Advanced search
1 file | 2.75 MB Add to list

Media en ethiek

(2016)
Author
Organization
Abstract
Media-ethiek is een vorm van toegepaste ethiek waarbij de gebeurtenissen en probleemsituaties die zich voordoen in de media geanalyseerd en beoordeeld worden aan de hand van die morele basisprincipes. In dit boek gaat het dus niet over meta-ethiek (waar komen ethische principes vandaan) of descriptieve ethiek (waarom handelen mensen op moreel vlak op deze of gene manier), maar over de manier waarop de media al dan niet ethisch correct handelen. Onder media verstaat Dirk Verhofstadt alle middelen tot communicatie als dragers van informatie, zowel gedrukte media (kranten, tijdschriften, boeken, pamfletten, fotografie, enz.) als gesproken media (radio, televisie, film, enz.), als nieuwe media (internet, interactieve telefonie, sociale netwerksites, enz.) en hybride media (combinaties van de gedrukte, gesproken en nieuwe media). Dit handboek is gericht op de houding van personen die dergelijke media gebruiken, niet op de media als zodanig. In deze vierde editie gaat ook aandacht naar nieuwe ontwikkelingen en gebeurtenissen in de mediawereld met betrekking tot ethiek zoals terreurdaden tegen Charlie Hebdo en het uitzenden van gruwelijke beelden door IS.
Keywords
Ethics, Media

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.75 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Verhofstadt, Dirk. Media En Ethiek. 5e ed., Gent, Academia Press, 2016.
APA
Verhofstadt, D. (2016). Media en ethiek (5e ed.). Gent, Academia Press.
Chicago author-date
Verhofstadt, Dirk. 2016. Media En Ethiek. 5e ed. Gent: Gent, Academia Press.
Chicago author-date (all authors)
Verhofstadt, Dirk. 2016. Media En Ethiek. 5e ed. Gent: Gent, Academia Press.
Vancouver
1.
Verhofstadt D. Media en ethiek. 5e ed. Gent: Gent, Academia Press; 2016. 324 p.
IEEE
[1]
D. Verhofstadt, Media en ethiek, 5e ed. Gent: Gent, Academia Press, 2016.
@book{7060194,
  abstract     = {{Media-ethiek is een vorm van toegepaste ethiek waarbij de gebeurtenissen en probleemsituaties die zich voordoen in de media geanalyseerd en beoordeeld worden aan de hand van die morele basisprincipes. In dit boek gaat het dus niet over meta-ethiek (waar komen ethische principes vandaan) of descriptieve ethiek (waarom handelen mensen op moreel vlak op deze of gene manier), maar over de manier waarop de media al dan niet ethisch correct handelen. Onder media verstaat Dirk Verhofstadt alle middelen tot communicatie als dragers van informatie, zowel gedrukte media (kranten, tijdschriften, boeken, pamfletten, fotografie, enz.) als gesproken media (radio, televisie, film, enz.), als nieuwe media (internet, interactieve telefonie, sociale netwerksites, enz.) en hybride media (combinaties van de gedrukte, gesproken en nieuwe media). Dit handboek is gericht op de houding van personen die dergelijke media gebruiken, niet op de media als zodanig. In deze vierde editie gaat ook aandacht naar nieuwe ontwikkelingen en gebeurtenissen in de mediawereld met betrekking tot ethiek zoals terreurdaden tegen Charlie Hebdo en het uitzenden van gruwelijke beelden door IS.}},
  author       = {{Verhofstadt, Dirk}},
  isbn         = {{9789038225807}},
  keywords     = {{Ethics,Media}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{324}},
  publisher    = {{Gent, Academia Press}},
  title        = {{Media en ethiek}},
  year         = {{2016}},
}