt van data (2004-2005) van het Vlaamse Leerlingenonderzoek (VLO) bekomen bij 11872 studenten in het derde en vijfde middelbaar uit een steekproef van 85 Vlaamse scholen. Multilevel analyses tonen aan dat er in het Vlaams secundair onderwijs een genderkloof in studiebetrokkenheid bestaat ten voordele van meisjes. De grootte van dit genderverschil hangt niet samen met de sociale klasse van leerlingen. De genderkloof is gelijk voor alle studenten, ongeacht hun sociale klasse. De resultaten van deze studie bieden geen ondersteuning voor de notie van een genderkloof in studiebetrokkenheid die varieert naargelang de sociale klasse van leerlingen.}}, author = {{Dhoore, Jasper and Van Houtte, Mieke and Roose, Henk}}, booktitle = {{Dag van de Sociologie 2016}}, language = {{dut}}, location = {{Tilburg}}, title = {{De genderkloof in de studiebetrokkenheid van leerlingen op een kruispunt met sociale klasse: een kwantitatieve benadering}}, year = {{2016}}, }