Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden

Dieter Bruneel UGent and Tom Verhelst UGent (2009) Politicologenetmaal, Papers.
abstract
Verscheidene internationale onderzoeken geven aan dat lokale besturen steeds meer beroep doen op allerhande andere publieke en private actoren bij de lokale beleidsvoering (e.g. Goldsmith and Eggers 2004; Marcussen and Törfing 2007; Sørensen and Törfing 2007). Dit resulteert in een breed scala van verschillende vormen van netwerkachtige arrangementen waarbij de lokale besturen in diverse samenwerkingsverbanden het lokaal beleid vorm geven. Uiteraard is het feit dat lokale overheden bij hun beleidsvoering ook een beroep doen op private actoren niet nieuw. We zullen echter aantonen dat de karakteristieken van deze publiek-private samenwerking sinds de jaren ’80 – ’90 zijn gewijzigd. In deze paper zullen we vervolgens de trend naar meer netwerkachtige arrangementen met samenwerkingsvormen tussen publieke en private actoren maar ook tussen de lokale besturen en andere publieke actoren, die in de international literatuur wordt beschreven, toetsen aan de situatie in Vlaanderen. We zullen nagaan of ook de situatie in Vlaanderen past binnen deze trend. We benaderen deze onderzoeksvraag via een case-study. De duidelijke toename van beleid in netwerk-achtige structuren heeft uiteraard implicaties voor alle deelnemende actoren. Wij zullen focussen op de publieke component bij publiek-private partnerschappen. Een van de belangrijke hoofdlijnen van het Vlaams gemeentedecreet uit 2006 was de herwaardering van de gemeenteraad. Deze wordt gezien als de hoeksteen van de lokale democratie. Bij publiek-private samenwerking worden echter vaak kritische vragen gesteld vanuit democratisch oogpunt. Private actoren beslissen er immers mee over de allocatie van deels publieke middelen. We gaan na hoe gemeenteraadsleden in Vlaanderen staan tegenover publiek-private partnerschappen. Via een survey bij een selectie van gemeenteraadsleden in Vlaanderen gaan we na hoe gemeenteraadsleden staan tegenover onder meer het uitbesteden of privatiseren van gemeentelijke taken en tegenover de effectiviteit van publiek-private samenwerking.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
unpublished
subject
in
Politicologenetmaal, Papers
pages
22 pages
conference name
Politicologenetmaal 2009
conference location
Nijmegen, Nederland
conference start
2009-05-28
conference end
2009-05-29
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C1
id
737636
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-737636
date created
2009-09-01 10:01:05
date last changed
2011-02-28 10:13:08
@inproceedings{737636,
  abstract     = {Verscheidene internationale onderzoeken geven aan dat lokale besturen steeds meer beroep doen op allerhande andere publieke en private actoren bij de lokale beleidsvoering (e.g. Goldsmith and Eggers 2004; Marcussen and T{\"o}rfing 2007; S{\o}rensen and T{\"o}rfing 2007). Dit resulteert in een breed scala van verschillende vormen van netwerkachtige arrangementen waarbij de lokale besturen in diverse samenwerkingsverbanden het lokaal beleid vorm geven. Uiteraard is het feit dat lokale overheden bij hun beleidsvoering ook een beroep doen op private actoren niet nieuw. We zullen echter aantonen dat de karakteristieken van deze publiek-private samenwerking sinds de jaren {\textquoteright}80 -- {\textquoteright}90 zijn gewijzigd. In deze paper zullen we vervolgens de trend naar meer netwerkachtige arrangementen met samenwerkingsvormen tussen publieke en private actoren maar ook tussen de lokale besturen en andere publieke actoren, die in de international literatuur wordt beschreven, toetsen aan de situatie in Vlaanderen. We zullen nagaan of ook de situatie in Vlaanderen past binnen deze trend. We benaderen deze onderzoeksvraag via een case-study. De duidelijke toename van beleid in netwerk-achtige structuren heeft uiteraard implicaties voor alle deelnemende actoren. Wij zullen focussen op de publieke component bij publiek-private partnerschappen. Een van de belangrijke hoofdlijnen van het Vlaams gemeentedecreet uit 2006 was de herwaardering van de gemeenteraad. Deze wordt gezien als de hoeksteen van de lokale democratie. Bij publiek-private samenwerking worden echter vaak kritische vragen gesteld vanuit democratisch oogpunt. Private actoren beslissen er immers mee over de allocatie van deels publieke middelen. We gaan na hoe gemeenteraadsleden in Vlaanderen staan tegenover publiek-private partnerschappen. Via een survey bij een selectie van gemeenteraadsleden in Vlaanderen gaan we na hoe gemeenteraadsleden staan tegenover onder meer het uitbesteden of privatiseren van gemeentelijke taken en tegenover de effectiviteit van publiek-private samenwerking.},
  author       = {Bruneel, Dieter and Verhelst, Tom},
  booktitle    = {Politicologenetmaal, Papers},
  language     = {dut},
  location     = {Nijmegen, Nederland},
  pages        = {22},
  title        = {Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden},
  year         = {2009},
}

Chicago
Bruneel, Dieter, and Tom Verhelst. 2009. “Publiek-privaat Samenwerken Op Lokaal Vlak in Vlaanderen: Over De Karakteristieken En De Houding Van Gemeenteraadsleden.” In Politicologenetmaal, Papers.
APA
Bruneel, Dieter, & Verhelst, T. (2009). Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden. Politicologenetmaal, Papers. Presented at the Politicologenetmaal 2009.
Vancouver
1.
Bruneel D, Verhelst T. Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden. Politicologenetmaal, Papers. 2009.
MLA
Bruneel, Dieter, and Tom Verhelst. “Publiek-privaat Samenwerken Op Lokaal Vlak in Vlaanderen: Over De Karakteristieken En De Houding Van Gemeenteraadsleden.” Politicologenetmaal, Papers. 2009. Print.