Advanced search
Add to list

Het 'psychodramatisch actiesociogram' met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie

Author
Organization
Abstract
In dit artikel wordt beschreven hoe het psychodramatisch actiesociogram kan worden toegepast bij kinderen van ongeveer zes tot 12 jaar. Deze methodiek wordt geïllustreerd door een aantal psychodrama-episodes bij een zwaar getraumatiseerde 11-jarige jongen. In een eerste deel worden de basiskarakteristieken van een ontwikke¬lingsgerichte theorie omschreven vanuit het Fenomenologisch-Dialectisch Persoonsmodel (Fe-Di Pmodel). Het tweede deel introduceert het psychodrama, het psychodramatisch actiesociogram en de vertaling ervan naar kinderen. Het derde deel demonstreert hoe door toepassing van dit aangepast actiesociogram kinderen op speelse wijze met manipuleerbare popjes ruimtelijke psychodramatische scènes kunnen construeren die zichzelf weergeven in relatie tot significante anderen. Binnen deze context worden tevens spontane exteriorisaties van interne (zelf)constructies en (zelf)dialogen mogelijk. Vanuit het theoretisch kader verloopt de constructie van een psychodramatisch actiesociogram volgens dialectische processen die het mentalisatieproces (Ik-Mij reflectie) stimuleren door de integratie van denken, voelen en spreken in een doorleefde situationeel-affectieve actie.
Keywords
dialectiek, kinderpsychothe¬rapie, speltherapie, ontwikkelingsgerichte psychotherapie, psychodrama, psychodramatisch actiesociogram

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Denève, Leni, LET DILLEN, Denis Helskens, et al. “Het ‘Psychodramatisch Actiesociogram’ Met Kinderen Vanuit Een Ontwikkelingsgerichte Psychotherapie.” TIJDSCHRIFT VOOR CLIENTGERICHTE PSYCHOTHERAPIE 47.3 (2009): 187–209. Print.
APA
Denève, L., DILLEN, L., Helskens, D., & Siongers, M. (2009). Het “psychodramatisch actiesociogram” met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie. TIJDSCHRIFT VOOR CLIENTGERICHTE PSYCHOTHERAPIE, 47(3), 187–209.
Chicago author-date
Denève, Leni, LET DILLEN, Denis Helskens, and Mariska Siongers. 2009. “Het ‘Psychodramatisch Actiesociogram’ Met Kinderen Vanuit Een Ontwikkelingsgerichte Psychotherapie.” Tijdschrift Voor Clientgerichte Psychotherapie 47 (3): 187–209.
Chicago author-date (all authors)
Denève, Leni, LET DILLEN, Denis Helskens, and Mariska Siongers. 2009. “Het ‘Psychodramatisch Actiesociogram’ Met Kinderen Vanuit Een Ontwikkelingsgerichte Psychotherapie.” Tijdschrift Voor Clientgerichte Psychotherapie 47 (3): 187–209.
Vancouver
1.
Denève L, DILLEN L, Helskens D, Siongers M. Het “psychodramatisch actiesociogram” met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie. TIJDSCHRIFT VOOR CLIENTGERICHTE PSYCHOTHERAPIE. 2009;47(3):187–209.
IEEE
[1]
L. Denève, L. Dillen, D. Helskens, and M. Siongers, “Het ‘psychodramatisch actiesociogram’ met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie,” TIJDSCHRIFT VOOR CLIENTGERICHTE PSYCHOTHERAPIE, vol. 47, no. 3, pp. 187–209, 2009.
@article{749226,
  abstract     = {{In dit artikel wordt beschreven hoe het psychodramatisch actiesociogram kan worden toegepast bij kinderen van ongeveer zes tot 12 jaar. Deze methodiek wordt geïllustreerd door een aantal psychodrama-episodes bij een zwaar getraumatiseerde 11-jarige jongen. In een eerste deel worden de basiskarakteristieken van een ontwikke¬lingsgerichte theorie omschreven vanuit het Fenomenologisch-Dialectisch Persoonsmodel (Fe-Di Pmodel). Het tweede deel introduceert het psychodrama, het psychodramatisch actiesociogram en de vertaling ervan naar kinderen. Het derde deel demonstreert hoe door toepassing van dit aangepast actiesociogram kinderen op speelse wijze met manipuleerbare popjes ruimtelijke psychodramatische scènes kunnen construeren die zichzelf weergeven in relatie tot significante anderen. Binnen deze context worden tevens spontane exteriorisaties van interne (zelf)constructies en (zelf)dialogen mogelijk. Vanuit het theoretisch kader verloopt de constructie van een psychodramatisch actiesociogram volgens dialectische processen die het mentalisatieproces (Ik-Mij reflectie) stimuleren door de integratie van denken, voelen en spreken in een doorleefde situationeel-affectieve actie.}},
  author       = {{Denève, Leni and Dillen, Let and Helskens, Denis and Siongers, Mariska}},
  issn         = {{1380-7161}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR CLIENTGERICHTE PSYCHOTHERAPIE}},
  keywords     = {{dialectiek,kinderpsychothe¬rapie,speltherapie,ontwikkelingsgerichte psychotherapie,psychodrama,psychodramatisch actiesociogram}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{3}},
  pages        = {{187--209}},
  title        = {{Het 'psychodramatisch actiesociogram' met kinderen vanuit een ontwikkelingsgerichte psychotherapie}},
  volume       = {{47}},
  year         = {{2009}},
}