Advanced search
1 file | 224.98 KB Add to list

De hoofdgeneesheer niet langer scheidsrechter zonder fluit?: een eerste evaluatie van de wijzigingen in de wettelijke regeling van de organisatie van de medische activiteit in ziekenhuizen

(2016) TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE. 72(5). p.293-304
Author
Organization
Abstract
In 2014 werden zowel in de Ziekenhuiswet als in het uitvoeringsbesluit van 1987 wijzigingen aangebracht die betrekking hebben op de opdrachten en de rol van de hoofdgeneesheer. De hoofdgeneesheer moet sindsdien standaard uitgenodigd worden op de vergaderingen van het beheersorgaan van het ziekenhuis. De hoofdgeneesheer kreeg ook de opdracht om voor elke arts die in het ziekenhuis prestaties verricht een persoonlijk dossier bij te houden. Tot slot kreeg hij de bevoegdheid om een gerichte medische audit te organiseren wanneer de kwaliteit en de goede werking van het medisch departement in het gedrang komen. Hoewel hun praktische impact genuanceerd is, hebben deze wijzigingen vooral een belangrijke symbolische betekenis, aangezien ze rechtstreeks interfereren met het delicate evenwicht dat sinds 1986 in de ziekenhuiswetgeving is ingebouwd. In deze bijdrage worden de wetswijzigingen gesitueerd binnen de context van het Koninklijk Besluit (KB) nr. 407 van 18 april 1986 dat destijds een eerste en ingrijpende aanzet heeft gegeven om het geïntegreerde ziekenhuis een wettelijk kader in de Ziekenhuiswet te geven. De resultaten van een studie in opdracht van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, die mede aan de basis lag van de recente wetswijzigingen, worden kort toegelicht. Tot slot wordt de impact van de wetswijzigingen geëvalueerd en wordt een toekomstperspectief geschetst.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 224.98 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Eeckloo, Kristof, G Ceuterick, A Vleugels, et al. “De Hoofdgeneesheer Niet Langer Scheidsrechter Zonder Fluit?: Een Eerste Evaluatie Van De Wijzigingen in De Wettelijke Regeling Van De Organisatie Van De Medische Activiteit in Ziekenhuizen.” TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE 72.5 (2016): 293–304. Print.
APA
Eeckloo, K., Ceuterick, G., Vleugels, A., & Vandewoude, K. (2016). De hoofdgeneesheer niet langer scheidsrechter zonder fluit?: een eerste evaluatie van de wijzigingen in de wettelijke regeling van de organisatie van de medische activiteit in ziekenhuizen. TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE, 72(5), 293–304.
Chicago author-date
Eeckloo, Kristof, G Ceuterick, A Vleugels, and Koenraad Vandewoude. 2016. “De Hoofdgeneesheer Niet Langer Scheidsrechter Zonder Fluit?: Een Eerste Evaluatie Van De Wijzigingen in De Wettelijke Regeling Van De Organisatie Van De Medische Activiteit in Ziekenhuizen.” Tijdschrift Voor Geneeskunde 72 (5): 293–304.
Chicago author-date (all authors)
Eeckloo, Kristof, G Ceuterick, A Vleugels, and Koenraad Vandewoude. 2016. “De Hoofdgeneesheer Niet Langer Scheidsrechter Zonder Fluit?: Een Eerste Evaluatie Van De Wijzigingen in De Wettelijke Regeling Van De Organisatie Van De Medische Activiteit in Ziekenhuizen.” Tijdschrift Voor Geneeskunde 72 (5): 293–304.
Vancouver
1.
Eeckloo K, Ceuterick G, Vleugels A, Vandewoude K. De hoofdgeneesheer niet langer scheidsrechter zonder fluit?: een eerste evaluatie van de wijzigingen in de wettelijke regeling van de organisatie van de medische activiteit in ziekenhuizen. TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE. 2016;72(5):293–304.
IEEE
[1]
K. Eeckloo, G. Ceuterick, A. Vleugels, and K. Vandewoude, “De hoofdgeneesheer niet langer scheidsrechter zonder fluit?: een eerste evaluatie van de wijzigingen in de wettelijke regeling van de organisatie van de medische activiteit in ziekenhuizen,” TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE, vol. 72, no. 5, pp. 293–304, 2016.
@article{7238146,
  abstract     = {In 2014 werden zowel in de Ziekenhuiswet als in het uitvoeringsbesluit van 1987 wijzigingen aangebracht die betrekking hebben op de opdrachten en de rol van de hoofdgeneesheer.
De hoofdgeneesheer moet sindsdien standaard uitgenodigd worden op de vergaderingen van het beheersorgaan van het ziekenhuis. De hoofdgeneesheer kreeg ook de opdracht om voor elke arts die in het ziekenhuis prestaties verricht een persoonlijk dossier bij te houden. Tot slot kreeg hij de bevoegdheid om een gerichte medische audit te organiseren wanneer de kwaliteit en de goede werking van het medisch departement in het gedrang komen.
Hoewel hun praktische impact genuanceerd is, hebben deze wijzigingen vooral een belangrijke symbolische betekenis, aangezien ze rechtstreeks interfereren met het delicate evenwicht dat sinds 1986 in de ziekenhuiswetgeving is ingebouwd.
In deze bijdrage worden de wetswijzigingen gesitueerd binnen de context van het Koninklijk Besluit (KB) nr. 407 van 18 april 1986 dat destijds een eerste en ingrijpende aanzet heeft gegeven om het geïntegreerde ziekenhuis een wettelijk kader in de Ziekenhuiswet te geven. De resultaten van een studie in opdracht van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, die mede aan de basis lag van de recente wetswijzigingen, worden kort toegelicht. Tot slot wordt de impact van de wetswijzigingen geëvalueerd en wordt een toekomstperspectief geschetst.},
  author       = {Eeckloo, Kristof and Ceuterick, G and Vleugels, A and Vandewoude, Koenraad},
  issn         = {0371-683X},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR GENEESKUNDE},
  language     = {dut},
  number       = {5},
  pages        = {293--304},
  title        = {De hoofdgeneesheer niet langer scheidsrechter zonder fluit?: een eerste evaluatie van de wijzigingen in de wettelijke regeling van de organisatie van de medische activiteit in ziekenhuizen},
  volume       = {72},
  year         = {2016},
}