Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Muzikale complexiteit en menselijke grenzen : een onderzoek naar de problematische componist-uitvoerder-relatie in complexe 20e-eeuwse pianoliteratuur

Lukas Huisman (2016)
abstract
Partituren van complexe 20e-eeuwse solopianowerken kunnen nauwelijks tot niet te realiseren elementen bevatten. Deze problematiek komt onder meer in de werken van K. S. Sorabji (onderzochte werken: Opus Clavicembalisticum en Symphonic Nocturne), I. Xenakis (onderzocht werk: Evryali), B. Ferneyhough (onderzocht werk: Lemma-Icon-Epigram) en M. Finnissy (onderzocht werk: Midsomer Morn uit English Country-Tunes) voor. Een theoretisch luik ontleedt wat complexiteit inhoudt, hoe onze westerse uitvoeringspraktijk in elkaar zit en muzieknotatie ontstond. Vanuit muziekanalytisch oogpunt wordt de vraag onderzocht of complexe partituren kunnen worden herschreven, wanneer dit wenselijk is en wat de eventuele invloed op het eindresultaat is. Courante muziekanalysemodellen, zoals thematische analyse, reeksanalyse en visuele analyse van de grafische MIDI-representaties, leiden tot een beter begrip van de onderzochte werken leiden. In een experiment worden MIDI-analyses gemaakt van de uitvoering van relevante fragmenten, gebruik makend van originele en herschreven versies. Hierdoor kan onderzocht worden, welke versie het beste resultaat als gevolg heeft. Vanuit artistiek oogpunt wordt de kritische vraag gesteld in hoeverre de onderzoeksresultaten een artistieke meerwaarde betekenen. Alle onderzochte werken werden hiervoor in lecture-recitals gespeeld. Van de meer dan twee uur durende Symphonic Nocturne van K. S. Sorabji, werd de wereldpremière gespeeld. Een editie van dit werk, gebaseerd op de onderzoeksresultaten, werd gepubliceerd bij het Sorabji Archive.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
promoter
UGent, UGent and Daan Vandewalle
organization
year
type
dissertation
publication status
published
subject
keyword
Performing Edition, Xenakis, piano, partituur, interpretatie, editie, Critical Edition, Analyse, Ferneyhough, Finnissy, complexiteit, solo, Sorabji, Urtext, uitvoering
pages
VIII, 161 + bijlagen ; DVD pages
publisher
Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte ; Hogeschool Gent. School of Arts
place of publication
Gent
defense location
Gent : KASK (Bijloke campus, Louis Pasteurlaan 2, Cirque anatomisch auditorium)
defense date
2016-09-08 16:00
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
D1
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
7254233
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-7254233
date created
2016-06-15 21:34:22
date last changed
2017-03-20 11:54:10
@phdthesis{7254233,
  abstract     = {Partituren van complexe 20e-eeuwse solopianowerken kunnen nauwelijks tot niet te realiseren elementen bevatten. Deze problematiek komt onder meer in de werken van K. S. Sorabji (onderzochte werken: Opus Clavicembalisticum en Symphonic Nocturne), I. Xenakis (onderzocht werk: Evryali), B. Ferneyhough (onderzocht werk: Lemma-Icon-Epigram) en M. Finnissy (onderzocht werk: Midsomer Morn uit English Country-Tunes) voor. Een theoretisch luik ontleedt wat complexiteit inhoudt, hoe onze westerse uitvoeringspraktijk in elkaar zit en muzieknotatie ontstond. Vanuit muziekanalytisch oogpunt wordt de vraag onderzocht of complexe partituren kunnen worden herschreven, wanneer dit wenselijk is en wat de eventuele invloed op het eindresultaat is.
Courante muziekanalysemodellen, zoals thematische analyse, reeksanalyse en visuele analyse van de grafische MIDI-representaties, leiden tot een beter begrip van de onderzochte werken leiden. In een experiment worden MIDI-analyses gemaakt van de uitvoering van relevante fragmenten, gebruik makend van originele en herschreven versies. Hierdoor kan onderzocht worden, welke versie het beste resultaat als gevolg heeft. 
Vanuit artistiek oogpunt wordt de kritische vraag gesteld in hoeverre de onderzoeksresultaten een artistieke meerwaarde betekenen. Alle onderzochte werken werden hiervoor in lecture-recitals gespeeld. Van de meer dan twee uur durende Symphonic Nocturne van K. S. Sorabji, werd de wereldpremi{\`e}re gespeeld. Een editie van dit werk, gebaseerd op de onderzoeksresultaten, werd gepubliceerd bij het Sorabji Archive.},
  author       = {Huisman, Lukas},
  keyword      = {Performing Edition,Xenakis,piano,partituur,interpretatie,editie,Critical Edition,Analyse,Ferneyhough,Finnissy,complexiteit,solo,Sorabji,Urtext,uitvoering},
  language     = {dut},
  pages        = {VIII, 161 + bijlagen ; DVD},
  publisher    = {Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte ; Hogeschool Gent. School of Arts},
  school       = {Ghent University},
  title        = {Muzikale complexiteit en menselijke grenzen : een onderzoek naar de problematische componist-uitvoerder-relatie in complexe 20e-eeuwse pianoliteratuur},
  year         = {2016},
}

Chicago
Huisman, Lukas. 2016. “Muzikale Complexiteit En Menselijke Grenzen : Een Onderzoek Naar De Problematische Componist-uitvoerder-relatie in Complexe 20e-eeuwse Pianoliteratuur”. Gent: Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte ; Hogeschool Gent. School of Arts.
APA
Huisman, L. (2016). Muzikale complexiteit en menselijke grenzen : een onderzoek naar de problematische componist-uitvoerder-relatie in complexe 20e-eeuwse pianoliteratuur. Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte ; Hogeschool Gent. School of Arts, Gent.
Vancouver
1.
Huisman L. Muzikale complexiteit en menselijke grenzen : een onderzoek naar de problematische componist-uitvoerder-relatie in complexe 20e-eeuwse pianoliteratuur. [Gent]: Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte ; Hogeschool Gent. School of Arts; 2016.
MLA
Huisman, Lukas. “Muzikale Complexiteit En Menselijke Grenzen : Een Onderzoek Naar De Problematische Componist-uitvoerder-relatie in Complexe 20e-eeuwse Pianoliteratuur.” 2016 : n. pag. Print.