Advanced search
1 file | 441.59 KB

Hoe fietsen bij 10-12 jarigen stimuleren

Author
Organization
Abstract
Uit dit doctoraatsonderzoek blijkt dat een multi-dimensionele aanpak nodig is om kinderen te stimuleren om zich meer met de fiets te verplaatsen. Ouders zijn de belangrijkste beslissingsnemers wat betreft de verplaatsingen met de fiets van het kind. Hun functie als rolmodel mag niet onderschat worden en daarom moeten ook ouders gestimuleerd worden om zelf regelmatig ergens met de fiets naar toe te rijden. Eventueel kunnen ouders ook met hun kind samen ergens naar toe fietsen, zodat het kind de gevaren op deze route kent en verkeerssituaties leert in te schatten. Het is belangrijk fiets- en verkeersvaardigheden te verbeteren bij kinderen, wat kan door het aanbieden van fiets- en verkeerslessen in bijvoorbeeld de schoolcontext. Daarnaast is het bijzonder belangrijk dat, wanneer mogelijk, fietspaden duidelijk afgescheiden worden van het verkeer. Wanneer het installeren van afgescheiden fietspaden niet mogelijk is, kan men steeds een fietspad aanduiden met lijnmarkeringen. Het beperken van de verkeerssnelheid tot 30 km/u kan daarbij de straat uitnodigender en veiliger maken wanneer er enkel een fietspad met lijnmarkeringen kan aangebracht worden, of als er helemaal geen indicatie van fietspad is.
Keywords
sociale steun, gezondheid, jongeren, verkeersvaardigheid, fietsen, fietsvaardigheid, eigen-effectiviteit, ouders

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 441.59 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Ghekiere, Ariane, Benedicte Deforche, Jelle Van Cauwenberg, and Peter Clarys. 2016. “Hoe Fietsen Bij 10-12 Jarigen Stimuleren.” Tijdschrift Voor Lichamelijke Opvoeding (2): 19–22.
APA
Ghekiere, Ariane, Deforche, B., Van Cauwenberg, J., & Clarys, P. (2016). Hoe fietsen bij 10-12 jarigen stimuleren. TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING, (2), 19–22.
Vancouver
1.
Ghekiere A, Deforche B, Van Cauwenberg J, Clarys P. Hoe fietsen bij 10-12 jarigen stimuleren. TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING. 2016;(2):19–22.
MLA
Ghekiere, Ariane, Benedicte Deforche, Jelle Van Cauwenberg, et al. “Hoe Fietsen Bij 10-12 Jarigen Stimuleren.” TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING 2 (2016): 19–22. Print.
@article{8119807,
  abstract     = {Uit dit doctoraatsonderzoek blijkt dat een multi-dimensionele aanpak nodig is om kinderen te stimuleren om zich meer met de fiets te verplaatsen. Ouders zijn de belangrijkste beslissingsnemers wat betreft de verplaatsingen met de fiets van het kind. Hun functie als rolmodel mag niet onderschat worden en daarom moeten ook ouders gestimuleerd worden om zelf regelmatig ergens met de fiets naar toe te rijden. Eventueel kunnen ouders ook met hun kind samen ergens naar toe fietsen, zodat het kind de gevaren op deze route kent en verkeerssituaties leert in te schatten. Het is belangrijk fiets- en verkeersvaardigheden te verbeteren bij kinderen, wat kan door het aanbieden van fiets- en verkeerslessen in bijvoorbeeld de schoolcontext. Daarnaast is het bijzonder belangrijk dat, wanneer mogelijk, fietspaden duidelijk afgescheiden worden van het verkeer. Wanneer het installeren van afgescheiden fietspaden niet mogelijk is, kan men steeds een fietspad aanduiden met lijnmarkeringen. Het beperken van de verkeerssnelheid tot 30 km/u kan daarbij de straat uitnodigender en veiliger maken wanneer er enkel een fietspad met lijnmarkeringen kan aangebracht worden, of als er helemaal geen indicatie van fietspad is.},
  author       = {Ghekiere, Ariane and Deforche, Benedicte and Van Cauwenberg, Jelle and Clarys, Peter},
  issn         = {1781-5614},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING},
  keywords     = {sociale steun,gezondheid,jongeren,verkeersvaardigheid,fietsen,fietsvaardigheid,eigen-effectiviteit,ouders},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {19--22},
  title        = {Hoe fietsen bij 10-12 jarigen stimuleren},
  year         = {2016},
}