Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Productevaluatie fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting op leerlingniveau met betrekking tot het omgaan met diversiteit.

Lia Blaton UGent and Annelies Joos UGent (2004)
abstract
Dit onderzoeksrapport kadert in de tweede fase van de productevaluatie van het VBB-evaluatieonderzoek. Dit evaluatie-onderzoek bestaat uit een proces- en productevaluatie. Voorafgaand aan deze evaluaties werd een nulmeting uitgevoerd. In de nulmeting werd aan de hand van video-opnames nagegaan hoe leerkrachten en leerlingen handelen met betrekking tot de pijler omgaan met diversiteit. Ook werd de schrijf-, spreek- en leesvaardigheid van leerlingen gemeten. De proces-evaluatie onderzocht of de begeleiding van het Voorrangsbeleid Brussel een effect ressorteert op de percepties van leerkrachten en directies m.b.t. een aantal onderwijsdomeinen. De productevaluatie bestaat uit twee fases. In een eerste fase gingen de onderzoekers na wat de VBB-interventies hebben opgeleverd in termen van optimaal leerkrachtgedrag. In deze tweede fase gaan we de effecten na op niveau van de leerling. De onderzoeksvraag luidt: “Zijn er onder invloed van VBB effecten merkbaar voor wat betreft de relaties, sociale verhoudingen tussen leerlingen en hun omgang met diversiteit?”. Het onderzoeksrapport bestaat uit vier delen. In een eerste hoofdstuk schetsen we een conceptueel kader. Het tweede hoofdstuk doet de onderzoeksopzet uit de doeken. De onderzoeksresultaten worden besproken in een derde hoofdstuk. Tot slot volgt het vierde hoofdstuk met de conclusies.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
misc (report)
publication status
published
subject
keyword
diversiteit, leerlingen, onderwijs, kwalitatief onderzoek
publisher
Steunpunt Intercultureel Onderwijs/Steunpunt Nederlands als tweede taal
place of publication
Gent/Leuven
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
V
id
8172353
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-8172353
date created
2016-11-25 10:22:50
date last changed
2017-01-02 09:57:24
@misc{8172353,
  abstract     = {Dit onderzoeksrapport kadert in de tweede fase van de productevaluatie van het VBB-evaluatieonderzoek. Dit evaluatie-onderzoek bestaat uit een proces- en productevaluatie. Voorafgaand aan deze evaluaties werd een nulmeting uitgevoerd. In de nulmeting werd aan de hand van video-opnames nagegaan hoe leerkrachten en leerlingen handelen met betrekking tot de pijler omgaan met diversiteit. Ook werd de schrijf-, spreek- en leesvaardigheid van leerlingen gemeten. De proces-evaluatie onderzocht of de begeleiding van het Voorrangsbeleid Brussel een effect ressorteert op de percepties van leerkrachten en directies m.b.t. een aantal onderwijsdomeinen. De productevaluatie bestaat uit twee fases. In een eerste fase gingen de onderzoekers na wat de VBB-interventies hebben opgeleverd in termen van optimaal leerkrachtgedrag. In deze tweede fase gaan we de effecten na op niveau van de leerling. De onderzoeksvraag luidt: {\textquotedblleft}Zijn er onder invloed van VBB effecten merkbaar voor wat betreft de relaties, sociale verhoudingen tussen leerlingen en hun omgang met diversiteit?{\textquotedblright}. 
Het onderzoeksrapport bestaat uit vier delen. In een eerste hoofdstuk schetsen we een conceptueel kader. Het tweede hoofdstuk doet de onderzoeksopzet uit de doeken. De onderzoeksresultaten worden besproken in een derde hoofdstuk. Tot slot volgt het vierde hoofdstuk met de conclusies.},
  author       = {Blaton, Lia and Joos, Annelies},
  keyword      = {diversiteit,leerlingen,onderwijs,kwalitatief onderzoek},
  language     = {dut},
  publisher    = {Steunpunt Intercultureel Onderwijs/Steunpunt Nederlands als tweede taal},
  title        = {Productevaluatie fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting op leerlingniveau met betrekking tot het omgaan met diversiteit.},
  year         = {2004},
}

Chicago
Blaton, Lia, and Annelies Joos. 2004. “Productevaluatie Fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting Op Leerlingniveau Met Betrekking Tot Het Omgaan Met Diversiteit.” Gent/Leuven: Steunpunt Intercultureel Onderwijs/Steunpunt Nederlands als tweede taal.
APA
Blaton, L., & Joos, A. (2004). Productevaluatie fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting op leerlingniveau met betrekking tot het omgaan met diversiteit. Gent/Leuven: Steunpunt Intercultureel Onderwijs/Steunpunt Nederlands als tweede taal.
Vancouver
1.
Blaton L, Joos A. Productevaluatie fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting op leerlingniveau met betrekking tot het omgaan met diversiteit. Gent/Leuven: Steunpunt Intercultureel Onderwijs/Steunpunt Nederlands als tweede taal; 2004.
MLA
Blaton, Lia, and Annelies Joos. “Productevaluatie Fase 2 - Voorrangsbeleid Brussel. Effectmeting Op Leerlingniveau Met Betrekking Tot Het Omgaan Met Diversiteit.” 2004 : n. pag. Print.