Advanced search
1 file | 260.44 KB

Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag.

(2004)
Author
Organization
Abstract
De hoofddoelstellingen van het Voorrangsbeleid Brussel (VBB) zijn: - Het uitbouwen van een netoverschrijdende structuur ten behoeve van de kwaliteitsverhoging van het onderwijs in de Nederlandstalige basisscholen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. - Het formuleren van beleidsadviezen met betrekking tot de mate waarin de VBB-strategie kan worden veralgemeend tot sturing van onderwijsinnovatie in andere Vlaamse regio’s. Op vraag van de Bijzondere opdrachthouder voor het VBB werd bij ingang van het VBB ook een wetenschappelijke evaluatie ingevoerd, die diende na te gaan in hoeverre de bovenvermelde hoofddoelstellingen van het VBB gerealiseerd konden worden. Deze evaluatie was in handen van het Steunpunt Nederlands als Tweede Taal (KULeuven) en het Steunpunt Intercultureel Onderwijs (Universiteit Gent). Beide centra zijn deskundig op het gebied van onderwijsvernieuwing met betrekking tot respectievelijk taalvaardigheidsonderwijs (TVO) en intercultureel onderwijs (ICO). Eveneens werd een meta-evaluatie uitgevoerd om de methodologische validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek alsook de positie ervan binnen de VBB-aanpak te bewaken. Deze meta-evaluatie werd uitgevoerd door het Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie (VUB).
Keywords
onderwijs, onderwijsbegeleiding, Brussel, diversiteit

Downloads

  • devlieger goossens 2006 evaluatie vbb.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 260.44 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Blaton, Lia, Annelies Joos, Mieke Devlieger, and Greet Goossens. 2004. “Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag.”
APA
Blaton, L., Joos, A., Devlieger, M., & Goossens, G. (2004). Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag.
Vancouver
1.
Blaton L, Joos A, Devlieger M, Goossens G. Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag. 2004.
MLA
Blaton, Lia, Annelies Joos, Mieke Devlieger, et al. “Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag.” 2004 : n. pag. Print.
@misc{8172390,
  abstract     = {De hoofddoelstellingen van het Voorrangsbeleid Brussel (VBB) zijn:
-\unmatched{0009}Het uitbouwen van een netoverschrijdende structuur ten behoeve van de kwaliteitsverhoging van het onderwijs in de Nederlandstalige basisscholen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
-\unmatched{0009}Het formuleren van beleidsadviezen met betrekking tot de mate waarin de VBB-strategie kan worden veralgemeend tot sturing van onderwijsinnovatie in andere Vlaamse regio{\textquoteright}s.

Op vraag van de Bijzondere opdrachthouder voor het VBB werd bij ingang van het VBB ook een wetenschappelijke evaluatie ingevoerd, die diende na te gaan in hoeverre de bovenvermelde hoofddoelstellingen van het VBB gerealiseerd konden worden.  Deze evaluatie was in handen van het Steunpunt Nederlands als Tweede Taal (KULeuven) en het Steunpunt Intercultureel Onderwijs (Universiteit Gent). Beide centra zijn deskundig op het gebied van onderwijsvernieuwing met betrekking tot respectievelijk taalvaardigheidsonderwijs (TVO) en intercultureel onderwijs (ICO). Eveneens werd een meta-evaluatie uitgevoerd om de methodologische validiteit en betrouwbaarheid van het onderzoek alsook de positie ervan binnen de VBB-aanpak te bewaken. Deze meta-evaluatie werd uitgevoerd door het Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie (VUB).},
  author       = {Blaton, Lia and Joos, Annelies and Devlieger, Mieke and Goossens, Greet},
  keyword      = {onderwijs,onderwijsbegeleiding,Brussel,diversiteit},
  language     = {dut},
  title        = {Evaluatie Voorrangsbeleid Brussel. Eindverslag.},
  year         = {2004},
}