Advanced search
1 file | 158.16 KB Add to list

Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val?

Stijn Baert (UGent) , Bart Cockx (UGent) and Matteo Picchio (UGent)
Author
Organization
Abstract
Dit artikel vat, vanuit beleidsgericht perspectief, de belangrijkste bevindingen samen van recent onderzoek naar het causale effect van overzitten tijdens het secundair op verdere schooluitkomsten. Via geavanceerde statistische technieken modelleerden de onderzoekers de schoolcarrières van 3.933 Vlamingen. Wie overzit tijdens het tweede of derde middelbaar ondervindt daar geen voordeel van tijdens het daaropvolgende studiejaar. Bovendien verhoogt overzitten tijdens deze studiejaren de kans met 12 à 13 procentpunten om het secundair onderwijs ongekwalificeerd te verlaten en de kans om af te stromen naar binnen het “watervalsysteem” lager gewaardeerde studierichtingen. De auteurs sluiten af met een pleidooi om eerst zorgvuldig op experimentele schaal alternatieve vormen van remediëring op hun effectiviteit te onderzoeken.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 158.16 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Baert, Stijn, Bart Cockx, and Matteo Picchio. “Overzitten Tijdens Het Secundair Onderwijs: Kans of Val?” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 14.5 (2016): 15–19. Print.
APA
Baert, Stijn, Cockx, B., & Picchio, M. (2016). Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val? TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 14(5), 15–19.
Chicago author-date
Baert, Stijn, Bart Cockx, and Matteo Picchio. 2016. “Overzitten Tijdens Het Secundair Onderwijs: Kans of Val?” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid 14 (5): 15–19.
Chicago author-date (all authors)
Baert, Stijn, Bart Cockx, and Matteo Picchio. 2016. “Overzitten Tijdens Het Secundair Onderwijs: Kans of Val?” Tijdschrift Voor Onderwijsrecht En Onderwijsbeleid 14 (5): 15–19.
Vancouver
1.
Baert S, Cockx B, Picchio M. Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val? TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2016;14(5):15–9.
IEEE
[1]
S. Baert, B. Cockx, and M. Picchio, “Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val?,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 14, no. 5, pp. 15–19, 2016.
@article{7249916,
  abstract     = {Dit artikel vat, vanuit beleidsgericht perspectief, de belangrijkste bevindingen samen van recent onderzoek naar het causale effect van overzitten tijdens het secundair op verdere schooluitkomsten. Via geavanceerde statistische technieken modelleerden de onderzoekers de schoolcarrières van 3.933 Vlamingen. Wie overzit tijdens het tweede of derde middelbaar ondervindt daar geen voordeel van tijdens het daaropvolgende studiejaar. Bovendien verhoogt overzitten tijdens deze studiejaren de kans met 12 à 13 procentpunten om het secundair onderwijs ongekwalificeerd te verlaten en de kans om af te stromen naar binnen het “watervalsysteem” lager gewaardeerde studierichtingen. De auteurs sluiten af met een pleidooi om eerst zorgvuldig op experimentele schaal alternatieve vormen van remediëring op hun effectiviteit te onderzoeken.},
  author       = {Baert, Stijn and Cockx, Bart and Picchio, Matteo},
  issn         = {0778-0443},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID},
  language     = {dut},
  number       = {5},
  pages        = {15--19},
  title        = {Overzitten tijdens het secundair onderwijs: kans of val?},
  volume       = {14},
  year         = {2016},
}