Advanced search

Ontwikkeling en gebruik van een analyseschema voor onderzoekend leren in de geschiedenisles

Michiel Voet (UGent) and Bram De Wever (UGent)
Author
Organization
Abstract
Deze bijdrage gaat in op de ontwikkeling en het gebruik van een analyseschema voor redeneren tijdens historische onderzoeksopdrachten. Tijdens dergelijke opdrachten maken leerlingen van verschillende informatiebronnen gebruik om een historisch fenomeen te onderzoeken. Voor de ontwikkeling van dit analyseschema werd een studie georganiseerd met 20 geschiedenisleraren uit het vierde leerjaar van het Vlaamse secundair onderwijs. Als inhoudelijk experts in het vakgebied, werd aan hen gevraagd om een probleemstelling over het verleden op te lossen met uiteenlopende informatiebronnen. Hun redeneren tijdens deze opdracht werd met de think-aloud methode in kaart gebracht. Een analyse van de data resulteerde in een analyseschema dat toelaat om het redeneren tijdens historische onderzoeksopdrachten in detail te analyseren, en richtlijnen geeft voor het ontwerp van dergelijke leeractiviteiten.

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Voet, Michiel, and Bram De Wever. 2015. “Ontwikkeling En Gebruik Van Een Analyseschema Voor Onderzoekend Leren in De Geschiedenisles.” In Onderwijs Research Dagen, Abstracts.
APA
Voet, Michiel, & De Wever, B. (2015). Ontwikkeling en gebruik van een analyseschema voor onderzoekend leren in de geschiedenisles. Onderwijs Research Dagen, Abstracts. Presented at the Onderwijs Research Dagen (ORD 2015).
Vancouver
1.
Voet M, De Wever B. Ontwikkeling en gebruik van een analyseschema voor onderzoekend leren in de geschiedenisles. Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2015.
MLA
Voet, Michiel, and Bram De Wever. “Ontwikkeling En Gebruik Van Een Analyseschema Voor Onderzoekend Leren in De Geschiedenisles.” Onderwijs Research Dagen, Abstracts. 2015. Print.
@inproceedings{7067762,
  abstract     = {Deze bijdrage gaat in op de ontwikkeling en het gebruik van een analyseschema voor redeneren tijdens historische onderzoeksopdrachten. Tijdens dergelijke opdrachten maken leerlingen van verschillende informatiebronnen gebruik om een historisch fenomeen te onderzoeken. Voor de ontwikkeling van dit analyseschema werd een studie georganiseerd met 20 geschiedenisleraren uit het vierde leerjaar van het Vlaamse secundair onderwijs. Als inhoudelijk experts in het vakgebied, werd aan hen gevraagd om een probleemstelling over het verleden op te lossen met uiteenlopende informatiebronnen. Hun redeneren tijdens deze opdracht werd met de think-aloud methode in kaart gebracht. Een analyse van de data resulteerde in een analyseschema dat toelaat om het redeneren tijdens historische onderzoeksopdrachten in detail te analyseren, en richtlijnen geeft voor het ontwerp van dergelijke leeractiviteiten.},
  author       = {Voet, Michiel and De Wever, Bram},
  booktitle    = {Onderwijs Research Dagen, Abstracts},
  language     = {dut},
  location     = {Leiden, the Netherlands},
  title        = {Ontwikkeling en gebruik van een analyseschema voor onderzoekend leren in de geschiedenisles},
  year         = {2015},
}