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Publieke sculpturen van de hand van vrouwen: de casus Brussel

Marjan Sterckx UGent (2011) BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D'ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART. 80(1). p.99-123
abstract
For centuries both sculpture and urban public space have been defined as a “male” domain. Yet there were significantly more female sculptors than assumed, whose sculptures were assigned a place in (semi-)public spaces, even in art metropolises, and that since the late 18th century. How much this contradicts the established male-female roles, and enables us to disprove the so-called exclusion of women from the public sphere or whether the phenomenon may ultimately be just another confirmation of this theory remains unclear at the moment. For the first time the (semi-)public sculptures by women in a metropolis, namely Brussels, Paris and London are mapped for a period of almost two centuries, roughly the long 19th century. This production is examined in terms of its presence (in the context of different urbanizations), (under-)representation and visibility in the cityscape. To explain the specificity the study will focus on the origin and profile of female sculptors, their access to education and jobs. Aspects such as the precise location (outside-in, center-periphery, open-closed, religious-secular, etc.), the material used, the iconographic genre and style characteristics are discussed in the analysis of the particular profile of this sculpture production.
Pendant des siècles, tant la sculpture que l’espace urbain ont été définis comme un domaine “masculin”. Toutefois, il y a sensiblement plus de femmes sculpteurs que supposé dont les sculptures reçurent une place déterminée dans des espaces (semi)-publics, également dans les métropoles artistiques, et cela depuis la fin du XVIIIe siècle. A quel point cette donnée s’écarte-t-elle des rôles masculin-féminin établis, et peut-elle infirmer la soi-disant exclusion des femmes de la sphère publique, ou confirme-t-elle justement cette théorie? Pour la première fois, des sculptures (semi-)publiques réalisées par des femmes dans une métropole, en particulier Bruxelles, Paris et Londres ont été mises sur carte couvrant une période de presque deux siècles, en gros tout le XIXe siècle. Cette production a été étudiée au niveau de sa présence (dans le contexte des différentes urbanisations), de sa (sous)représentation et de sa visibilité dans le paysage urbain. Pour expliquer cette spécificité, l’étude s’est portée sur l’origine et le profil des femmes sculpteurs, leur accès à la formation et au travail. Des aspects comme la localisation précise (extérieur-intérieur, centre-périphérie, ouvert-fermé, religieux-profane, etc.), le matériau utilisé, le genre iconographique et les caractéristiques stylististiques seront discutés lors de l’analyse d’un éventuel profil particulier de cette production de sculpture.
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journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
public space, Brussels, 19th century, gender, early twentieth century, women sculptors, Sculpture
journal title
BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D'ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART
Rev. Belge Archéol. Hist. Art
volume
80
issue
1
pages
99 - 123
publisher
Académie royale d'archéologie de Belgique ; Musée Beuevue.
place of publication
Brussel
conference name
Contactdag Belgische Kunsthistorici
conference location
Brussel
conference start
2006-12-02
conference end
2006-12-02
ISSN
0035-077X
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A2
additional info
Het betreft de uitgave van de referaten gehouden tijdens de Colloquiumdag van Belgische Kunsthistorici in de Koninklijke Bibliotheek van België in Brussel in 2006. Publication of the presentations at the Conference of Belgian Art Historians at the Royal Library of Belgium in Brussels in 2006.
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
VABB id
c:vabb:319315
VABB type
VABB-1
id
778257
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-778257
date created
2009-11-06 11:38:38
date last changed
2015-06-17 11:18:17
@article{778257,
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  author       = {Sterckx, Marjan},
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Chicago
Sterckx, Marjan. 2011. “Publieke Sculpturen Van De Hand Van Vrouwen: De Casus Brussel.” BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D’ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART 80 (1): 99–123.
APA
Sterckx, M. (2011). Publieke sculpturen van de hand van vrouwen: de casus Brussel. BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D’ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART, 80(1), 99–123. Presented at the Contactdag Belgische Kunsthistorici.
Vancouver
1.
Sterckx M. Publieke sculpturen van de hand van vrouwen: de casus Brussel. BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D’ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART. Brussel: Académie royale d’archéologie de Belgique ; Musée Beuevue.; 2011;80(1):99–123.
MLA
Sterckx, Marjan. “Publieke Sculpturen Van De Hand Van Vrouwen: De Casus Brussel.” BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR OUDHEIDKUNDE EN KUNSTGESCHIEDENIS = REVUE BELGE D’ARCHEOLOGIE ET D'HISTOIRE DE L'ART 80.1 (2011): 99–123. Print.