Advanced search
1 file | 506.38 KB Add to list

Haal de bestelwagen uit het rood via ISA

Johan De Mol (UGent) , Sven Vlassenroot (UGent) and Georges Allaert (UGent)
Author
Organization
Abstract
In vele landen verbetert de verkeersonveiligheid maar in landen waar men de beste verkeersveiligheidscijfers kan voorleggen –de SUN-landen- stagneert of vertraagt de daling van de ongevallencijfers. Om de verkeersveiligheid te verhogen, zal het verkeersveiligheidsbeleid zich meer en meer moeten richten op maatregelen naar specifieke weggebruikers en onveiligheidsoorzaken. Op deze wijze kunnen de onveiligheidscijfers voor groepen die onvoldoende de dalende algemene tendens (van de ongevalcijfers) volgen, worden aangepakt. De bestelwagens vormen een specifieke doelgroep. De onveiligheid van bestelwagens vormt een probleem in België, Duitsland en Nederland. In Groot-Brittannië kan de onveiligheid van bestelwagens en van vrachtvervoer in het algemeen wel teruggedrongen worden. Voor België is het aantal letselongevallen op autosnelwegen, waarbij minstens één bestelwagen is betrokken, drastisch verhoogd terwijl dit voor alle letselongevallen daalt. Het aantal doden en gewonden met bestelwagens in Nederland kent –maar in minder sterke mate- dezelfde trend als in België: het aantal doden en gewonden daalt wel sterker in Nederland maar houdt evenmin gelijke tred met de daling van de onveiligheid van de andere vervoermiddelen. In Duitsland zijn de letselongevallen waarbij minstens één bestelwagen is betrokken van 1991 van 10 173 naar 18 815 of met 85 % in 2007 gestegen terwijl voor de meeste wagens voor goederenvervoer dit daalt of lichtjes stijgt. Een onderzoek van GDV geeft aan dat het probleem van de onveiligheid van bestelwagens in vele gevallen een probleem van een te hoge snelheid is. In Groot-Brittannië geven de ongevaldata voor bestelwagens een totaal ander beeld. Niet alleen is er een daling van het aantal letselongevallen met bestelwagens maar die daling volgt ook de dalende trend van alle letselongevallen. Een minimale verkeersveiligheidsmaatregel zou het beperken van de maximale snelheid voor bestelwagens via een maximale snelheidsbegrenzer, moeten zijn. De hoogte van deze maximale begrenzing van bestelwagens moet niet alleen gemeten worden naar het specifieke voertuig –de bestelwagen- toe maar moet geplaatst worden in een globaal snelheidsmanagement. Vermits het aantal ongevallen met gewonden op het volledige verkeerswegennet nog steeds een stijgend karakter vertoont –in tegenstelling met de dalende ongevallentendens voor alle weggebruikers- is het zinvol om te pleiten voor een Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) voor bestelwagens. Op deze wijze kunnen ongevallen met bestelwagens binnen en buiten bebouwde kom, vermeden of de ernst ervan verminderd worden. Vermits de snelheidskaarten voor Vlaanderen worden opgebouwd en in Nederland via Maximumsnelheden.nl dit beschikbaar is, zou een inbouw van ISA in bestelwagens een middel zijn om de verkeersveiligheid te verhogen.
Keywords
maximale begrenzing, internationale vergelijking, Intelligente SnelheidsAanpassing (ISA), verkeersonveiligheid, snelheid, Bestelwagen

Downloads

  • 157 Bestelwagen.pdf
    • full text
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 506.38 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
De Mol, Johan, et al. “Haal de Bestelwagen Uit Het Rood via ISA.” Niets, Ietsdoen En de Effectiviteit van Beleid, Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS), 2009.
APA
De Mol, J., Vlassenroot, S., & Allaert, G. (2009). Haal de bestelwagen uit het rood via ISA. Niets, Ietsdoen En de Effectiviteit van Beleid. Presented at the Niets, ietsdoen en de effectiviteit van beleid, Antwerpen.
Chicago author-date
De Mol, Johan, Sven Vlassenroot, and Georges Allaert. 2009. “Haal de Bestelwagen Uit Het Rood via ISA.” In Niets, Ietsdoen En de Effectiviteit van Beleid. Delft, Nederland: Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Chicago author-date (all authors)
De Mol, Johan, Sven Vlassenroot, and Georges Allaert. 2009. “Haal de Bestelwagen Uit Het Rood via ISA.” In Niets, Ietsdoen En de Effectiviteit van Beleid. Delft, Nederland: Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Vancouver
1.
De Mol J, Vlassenroot S, Allaert G. Haal de bestelwagen uit het rood via ISA. In: Niets, ietsdoen en de effectiviteit van beleid. Delft, Nederland: Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS); 2009.
IEEE
[1]
J. De Mol, S. Vlassenroot, and G. Allaert, “Haal de bestelwagen uit het rood via ISA,” in Niets, ietsdoen en de effectiviteit van beleid, Antwerpen, 2009.
@inproceedings{787506,
  abstract     = {{In vele landen verbetert de verkeersonveiligheid maar in landen waar men de beste verkeersveiligheidscijfers kan voorleggen –de SUN-landen- stagneert of vertraagt de daling van de ongevallencijfers. Om de verkeersveiligheid te verhogen, zal het verkeersveiligheidsbeleid zich meer en meer moeten richten op maatregelen naar specifieke weggebruikers en onveiligheidsoorzaken. Op deze wijze kunnen de onveiligheidscijfers voor groepen die onvoldoende de dalende algemene tendens (van de ongevalcijfers) volgen, worden aangepakt. De bestelwagens vormen een specifieke doelgroep.
De onveiligheid van bestelwagens vormt een probleem in België, Duitsland en Nederland. In Groot-Brittannië kan de onveiligheid van bestelwagens en van vrachtvervoer in het algemeen wel teruggedrongen worden. Voor België is het aantal letselongevallen op autosnelwegen, waarbij minstens één bestelwagen is betrokken, drastisch verhoogd terwijl dit voor alle letselongevallen daalt. Het aantal doden en gewonden met bestelwagens in Nederland kent –maar in minder sterke mate- dezelfde trend als in België: het aantal doden en gewonden daalt wel sterker in Nederland maar houdt evenmin gelijke tred met de daling van de onveiligheid van de andere vervoermiddelen. In Duitsland zijn de letselongevallen waarbij minstens één bestelwagen is betrokken van 1991 van 10 173 naar 18 815 of met 85 % in 2007 gestegen terwijl voor de meeste wagens voor goederenvervoer dit daalt of lichtjes stijgt. Een onderzoek van GDV geeft aan dat het probleem van de onveiligheid van bestelwagens in vele gevallen een probleem van een te hoge snelheid is. In Groot-Brittannië geven de ongevaldata voor bestelwagens een totaal ander beeld. Niet alleen is er een daling van het aantal letselongevallen met bestelwagens maar die daling volgt ook de dalende trend van alle letselongevallen.
Een minimale verkeersveiligheidsmaatregel zou het beperken van de maximale snelheid voor bestelwagens via een maximale snelheidsbegrenzer, moeten zijn. De hoogte van deze maximale begrenzing van bestelwagens moet niet alleen gemeten worden naar het specifieke voertuig –de bestelwagen- toe maar moet geplaatst worden in een globaal snelheidsmanagement. Vermits het aantal ongevallen met gewonden op het volledige verkeerswegennet nog steeds een stijgend karakter vertoont –in tegenstelling met de dalende ongevallentendens voor alle weggebruikers- is het zinvol om te pleiten voor een Intelligente Snelheidsaanpassing (ISA) voor bestelwagens. Op deze wijze kunnen ongevallen met bestelwagens binnen en buiten bebouwde kom, vermeden of de ernst ervan verminderd worden. Vermits de snelheidskaarten voor Vlaanderen worden opgebouwd en in Nederland via Maximumsnelheden.nl dit beschikbaar is, zou een inbouw van ISA in bestelwagens een middel zijn om de verkeersveiligheid te verhogen.}},
  author       = {{De Mol, Johan and Vlassenroot, Sven and Allaert, Georges}},
  booktitle    = {{Niets, ietsdoen en de effectiviteit van beleid}},
  keywords     = {{maximale begrenzing,internationale vergelijking,Intelligente SnelheidsAanpassing (ISA),verkeersonveiligheid,snelheid,Bestelwagen}},
  language     = {{dut}},
  location     = {{Antwerpen}},
  pages        = {{13}},
  publisher    = {{Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS)}},
  title        = {{Haal de bestelwagen uit het rood via ISA}},
  year         = {{2009}},
}