Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden
- Author
- Dieter Bruneel (UGent) and Tom Verhelst (UGent)
- Organization
- Abstract
- Verscheidene internationale onderzoeken geven aan dat lokale besturen steeds meer beroep doen op allerhande andere publieke en private actoren bij de lokale beleidsvoering (e.g. Goldsmith and Eggers 2004; Marcussen and Törfing 2007; Sørensen and Törfing 2007). Dit resulteert in een breed scala van verschillende vormen van netwerkachtige arrangementen waarbij de lokale besturen in diverse samenwerkingsverbanden het lokaal beleid vorm geven. Uiteraard is het feit dat lokale overheden bij hun beleidsvoering ook een beroep doen op private actoren niet nieuw. We zullen echter aantonen dat de karakteristieken van deze publiek-private samenwerking sinds de jaren ’80 – ’90 zijn gewijzigd. In deze paper zullen we vervolgens de trend naar meer netwerkachtige arrangementen met samenwerkingsvormen tussen publieke en private actoren maar ook tussen de lokale besturen en andere publieke actoren, die in de international literatuur wordt beschreven, toetsen aan de situatie in Vlaanderen. We zullen nagaan of ook de situatie in Vlaanderen past binnen deze trend. We benaderen deze onderzoeksvraag via een case-study. De duidelijke toename van beleid in netwerk-achtige structuren heeft uiteraard implicaties voor alle deelnemende actoren. Wij zullen focussen op de publieke component bij publiek-private partnerschappen. Een van de belangrijke hoofdlijnen van het Vlaams gemeentedecreet uit 2006 was de herwaardering van de gemeenteraad. Deze wordt gezien als de hoeksteen van de lokale democratie. Bij publiek-private samenwerking worden echter vaak kritische vragen gesteld vanuit democratisch oogpunt. Private actoren beslissen er immers mee over de allocatie van deels publieke middelen. We gaan na hoe gemeenteraadsleden in Vlaanderen staan tegenover publiek-private partnerschappen. Via een survey bij een selectie van gemeenteraadsleden in Vlaanderen gaan we na hoe gemeenteraadsleden staan tegenover onder meer het uitbesteden of privatiseren van gemeentelijke taken en tegenover de effectiviteit van publiek-private samenwerking.
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-737636
- MLA
- Bruneel, Dieter, and Tom Verhelst. “Publiek-Privaat Samenwerken Op Lokaal Vlak in Vlaanderen: Over de Karakteristieken En de Houding van Gemeenteraadsleden.” Politicologenetmaal, Papers, 2009.
- APA
- Bruneel, D., & Verhelst, T. (2009). Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden. Politicologenetmaal, Papers. Presented at the Politicologenetmaal 2009, Nijmegen, Nederland.
- Chicago author-date
- Bruneel, Dieter, and Tom Verhelst. 2009. “Publiek-Privaat Samenwerken Op Lokaal Vlak in Vlaanderen: Over de Karakteristieken En de Houding van Gemeenteraadsleden.” In Politicologenetmaal, Papers.
- Chicago author-date (all authors)
- Bruneel, Dieter, and Tom Verhelst. 2009. “Publiek-Privaat Samenwerken Op Lokaal Vlak in Vlaanderen: Over de Karakteristieken En de Houding van Gemeenteraadsleden.” In Politicologenetmaal, Papers.
- Vancouver
- 1.Bruneel D, Verhelst T. Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden. In: Politicologenetmaal, Papers. 2009.
- IEEE
- [1]D. Bruneel and T. Verhelst, “Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden,” in Politicologenetmaal, Papers, Nijmegen, Nederland, 2009.
@inproceedings{737636, abstract = {{Verscheidene internationale onderzoeken geven aan dat lokale besturen steeds meer beroep doen op allerhande andere publieke en private actoren bij de lokale beleidsvoering (e.g. Goldsmith and Eggers 2004; Marcussen and Törfing 2007; Sørensen and Törfing 2007). Dit resulteert in een breed scala van verschillende vormen van netwerkachtige arrangementen waarbij de lokale besturen in diverse samenwerkingsverbanden het lokaal beleid vorm geven. Uiteraard is het feit dat lokale overheden bij hun beleidsvoering ook een beroep doen op private actoren niet nieuw. We zullen echter aantonen dat de karakteristieken van deze publiek-private samenwerking sinds de jaren ’80 – ’90 zijn gewijzigd. In deze paper zullen we vervolgens de trend naar meer netwerkachtige arrangementen met samenwerkingsvormen tussen publieke en private actoren maar ook tussen de lokale besturen en andere publieke actoren, die in de international literatuur wordt beschreven, toetsen aan de situatie in Vlaanderen. We zullen nagaan of ook de situatie in Vlaanderen past binnen deze trend. We benaderen deze onderzoeksvraag via een case-study. De duidelijke toename van beleid in netwerk-achtige structuren heeft uiteraard implicaties voor alle deelnemende actoren. Wij zullen focussen op de publieke component bij publiek-private partnerschappen. Een van de belangrijke hoofdlijnen van het Vlaams gemeentedecreet uit 2006 was de herwaardering van de gemeenteraad. Deze wordt gezien als de hoeksteen van de lokale democratie. Bij publiek-private samenwerking worden echter vaak kritische vragen gesteld vanuit democratisch oogpunt. Private actoren beslissen er immers mee over de allocatie van deels publieke middelen. We gaan na hoe gemeenteraadsleden in Vlaanderen staan tegenover publiek-private partnerschappen. Via een survey bij een selectie van gemeenteraadsleden in Vlaanderen gaan we na hoe gemeenteraadsleden staan tegenover onder meer het uitbesteden of privatiseren van gemeentelijke taken en tegenover de effectiviteit van publiek-private samenwerking.}}, author = {{Bruneel, Dieter and Verhelst, Tom}}, booktitle = {{Politicologenetmaal, Papers}}, language = {{dut}}, location = {{Nijmegen, Nederland}}, pages = {{22}}, title = {{Publiek-privaat samenwerken op lokaal vlak in Vlaanderen: over de karakteristieken en de houding van gemeenteraadsleden}}, year = {{2009}}, }