Advanced search
1 file | 443.55 KB Add to list

Persoonlijkheidsoordelen op basis van het video-cv : (g)een goed idee?

Catherine Apers (UGent) , Lien Wille (UGent) and Eva Derous (UGent)
(2017) GEDRAG & ORGANISATIE. 30(1). p.52-81
Author
Organization
Abstract
Technologische ontwikkelingen leiden tot nieuwe werving- en selectie-instrumenten, zoals het video-cv. Een experimentele veldstudie onderzocht of recruiters de persoonlijkheid van sollicitanten op een meer accurate manier kunnen inschatten via een video-cv dan een geschreven cv. We baseren ons hiervoor op het ‘realistic accuracy model’ en de ‘media richness theory’. Een 2 (type cv: geschreven versus. video) bij 2 (zelfpromotie: aanwezig versus afwezig) tussen-groepen design is hier gebruikt, waarbij 103 recruiters de persoonlijkheid van 3 kandidaten beoordeelden, gebaseerd op hun cv’s. Daarnaast is onderzocht of zelfpromotie een verschillend effect heeft op de accuraatheidsoordelen in beide cv-types. In het algemeen kunnen recruiters de persoonlijkheid van sollicitanten niet accuraat inschatten op basis van cv’s. Maar zoals verwacht, wordt extraversie accurater ingeschat via een video-cv dan een geschreven cv, vooral wanneer de sollicitant niet aan zelfpromotie doet. Implicaties worden besproken.
Recent technological developments and media applications, such as the use of social media and the internet in the selection process, have created a new type of resumes: the video resumes. In this study, a comparison was made between paper resumes and video resumes. Using a 2 (resum type: paper versus video) by 2 (self-promotion: present versus absent) between-subjects design, 103 recruiters evaluated applicants' personality from resum information. Based on predictions of the 'realistic accuracy model' and the 'media richness theory,' we expected that recruiters would infer applicants' personality more accurately from video resumes than paper resumes and that the applicants' use of self-promotion would have a different effect on accuracy judgments. Results were in line with expectations: extraversion was inferred more accurately from video resumes than paper resumes (with no difference for the other Big Five traits), and self-promotion moderated this effect so that accuracy was lower when applicants used self-promotion in the video resumes.
Keywords
(Video) cv's, Persoonlijkheid, Accuraatheid, Zelfpromotie

Downloads

  • Biblio.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 443.55 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Apers, Catherine, Lien Wille, and Eva Derous. “Persoonlijkheidsoordelen Op Basis Van Het Video-cv : (g)een Goed Idee?” GEDRAG & ORGANISATIE 30.1 (2017): 52–81. Print.
APA
Apers, C., Wille, L., & Derous, E. (2017). Persoonlijkheidsoordelen op basis van het video-cv : (g)een goed idee? GEDRAG & ORGANISATIE, 30(1), 52–81.
Chicago author-date
Apers, Catherine, Lien Wille, and Eva Derous. 2017. “Persoonlijkheidsoordelen Op Basis Van Het Video-cv : (g)een Goed Idee?” Gedrag & Organisatie 30 (1): 52–81.
Chicago author-date (all authors)
Apers, Catherine, Lien Wille, and Eva Derous. 2017. “Persoonlijkheidsoordelen Op Basis Van Het Video-cv : (g)een Goed Idee?” Gedrag & Organisatie 30 (1): 52–81.
Vancouver
1.
Apers C, Wille L, Derous E. Persoonlijkheidsoordelen op basis van het video-cv : (g)een goed idee? GEDRAG & ORGANISATIE. 2017;30(1):52–81.
IEEE
[1]
C. Apers, L. Wille, and E. Derous, “Persoonlijkheidsoordelen op basis van het video-cv : (g)een goed idee?,” GEDRAG & ORGANISATIE, vol. 30, no. 1, pp. 52–81, 2017.
@article{8038206,
  abstract     = {Technologische ontwikkelingen leiden tot nieuwe werving- en selectie-instrumenten, zoals het video-cv. Een experimentele veldstudie onderzocht of recruiters de persoonlijkheid van sollicitanten op een meer accurate manier kunnen inschatten via een video-cv dan een geschreven cv. We baseren ons hiervoor op het ‘realistic accuracy model’ en de ‘media
richness theory’. Een 2 (type cv: geschreven versus. video) bij 2 (zelfpromotie: aanwezig versus afwezig) tussen-groepen design is hier gebruikt, waarbij 103 recruiters de persoonlijkheid van 3 kandidaten beoordeelden, gebaseerd op hun cv’s. Daarnaast is onderzocht of zelfpromotie een verschillend effect heeft op de accuraatheidsoordelen in beide cv-types. In het algemeen kunnen recruiters de persoonlijkheid van sollicitanten niet accuraat inschatten op basis van cv’s. Maar zoals verwacht, wordt extraversie accurater ingeschat via een video-cv dan een geschreven cv, vooral wanneer de sollicitant niet aan zelfpromotie doet. Implicaties worden besproken.},
  author       = {Apers, Catherine and Wille, Lien and Derous, Eva},
  issn         = {0921-5077},
  journal      = {GEDRAG & ORGANISATIE},
  keywords     = {(Video) cv's,Persoonlijkheid,Accuraatheid,Zelfpromotie},
  language     = {dut},
  number       = {1},
  pages        = {52--81},
  title        = {Persoonlijkheidsoordelen op basis van het video-cv : (g)een goed idee?},
  volume       = {30},
  year         = {2017},
}

Web of Science
Times cited: