Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren

Roselien Vervaet UGent, Mieke Van Houtte UGent and Peter Stevens UGent (2017) SOCIOLOGOS. 38(1-2). p.98-119
abstract
Als gevolg van de wereldwijde migratieprocessen, zijn ook de scholen in Vlaanderen (het Nederlandse taalgebied van België) meer etnisch divers geworden. Rekening houdend met het ontbreken van onderzoek naar determinanten van etnische vooroordelen bij Vlaamse leerlingen en Bowlby’s hechtingstheorie, wil deze studie het belang van enerzijds het individueel gevoel van hechting en anderzijds de sociale cohesie op school bij Vlaamse leerlingen uit het secundair onderwijs onderzoeken. Bovendien worden etnische schoolcompositie en leerlingenkenmerken die eerder gerelateerd werden aan etnische vooroordelen mee in rekening gebracht. Er wordt gebruikt gemaakt van de data van het Racisme en Discriminatie in Secundaire Scholen onderzoek (RaDiSS 2), verzameld aan de hand van vragenlijsten bij 2058 leerlingen en 669 leerkrachten, verspreid over 40 Vlaamse secundaire scholen. Deze studie toont aan dat het individueel gevoel van veilig gehecht te zijn geassocieerd wordt met minder etnische vooroordelen: Vlaamse jongeren die zich gesteund voelen door hun ouders, leerkrachten en school zijn minder etnisch bevooroordeeld. Bovendien lijkt sociale cohesie binnen een school samen te hangen met minder vooroordelen bij Vlaamse leerlingen.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
Vlaamse leerlingen, veilige hechting, sociale cohesie, Etnische vooroordelen
journal title
SOCIOLOGOS
volume
38
issue
1-2
pages
98 - 119
ISSN
2295-8150
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A2
id
8150412
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-8150412
date created
2016-11-14 07:24:23
date last changed
2017-07-13 14:08:18
@article{8150412,
  abstract     = {Als gevolg van de wereldwijde migratieprocessen, zijn ook de scholen in Vlaanderen (het Nederlandse taalgebied van Belgi{\"e}) meer etnisch divers geworden. Rekening houdend met het ontbreken van onderzoek naar determinanten van etnische vooroordelen bij Vlaamse leerlingen en Bowlby{\textquoteright}s hechtingstheorie, wil deze studie het belang van enerzijds het individueel gevoel van hechting en anderzijds de sociale cohesie op school bij Vlaamse leerlingen uit het secundair onderwijs onderzoeken. Bovendien worden etnische schoolcompositie en leerlingenkenmerken die eerder gerelateerd werden aan etnische vooroordelen mee in rekening gebracht. Er wordt gebruikt gemaakt van de data van het Racisme en Discriminatie in Secundaire Scholen onderzoek (RaDiSS 2), verzameld aan de hand van vragenlijsten bij 2058 leerlingen en 669 leerkrachten, verspreid over 40 Vlaamse secundaire scholen. Deze studie toont aan dat het individueel gevoel van veilig gehecht te zijn geassocieerd wordt met minder etnische vooroordelen: Vlaamse jongeren die zich gesteund voelen door hun ouders, leerkrachten en school zijn minder etnisch bevooroordeeld. Bovendien lijkt sociale cohesie binnen een school samen te hangen met minder vooroordelen bij Vlaamse leerlingen.},
  author       = {Vervaet, Roselien and Van Houtte, Mieke and Stevens, Peter},
  issn         = {2295-8150},
  journal      = {SOCIOLOGOS},
  keyword      = {Vlaamse leerlingen,veilige hechting,sociale cohesie,Etnische vooroordelen},
  language     = {dut},
  number       = {1-2},
  pages        = {98--119},
  title        = {Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren},
  volume       = {38},
  year         = {2017},
}

Chicago
Vervaet, Roselien, Mieke Van Houtte, and Peter Stevens. 2017. “Veilige Hechting Met Ouders, Leerkrachten En School, Sociale Cohesie Op School En Etnische Vooroordelen Bij Vlaamse Jongeren.” Sociologos 38 (1-2): 98–119.
APA
Vervaet, R., Van Houtte, M., & Stevens, P. (2017). Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren. SOCIOLOGOS, 38(1-2), 98–119.
Vancouver
1.
Vervaet R, Van Houtte M, Stevens P. Veilige hechting met ouders, leerkrachten en school, sociale cohesie op school en etnische vooroordelen bij Vlaamse jongeren. SOCIOLOGOS. 2017;38(1-2):98–119.
MLA
Vervaet, Roselien, Mieke Van Houtte, and Peter Stevens. “Veilige Hechting Met Ouders, Leerkrachten En School, Sociale Cohesie Op School En Etnische Vooroordelen Bij Vlaamse Jongeren.” SOCIOLOGOS 38.1-2 (2017): 98–119. Print.